ReklamaBanner

Nowy system biletowy w stolicy. Jest data startu, ale nie ma wykonawcy projektu

Warszawiacy czekają na nowy system biletowy, zapowiadany przez Zarząd Transportu Miejskiego. W październiku 2023 r. ZTM rozpoczął postępowanie, którego celem jest wybranie wykonawcy projektu. Jak się dowiedzieliśmy, na chwilę obecną wykonawca nie został jeszcze wyłoniony. Znana jest już natomiast wstępna data uruchomienia systemu.
Mieszkańcy stolicy czekają na nowy system biletowy / zdj. ilustracyjne
Mieszkańcy stolicy czekają na nowy system biletowy / zdj. ilustracyjne

Autor: Maciej Gillert, Raport Warszawski / Zarząd Transportu Miejskiego

- Start nowego systemu został zaplanowany na przełom 2026 i 2027 r. - przekazał nam rzecznik prasowy ZTM Tomasz Kunert. 

Obecnie podróżujący komunikacją miejską po stolicy posługują się biletem w postaci tradycyjnego kartonika lub długoterminowym, czyli plastikową kartą. Na popularności zyskują bilety kupowane w aplikacjach. W 2023 roku pasażerowie kupili w ten sposób ponad 40 mln biletów, najwięcej ze wszystkich kanałów sprzedaży – informował w marcu br. ZTM.

Założenia projektu nowego systemu biletowego ma być reakcją na potrzeby pasażerów i światowe trendy. Nowy system biletowy umożliwi opłatę za przejazd za pomocą karty płatniczej, telefonu, smartwatcha oraz karty miejskiej. Pozwoli także zaplanować podróż. Wskaże najkorzystniejszą trasę, którą zmieni w razie konieczności.

Pasażerowie nie będą więc musieli martwić się o zakup biletów i ich kasowanie. Bezpieczeństwo ma gwarantować współpraca z partnerami specjalizującymi się w płatnościach bezgotówkowych: Visa i MasterCard.

Do dziś nie wyłoniono wykonawcy

W październiku 2023 roku ZTM ogłosił postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór wykonawcy. Jak się dowiedzieliśmy, do dziś nie udało się wyłonić zwycięskiej firmy. 

Według założeń, początkowo oba systemy biletowe, czyli obecny i nowy, mają funkcjonować równocześnie. W tym czasie zostanie zmieniona infrastruktura biletowa. Zainstalowane zostaną nowe kasowniki oraz urządzenia pokładowe w pojazdach, na stacjach metra i parkingach P+R. 

Wprowadzone zostaną też rozwiązania pro pasażerskie – bilety na karcie płatniczej, dedykowana aplikacja mobilna i portal pasażera.

- Osoby korzystające regularnie z transportu publicznego, po zarejestrowaniu się w systemie za pomocą aplikacji mobilnej lub portalu pasażera będą mogły kupować bilety okresowe, przypisane do indywidualnego konta pasażera oraz do wybranego przez użytkownika elektronicznego środka płatności. Pasażer zadecyduje czy chce bilet długookresowy w aplikacji, karcie płatniczej czy na plastikowej karcie miejskiej - wyjaśniał w marcu br. ZTM. 

Kartonikowe bilety z paskiem magnetycznym zastąpi karta płatnicza, telefon czy zegarek. Przypisane do nich zostaną informacje niezbędne do opłaty za przejazd. Będzie to możliwe dzięki wykorzystaniu MTT/PayG (Mass Transit Transaction/Pay As You Go), modelu płatności bezgotówkowych opracowanego dla transportu publicznego przez Visa i MasterCard. Dostępny będzie również bilet krótkookresowy papierowy z kodem QR. 

Turyści oraz pasażerowie okazjonalni za przejazd zapłacą kartą płatniczą (w tym smartfonem lub smartwatchem z uruchomionymi płatnościami). W momencie wejścia i wyjścia z pojazdu przyłożą ją do kasownika lub bramki metra. Na koniec dnia system automatycznie wyliczy i pobierze opłatę za przejazdy. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.