- W tej chwili ogłosiliśmy (w tym roku) przetargi na ok. 18 mld zł. Przed nami jest jeszcze wiele kamieni milowych, które chcemy osiągnąć. Do końca roku planujemy przetargi na kolejne 12 mld zł. Za to w 2026 roku chcemy ogłosić postępowania o orientacyjnej wartości 40 mld zł – mówił Maciej Lasek, rządowy pełnomocnik ds. CPK.
Na spotkaniu, przedstawiciele CPK wręczyli dziennikarzom listę ze szczegółowymi planami przetargowymi. W sumie, w latach 2026-2028 znalazły się aż dziewięćdziesiąt dwie pozycje. Każda z nich warto minimum kilka milinów złotych. Ale wśród nich są tak duże pozycje, jak budowa ogromnego tunelu kolejowego pod Warszawą (za ponad 5 mld zł).
Największe przetargi CPK. Także na odwodnienie
Jeden z największych przetargów, na budowę terminala pasażerskiego lotniska, został już ogłoszony. - Mamy pięć konsorcjów, które zadeklarowały chęć przystąpienia do dialogu konkurencyjnego. Z 16 aż 14 firm to przedsiębiorstwa polskie. Chcemy w pierwszej kolejności dawać szanse polskim wykonawcom – mówił dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Z postępowania wykluczono przedstawicieli Chin czy Turcji. Minister Lasek przekonywał, że przetargi są tak ogłaszane, by jak najwięcej skorzystały na nich polskie przedsiębiorstwa. Ten wątek powtarzał się na spotkaniu wielokrotnie.
Co do samego lotniska, spółka chce wybrać wykonawcę w 2026 roku. Budowa ma zakończyć się w 2031 roku.

Jednak nim wykonawca znajdzie się na placu budowy, trzeba będzie przygotować działkę. CPK leży na terenach podmokłych, terminal zostanie postawiony na 15 tys. pali o długości 12-35 metrów. Konieczne będzie także dobre odwodnienie terenu. Makroniwelację podzielono dwie części (północną i południową), każda z nich będzie kosztowała 1-3 mld zł. Przetargi spółka ogłosi w drugiej połowie 2026 roku.
- Cały teren będzie meliorowany w odpowiedni sposób. Dokonujemy przeniesienia całego terenu. Lotnisko będzie olbrzymie. Kwestie odwodnienia i związane z wodami to jedno z kluczowych zadań, które stoi przed zespołem. Woda jest niebezpiecznym żywiołem. Nie szczędzimy środków żeby działało – odpowiadał na nasze pytania Dariusz Kuś, członek zarządu ds. lotniskowych.
Kuś przekonywał, że główny ciężar przetargów lotniskowych przypada na lata 2025-2026. Poza wspomnianymi powyżej zaplanowano:
- wybór wykonawcy dworca autobusowego oraz przystanków kolejowych CPK Wschód i Zachód – 100-250 mln zł
- wybór wykonawcy układu drogowego (Landside zachód 0,5-1 mld zł oraz Landside wschód 1-3 mld zł), to w sumie 67 km dróg,
- wybór wykonawcy budynków Landside – 1-3 mld zł.
Pod koniec roku CPK ogłosi też przetarg na główny dworzec kolejowy (1-3 mld zł), a także roboty budowlane po stronie lotniska (czyli np. pasy startowe itp.): to dwa zadania, pierwsze za 1-3 mld zł, drugie za 3-5 mld zł.
W 2027 roku zakończą się większe przetargi związane z częścią lotniczą.
Inwestycje w kolej
Spółka przyspieszyła z budową bocznicy kolejowej. To przez nią na teren przyszłego lotniska wjeżdżać mają elementy konstrukcyjne. Ale to tylko kropka - jeżeli chodzi o finanse - w morzu projektów kolejowych.
Na początku przyszłego roku ogłoszone zostaną postępowania na budowę trasy z Warszawy do Łodzi, przez CPK. Będzie to szalenie skomplikowana inwestycja, pierwsza Kolej Dużych Prędkości w Polsce. Z tego względu zadania rozdzielono. Jedna firma zbuduje torowisko, inna zajmie się zasilaniem i trakcją, a kolejna odpowiadać będzie wyłącznie za systemy sterowania.
Inwestycje kolejowe, inaczej niż lotniskowe, będą rosnąć także po 2026 roku.
- W roku 2027 planujemy ogłosić przetargi na linie kolejowe o długości 181 km, a w 2028 roku na 215 km - wylicza Robert Kuczyński, dyrektor ds. forum dialogu technicznego.
Mowa o przetargach na trasy Sieradz Północny - Kępno oraz Kępno - Czernica Wrocławska. - Obecny plan przewiduje 25 przetargów, z czego 20 to na roboty budowlane. A mówimy tylko o tych największych przetargach - dodaje Kuczyński.

Napisz komentarz
Komentarze