Reklama

Tunel połączy Pragę z Kamionkiem. Będzie przebudowa Dworca Wschodniego

W 2029 roku ma się w końcu ziścić planowane połączenie drogowe Pragi z Kamionkiem. W czwartek na Radzie Warszawy do Wieloletniej Prognozy Finansowej ma zostać wprowadzona budowa tzw. Trasy Tysiąclecia. Informuje o tym radny Pragi-Północ Krzysztof Michalski z Porozumienia dla Pragi. W ramach Trasy Tysiąclecia mają powstać jezdnie dla samochodów, drogi dla rowerów, chodniki i linia tramwajowa.
Tunel połączy Pragę z Kamionkiem. Będzie przebudowa Dworca Wschodniego
Dworzec Warszawa Wschodnia zostanie przebudowany

Źródło: Fot. Maciej Gillert / Raport Warszawski

26 czerwca podczas obrad XXII sesji Rady Warszawy ma zostać podjęty temat projektu uchwały ws. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej stolicy na lata 2025-2055. 

- Na najbliższej sesji Rady Warszawy do Wieloletniej Prognozy Finansowej zostanie wprowadzone nowe zadanie inwestycyjne – budowy tzw. Trasy Tysiąclecia na odcinku od ul. Kijowskiej do ul. Żupniczej, na kwotę 31,5 mln PLN – napisał radny Pragi-Północ Krzysztof Michalski w mediach społecznościowych.

Oznacza to, że w najbliższych latach pojawi się wyczekiwane połączenie między Pragą-Północ a Kamionkiem. Za realizację inwestycji będzie odpowiedzialny Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.

Michalski przedstawił wstępny harmonogram wydatków:

  • 2026 r. – 400 tys. zł,
  • 2027 r. – 1,02 mln zł,
  • 2028 r. – 14,54 mln zł,
  • 2029 r. – 15,54 mln zł. 

Jak wskazał radny z Porozumienia dla Pragi, „do tej pory w WPF znajdowała się tylko pozycja dotycząca prac przygotowawczych przy budowie tunelu za dworcem Warszawa Wschodnia (na łączną kwotę ok. 2,7 mln zł z perspektywą wydatkowania do 2026 r.)”. 

Ocenił, że to „duża szansa na budowę tej bardzo potrzebnej dla prawego brzegu ulicy do końca tej kadencji samorządu”.

Trasa Tysiąclecia

Terminarz inwestycji miejskiej jest dopasowany do działań PKP Polskich Linii Kolejowych. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę dworca Warszawa Wschodnia. Prace zaś miałyby się odbywać w  latach 2027-2028. Inwestycja ta obejmuje zarówno przebudowę dworca, jak i budowę m.in. tunelu drogowego za Dworcem Wschodnim, tunelu pieszo-rowerowego na wysokości ulicy Objazdowej, linii tramwajowej. Jak wyjaśnia radny „na budowę samej ulicy w tym miejscu nie pozwala skomplikowany wielopoziomowy układ torowy”. Za inwestycje drogowe będzie zaś odpowiedzialny ratusz. 

- Bardzo cieszę się z tego zsynchronizowania działań – o budowę tunelu i ulicy jako Porozumienie Dla Pragi apelowaliśmy od dawna. Dzięki współpracy z Miasto Jest Nasze i stowarzyszeniem „Wiatrak” przypomnieliśmy włodarzom miasta o tej inwestycji – skomentował Michalski.

Plany połączenia Pragi-Północ i Pragi-Południe

Pomysł Trasy Tysiąclecia mającej połączyć prawobrzeżne części Warszawy – Pragę-Północ z Pragą-Południe był już w czasie PRL. A kwestia wybudowania tunelu ruszyła co najmniej kilka lat temu. 

W 2022 roku miasto stołeczne informowało o podpisaniu porozumienia w sprawie sfinansowania projektu tunelu pod Dworcem Wschodnim. Zapowiadano wówczas, że PKP PLK włączą projekt w dokumentację przebudowy stacji Warszawa Wschodnia. Połączenie drogowe i tunel mają powstać pod układem torowym stacji kolejowej Warszawa Wschodnia. Wtedy to w ramach przekroju tunelu zakładano budowę ulicy po jednym pasie w każdym kierunku, a dodatkowe pasy planowano w obrębie skrzyżowań z Kijowską i Żupniczą. 

Tego samego roku zapowiadano też po zachodniej stronie ulicy – bliżej Dworca Wschodniego – miejsce na linię tramwajową i przystanek przed samym wlotem do tunelu z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie (6 i 7). W taki sposób pasażerowie tramwaju chcący przesiąść się na pociąg nie musieliby przekraczać jezdni.

Później, w 2023 roku poinformowano o podpisaniu – przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta i firmę Torprojekt – umowy na wykonanie projektu budowlanego tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Tysiąclecia oraz na opracowanie koncepcji ul. Tysiąclecia od ul. Żupniczej do ul. Kijowskiej. Wtedy też zapowiadano, że według planów tunel i drogi zostaną oddane w 2029 r.

Miasto wyjaśniało też, że tunel będzie stanowić istotny element układu komunikacyjnego przyszłego Węzła Wschód, gdzie zbiegną się linie kolejowe, autobusowe, tramwajowe i metro. Pomysł węzła to zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego, a dofinansowanie na jego opracowanie pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Do tego, ma powstać układ powiązanych placów i skwerów, a także nowe elementy małej architektury. 

W 2023 roku zapowiadano, że koszt opracowania projektu tunelu oraz koncepcji ul. Tysiąclecia na odcinku od ul. Kijowskiej do ul. Żupniczej wyniesie 2,5 mln zł.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama