Reklama

Warszawa Kolejowa. Setki nowych mieszkań w pasie przy „Średnicy”. Poznaliśmy szczegóły

Mieszkania na Odolanach i nowe bloki przy Kolejowej. Katarzyna Włodek-Makos, członkini zarządu XCity Investment, zdradza nam plany kolejowej spółki na najbliższe lata. W Warszawie szykuje spektakularne inwestycje.
Warszawa Kolejowa. Setki nowych mieszkań w pasie przy „Średnicy”. Poznaliśmy szczegóły
Nowy pomysł na kolejowe działki w Warszawie.

Autor: Mapy ukośne UM Warszawa / archiwalna wizualizacja PKP

Między stacją Warszawa Główna a Warszawa Zachodnia znajduje się ogromny niewykorzystany teren. Okolicę gęsto zabudowują deweloperzy, a działki PKP S.A. stoją odłogiem. Znajdziemy tam głównie chaszcze i kolejowe nieużytki. To kilka hektarów, świetnie położonych gruntów. Takich miejsc, należących do kolejarzy, jest w Polsce znacznie więcej.

W grudniu 2014 PKP S.A. powołało spółkę, która miała na celu wykorzystanie wspomnianych terenów kolejowych. W ciągu półtora roku XCity Investment przygotowała kilkanaście projektów – w tym plany na dwustumetrowy wieżowiec w centrum Warszawy czy nową zabudowę z setkami biur i mieszkań w Gdyni. Jednak w 2016 roku, po zmianie rządów i władz w PKP S.A., wszystkie projekty „zamrożono”. Teraz wróciły na agendę. Jak słyszymy, spółka właśnie rozpoczyna ich realizację.

- Nowy zarząd XCity postanowił powrócić do współpracy z inwestorami, w celu zagospodarowania wielkich działek. Wraz z PKP wyselekcjonowaliśmy listę nowych inwestycji do komercyjnych projektów. Skupiliśmy się na nieruchomościach po „Mieszkaniu Plus”, a to są tereny pod zabudowę mieszkaniową – mówi nam Katarzyna Włodek-Makos, członkini zarządu XCity Investment.

Warszawa Odolany. „Za 2-3 lata ruszy budowa”

Niedawno pisaliśmy o największej inwestycji, którą planuje XCity. Chodzi o Odolany, a konkretniej o działkę mającą ponad dwieście hektarów. Na razie spółka należąca do PKP chce zagospodarować ok. 10 proc. W większości będą to mieszkania, ale pośrodku, w zabytkowych halach, znajdzie się przestrzeń podobna do Norblina czy Hali Koszyki, którą roboczo nazwano „Rynek Odolan”. Co ważne, za faktyczną budowę odpowiadać będzie prywatny inwestor, związany umową z XCity.

- Chcemy rozpocząć procedurę wyboru inwestorów (trzech) w połowie przyszłego roku. Myślę, że zakończymy ją na początku 2027 roku. Następnie trzeba założyć kwestie wyboru pracowni, zaprojektowania i uzyskania projektu na budowę. Zależy nam na uzyskaniu zysku z tych przedsięwzięć jak najszybciej. Myślę, że rozpoczęcie budowy to perspektywa 2-3 lat od teraz. Na pewno inwestycje będą fazowane - mówi Katarzyna Włodek-Makos.

Warszawa Kolejowa, pas z mieszkaniami przy średnicy

Drugą prestiżową działką są tereny położone na zachód od stacji Warszawa Główna. To nieruchomość mająca nieco ponad 7 hektarów, która znajduje się tuż obok osiedla 19. Dzielnica. W przeszłości PKP planowała tam kompleks biurowo-usługowy, częściowo nadwieszony nad nową stację. Teraz, jak słyszymy, plany się zmieniły.

W centralnym miejscu działka PKP / fot. Mapy Ukośne UM Warszawa.

- Stacja kolejowa Warszawa Główna została wyremontowana, obok działa Stacja Muzeum, która według mojej wiedzy zostanie – a to oznacza, że teren względem planu sprzed lat się zmienił. My idziemy na zachód od tego obszaru. To wąski, ale długi pas ciągnący się aż do Warszawy Zachodniej. Przewidujemy tam zabudowę mieszkaniową – mówi Katarzyna Włodek-Makos z XCity. 

W przyszłym roku spółka chce rozpocząć wybór inwestora do tego projektu. Wcześniej konieczne jest jeszcze ustalenie granicy działki z marszałkiem. Poza tym miasto proceduje plan ogólny, który XCity opiniuje. Wiadomo, że między torami a potencjalnym osiedlem zaplanowano m.in. pas zieleni. Trwają dyskusje na temat jego wielkości. Resztę działki - w miejskim planie - mają zająć mieszkania. 

Potencjalne osiedle byłoby zapleczem dla centrum biurowego wzdłuż ulicy Towarowej. W ostatnich latach deweloperzy chętnie wykorzystują ostatnie wolne grunty pod ekskluzywne mieszkania. Wymienić można choćby inwestycje Archicomu (M7, Apartamenty Gutenberga) czy Noho One. XCity, jak słyszymy, nie będzie stawiać na superpremium, ale wciąż będą to lokale warte więcej niż w innych dzielnicach Warszawy. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama
Reklama