Nie będzie bezpośredniego autobusu z Powsina do Dworca Centralnego. ZTM wskazuje na inne rozwiązania, podkreślając połączenie tramwajowe.
Likwidacja linii autobusowej
1 listopada 2024 roku przestał kursować bezpośredni autobus z Powsina do Dworca Centralnego. Miało to związek z otwarciem nowej trasy tramwajowej. Linie 14 i 16 mają zapewniać dojazd z Wilanowa do Śródmieścia oraz połączenie Miasteczka Wilanów, Stegien i Dolnego Mokotowa z ulicą Marszałkowską, Dworcem Centralnym, stacjami metra Politechnika, Centrum i Świętokrzyska.
Niedawno do tej sprawy odnieśli się politycy Koalicji Obywatelskiej w interpelacji. Radni dzielnicy Wilanów — Urszula Włodarska-Sęk i Przemysław Szymański poinformowali, że od czasu uruchomienia linii tramwajowej do Wilanowa prowadzili rozmowy na temat układu komunikacji miejskiej dotyczącej tej dzielnicy, oraz że zbierali opinie mieszkańców. Radni analizowali też potrzeby i obserwowali zasadność wprowadzonych zmian.
- Po okresie próby, nadszedł moment, aby przystąpić do kolejnego etapu rozmów o ulepszeniu oferty komunikacyjnej w tym rejonie i uwzględnieniu faktycznych potrzeb mieszkańców. Uruchomiona linia tramwajowa w głównej mierze zapewnia sprawną obsługę komunikacyjną tzw. Wilanowa Zachodniego. Doceniamy uruchomienie linii tramwajowej, która jest dużym udogodnieniem, ale zwracamy także uwagę na opinie mieszkańców pozostałych terenów dzielnicy (Powsin, Zawady, Wilanów Wysoki) wskazujące na niezadowolenie z powodu likwidacji bezpośredniego połączenia autobusowego z Powsina do Dworca Centralnego, w okolicy którego zlokalizowanych jest wiele ważnych instytucji i podmiotów np. NFZ – wskazali radni KO.
Jak podkreślili, „trasa zlikwidowanej linii autobusowej przebiegała od krańca dzielnicy Wilanów, poprzez jej centralną część, a kolejno przez teren dzielnic Mokotowa i Śródmieścia, co dawało możliwość swobodnego, wygodnego przemieszczania się”.
W opinii radnych „linia ta była wiodącym i dobrze ocenianym środkiem komunikacji”.
Transport z Wilanowa do centrum miasta
Włodarska-Sęk i Szymański zwrócili uwagę, że „likwidacja tego bezpośredniego połączenia autobusowego pogorszyła komfort podróży wielu mieszkańców, szczególnie osób starszych, zmuszając ich do przesiadek, których wcześniej nie było”.
- Jest to niezwykle ważne w przypadku konieczności dojazdu do przychodni zdrowia czy dworca kolejowego. Dodatkowo, aby dokonać przesiadki z tramwaju do autobusu i odwrotnie należy pokonać duże i mało przystępne dla pieszych skrzyżowanie ul. Sobieskiego z al. Wilanowską – wskazali w piśmie.
Radni Wilanowa zauważyli też, że „w przypadku awarii tramwaju, komunikacja w tym rejonie staje się istotnie ograniczona”. W związku z utrudnieniami dla mieszkańców zaapelowali „o przywrócenie kursowania linii autobusowej na trasie Powsin-Dworzec Centralny, a w przypadku braku takiej możliwości wypracowanie alternatywnego rozwiązania, które zagwarantuje mieszkańcom bezpośredni dojazd” do głównej stacji kolejowej oraz wielu placówek użyteczności publicznej w centrum miasta bez konieczności przesiadania się.
- Dodatkowo wskazujemy, że przywrócenie na omawianej trasie kursowania linii autobusowej byłoby alternatywą dla komunikacji tramwajowej w razie jej awarii. Doceniamy rozwój transportu szynowego, jednak nie może on odbywać się kosztem pogorszenia dostępności komunikacji dla osób starszych, rodzin z dziećmi czy mieszkańców, którzy nie mają alternatywy w postaci samochodu – podkreślili Włodarska-Sęk i Szymański w interpelacji.
Polityka transportowa Warszawy stawia na transport szynowy
Zastępca burmistrza dzielnicy Wilanów Marek Kwiatkowski przekazał odpowiedź Zarządu Transportu Miejskiego.
- Zgodnie z obowiązującą Polityką Transportową m.st. Warszawy podstawowym środkiem komunikacji powinien być transport szynowy, który funkcjonując niezależnie od utrudnień w ruchu drogowym, zapewnia szybki i sprawny przejazd. Komunikacja autobusowa powinna natomiast pełnić funkcję uzupełniającą — zapewniać dowóz do linii transportu szynowego i obsługiwać rejony nieposiadające tego rodzaju transportu – poinformowała Renata Wiśniewska, dyrektor Pionu Administracyjno- Organizacyjnego ZTM.
Jak wyjaśniała, w związku z tym, że „poprzednia trasa linii 519 na znacznym odcinku (ponad 8 km), pokrywałaby się z przebiegiem linii tramwajowej 16, która obsługuje podstawowo Wilanów”, nie ma w planach „wydłużenia trasy linii 519 do Dworca Centralnego”.
Wiśniewska dodała, że „alternatywnym rozwiązaniem, dla pasażerów zainteresowanych podróżą w relacji Powsin-Dworzec Centralny jest przesiadka z linii 519, przy stacji metra Wilanowska, do tramwaju linii 10 dojeżdżającego bezpośrednio do dworca”.
Napisz komentarz
Komentarze