Reklama

Dostępna Szkoła. Nowy program w Warszawie dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce

Warszawa wdraża program „Dostępna Szkoła” – ponad 3 tys. uczniów, w tym 800 z SPE, otrzyma wsparcie w 21 szkołach. Start już 1 września.
Szkoła w Warszawie
Szkoła w Warszawie

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Od września w 21 warszawskich szkołach ruszy nowy projekt edukacyjny, który wspierać będzie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Obejmie on nie tylko dzieci i młodzież, ale również nauczycieli oraz rodziców. Program wart ponad 6,6 mln zł ma na celu wyrównywanie szans i zwiększanie dostępności edukacji. Połowę środków zapewniają fundusze unijne. Umowa o dofinansowanie została już podpisana z sejmikiem Mazowsza.

Projekt „Dostępna Szkoła – dostosowanie placówek ogólnodostępnych w Warszawie do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)” rusza 1 września 2025 i potrwa do końca sierpnia 2027 roku.

Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans w dostępie młodych ludzi do edukacji i stworzenie środowiska, w którym wszyscy uczniowie, niezależnie od ich potrzeb, czują się włączeni i wspierani – wyjaśnia Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy. I dodaje: – Dzięki realizacji programu zapewnimy wsparcie łącznie ponad 3 tys. dzieci i młodzieży, w tym blisko 800 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w 21 ogólnodostępnych szkołach na terenie Warszawy. Z myślą o uczniach i uczennicach będą realizowane warsztaty, zajęcia terapeutyczne i integracyjne. Z kolei dla kadry nauczycielskiej odbędą się szkolenia, a dla rodziców spotkania edukacyjne.

Wsparcie dla osób ze specyficznymi problemami

Program uwzględnia potrzeby m.in. uczniów ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną czy słabosłyszących. W ramach wsparcia przewidziano zajęcia rozwijające kompetencje społeczne, terapię integracji sensorycznej, logopedię, a także działania zapobiegające wykluczeniu. Program obejmie również współpracę między szkołami ogólnodostępnymi i specjalnymi – zarówno w zakresie wymiany doświadczeń, jak i organizacji wspólnych wydarzeń.

Równolegle prowadzone będą szkolenia dla nauczycieli z zakresu edukacji włączającej, indywidualizacji podejścia do ucznia czy reagowania w sytuacjach kryzysowych. Rodzice będą mogli skorzystać z grup wsparcia, konsultacji z psychologami i pedagogami oraz spotkań z ekspertami.

Nowe wyposażenie i likwidacja barier

Ważną częścią programu będzie także dostosowanie przestrzeni szkolnych. W wybranych 21 placówkach (13 podstawowych i 8 ponadpodstawowych) planowana jest likwidacja barier architektonicznych – pojawią się m.in. windy, podjazdy, dostosowane toalety, szersze drzwi oraz czytelniejsze oznaczenia.

Szkoły zostaną też doposażone w narzędzia dydaktyczne, zgodne z ich indywidualnymi potrzebami. Wśród priorytetów zgłaszanych przez nauczycieli znalazły się m.in.:

  • tablice interaktywne, gry edukacyjne, układanki tematyczne, sensoryczne klocki,
  • sprzęt do terapii logopedycznej i integracji sensorycznej (piłki, masy plastyczne, urządzenia wspierające komunikację),
  • narzędzia do nauki codziennych czynności i samoobsługi,
  • elementy wyciszające i relaksacyjne (budki dźwiękowe, koce obciążeniowe, tunele sensoryczne),
  • urządzenia multimedialne i terapeutyczne: projektory, tablety, systemy audio-wizualne, huśtawki czy zestawy do terapii światłem.

Dzięki temu nauczyciele i terapeuci będą mogli jeszcze skuteczniej prowadzić zajęcia, a szkoły staną się realnie dostępne dla każdego ucznia – bez względu na jego indywidualne potrzeby.

Finansowanie programu

Całkowity koszt projektu to 6 634 217,39 zł. Środki pochodzą z trzech źródeł:

  • 3,3 mln zł to dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej,
  • ponad 1,5 mln zł to wkład m.st. Warszawy,
  • blisko 1,9 mln zł pochodzi z budżetu państwa.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama