- W samym maju 2025 Lotnisko Chopina odprawiło dokładnie 2.094.725 pasażerów, czyli o 13,6 proc. więcej niż rok wcześniej (1.843.828). W sumie od stycznia do końca maja z warszawskiego portu skorzystało 8.748.556 podróżnych - pochwaliło się lotnisko z Okęcia.
To pierwszy raz, gdy w Warszawie przekroczono liczbę 2 mln pasażerów w maju. Pierwszy raz ta bariera została przebita w czerwcu 2024 r.
- W tym roku było to już miesiąc wcześniej. Jest to efekt naszej polityki rozwoju warszawskiego hubu. W maju powitaliśmy po przerwie linię Eurowings, a w czerwcu wielkiego międzynarodowego przewoźnika - Etihad." – mówi Łukasz Chaberski, prezes Polskich Portów Lotniczych S.A.
Tytaniczne wysiłki pracowników. Konieczna jest modernizacja
Łukasz Chaberski podkreśla, że Lotnisko Chopina jest już blisko swojego limitu przepustowości. Możliwość obsłużenia 2 mln pasażerów w miesiącu jest zasługą wytężonej pracy obsługi.
- Obsługa rekordowych liczb pasażerów jest możliwa dzięki tytanicznemu wysiłkowi pracowników wszystkich służb i firm działających na Lotnisku Chopina. Widać jednak, że przepustowość jest na wyczerpaniu, dlatego musimy pilnie przeprowadzić modernizację lotniska - tłumaczy prezes PPL.
Pierwsze przetargi na nowy sprzęt mają być ogłoszone jeszcze w czerwcu. Okęcie czeka modernizacja terminalu.
- Zakładamy, że jeszcze w tym miesiącu uruchomimy przetarg na zaprojektowanie zmodernizowanego terminalu, ponieważ mamy już zatwierdzony plan inwestycji. Część z prac już się toczy - chociażby konstrukcja płyty PPS 15 czy rozbiórka dawnej Etiudy. Również w tym miesiącu możliwe jest zakończenie przetargu na nowe skanery 3D do kontroli bezpieczeństwa, które znacznie usprawnią proces kontroli bagażu podręcznego - wylicza Łukasz Chaberski.
Kiedy Okęcie osiągnie limit przepustowości?
Lotnisko na Okęciu chwali się rekordami obsłużonych pasażerów niemal co miesiąc. Rok do roku wzrost liczby pasażerów, to kilkanaście procent. Już teraz władze lotniska przyznają, że nie otrzymują zgody na wszystkie wnioskowane sloty na operacje lotnicze. W praktyce oznacza to, że już dziś Lotnisko Chopina ma mniejszą przepustowość niż zapotrzebowanie.
- Modernizacja to nie tylko odpowiedź na dzisiejsze potrzeby, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość polskiego lotnictwa. Zwiększymy przepustowość portu do 30 milionów pasażerów rocznie od 2029 roku, jednocześnie dbając o to, aby każda złotówka była wydawana efektywnie. – mówił w zeszłym roku Andrzej Ilków, ówczesny prezes PPL.
Jeśli lotnisko utrzyma wzrost na poziomie 13,6% (porównanie maj 2024 - maj 2025), ten rok zakończy z wynikiem ponad 24 mln obsłużonych pasażerów. Idąc dalej w obliczeniach, w 2026 r. będzie to już ok. 27,5 mln, a w 2027 r. ponad 31 mln. Pokazuje to, że przy zachowaniu aktualnego rozwoju, liczba pasażerów przebije planowany limit na 2029 r. już dwa lata wcześniej. Okęcie zatka się więc zapewne przed otwarciem CPK.
Dokąd najczęściej latają pasażerowie z Warszawy?
Lotnisko pochwaliło się też statystykami dotyczącymi najchętniej wybieranych kierunków, w porównaniu z zeszłym rokiem. Podium niezmiennie zajmują Londyn, Paryż i Amsterdam. Z kolei Frankfurt odnotował spadek popularności – z czwartego miejsca w 2024 roku spadł na szóstą pozycję, a Monachium wypadło z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych tras. W ruchu czarterowym niezmiennie pierwsze miejsce zajmuje Marsa Alam. Na drugą pozycję wskoczyła turecka Antalya, która rozbiła dotychczasową, silną egipską triadę z Hurghadą i Sharm el Sheikh.
Są też nowe kierunki bezpośrednich lotów z Warszawy. W maju i czerwcu przewoźnicy uruchomili loty z Lotniska Chopina do:
- Genui
- Dortmundi
- Bukareszt-Băneasa
- Düsseldorfu
- Abu Zabi
Od 17 czerwca znów będzie można polecieć też do Salonik w Grecji.
Napisz komentarz
Komentarze