To jedna z piękniejszych tras rowerowych na Mazowszu. Wzdłuż Kanału Żerańskiego, spokojnym tempem, możemy dojechać aż nad Zalew Zegrzyński. Trasa liczy 16 kilometrów. W latach 2019-2020 gmina Nieporęt zbudowała tam pierwszorzędną drogę, biegnącą równolegle do kanału. Ma wygodną, asfaltową nawierzchnię, jest odseparowana od ruchu pieszego, a do tego jedzie się cały czas wśród zieleni, nieopodal wody.
Niestety, wygodna trasa (ma ok. 10 km) urywa się po wjechaniu do Warszawy. Jednym z rozwiązań jest kontynuowanie jazdy piaszczystą drogą ul. Białołęcką - która potem przechodzi w regularną, asfaltową drogę, a następnie wjechać na przeznaczony dla rowerów odcinek na wysokości mostu przy ul. Cieślewskich.
Tam, gdzie kończy się wyznaczona ścieżka, widać zdezorientowanych cyklistów, którzy gubią się. Nie widzą jak trafić na dalszy fragment malowniczej trasy. Wielu instynktownie wybiera ruchliwą (i niebezpieczną) ul. Płochocińską. Kiedy to się zmieni?
Co z przedłużeniem trasy nad Zalew Zegrzyński?
W 2023 roku, za sprawą budżetu obywatelskiego, podpisano umowę na mały fragmencik trasy. Chodziło zakończenie dosłownie urwanej na granicy z gminą Nieporęt drogi rowerowej. Ówczesny burmistrz Białołęki, Grzegorz Kuca, zapewniał, że to tylko pierwszy etap, a po pozyskaniu środków uda się pociągnąć trasę wzdłuż ul. Długorzecznej. To jednak nigdy się nie wydarzyło.
Temat przypomniał miejski radny KO, Piotr Wertenstein-Żuławski. W swojej interpelacji napisał wprost, że gmina Nieporęt zbudowała atrakcyjną drogę rowerową, a po stronie warszawskiej brakuje dogodnego połączenia. "Uprzejmie proszę o analizę i informację, gdzie takie połączenie rowerowe w granicach Warszawy można byłoby wykonać, aby zapewnić mieszkańcom ciągły i wygodny szlak rowerowy od istniejącego układu dróg rowerowych na terenie Warszawy do nieporęckiego odcinka wzdłuż kanału" - pisze Wertenstein-Żuławski w interpelacji do władz miasta.
- Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie zleciło prace koncepcyjne dotyczące szlaku EuroVelo 11. Ze względu na turystyczno-rekreacyjny charakter szlaku Urząd m.st. Warszawy zaproponował przebieg przy Kanale Żerańskim, na odcinku od granicy miasta do rzeki Wisły. Miasto wystąpiło do Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego z prośbą o przekazanie szczegółów dotyczących planowanego wariantu trasy i harmonogramu zaplanowanych prac przygotowawczych - odpowiada Tomasz Mencina, wiceprezydent Warszawy.
Wydaje się, że to zarazem dobra i zła wiadomość.
Dobra, ponieważ miasto chce stworzyć trasę rowerową, uzupełniając brakujący odcinek. Natomiast zła związana jest z harmonogramem. W lutym Mazowsze, w ramach programu, o którym pisze wiceprezydent Mencina, dofinansowało budowę trasy naokoło Zalewu Zegrzyńskiego. DDR ma powstać do końca 2027 roku. Biorąc pod uwagę, że warszawski odcinek jest dopiero na poziomie analiz i prac przygotowawczych, wydaje się, że droga może powstać najwcześniej w 2028 roku, jeśli nie później.
Napisz komentarz
Komentarze