Reklama

IMGW ostrzega przed upałami. Radna interweniuje. Chodzi o niedostosowanie przystanków do warunków pogodowych

Do Warszawy nadciągają upały. Jedna z radnych Śródmieścia zwraca uwagę na przystanki komunikacji miejskiej, które – jej zdaniem – są niewystarczająco zabezpieczone. Zarząd Dróg Miejski wyjaśnia, że nie wszędzie można dobudować zielone dachy. Zostanie jednak zweryfikowana możliwość ustawienia wiat w miejscach, w których ich nie ma.
IMGW ostrzega przed upałami. Radna interweniuje. Chodzi o niedostosowanie przystanków do warunków pogodowych
Wiata przystankowa w Warszawie

Źródło: Zarząd Dróg Miejski w Warszawie

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał dla Warszawy ostrzeżenie meteorologiczne II stopnia. W środę i w najbliższych dniach temperatura w stolicy może przekraczać 30 stopni Celsjusza. 

W związku z zapowiedziami meteorologów Urząd Miasta wznawia akcję „Uwaga Upały!”, mającą na celu informowanie — w komunikacji miejskiej, mediach społecznościowych i urzędach — o zasadach bezpieczeństwa. Urzędnicy przypominają o:

  • „piciu dużej ilości wody,
  • unikaniu słońca w godzinach największego nasłonecznienia,
  • noszeniu przewiewnych ubrań i nakrycia głowy,
  • pomocy osobom szczególnie narażonym — dzieciom, seniorom, osobom z chorobami przewlekłymi”.
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji na terenie 16 dzielnic zamontowało zraszacze.

Przystanki komunikacji miejskiej w czasie upałów

Na problemy związane z wysokimi temperaturami w czasie wakacji zwróciła uwagę radna Śródmieścia Julia Klimkiewicz. W interpelacji „w sprawie niedostosowania infrastruktury przystanków komunikacji miejskiej do warunków pogodowych, w tym nadchodzącej fali upałów” zwróciła uwagę, że „większość przystankowych wiat przeszklonych nie zapewnia żadnej ochrony przed słońcem”. Jej zdaniem, „nie dają cienia, a w godzinach szczytu nie zapewniają także ochrony przed deszczem, gdy korzysta z nich większa liczba osób”.

- Nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne, stojące powietrze, odbijające się od asfaltu ciepło oraz obecność spalin powodują, że oczekiwanie na autobus lub tramwaj w takich warunkach może zagrażać zdrowiu mieszkańców - w szczególności osób starszych, dzieci, osób z niepełnosprawnościami i innych grup wrażliwych – podkreśliła Klimkiewicz.

Jak dodała, „wysokie temperatury sięgające 30 st. Cels. i więcej w cieniu, przy braku cienia, mogą prowadzić do odwodnienia, omdleń, a nawet poważnych interwencji medycznych”.

Radna klubu Razem zapytała w piśmie m.in. o to, „czy miasto, a w szczególności dzielnica Śródmieście, podejmuje działania związane z poprawą warunków na przystankach komunikacji miejskiej w okresie upałów”, a także, „czy prowadzone są analizy efektywności istniejących przeszklonych wiat i ich dostosowania do warunków pogodowych”.

Zapytała też o planowane „zmiany konstrukcyjne wiat przystankowych”. Radna ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze zasugerowała „dodanie elementów dających cień, roślinności, zielonych dachów, półprzezroczystych materiałów, mat przeciwsłonecznych” oraz „innych rozwiązań ograniczających nagrzewanie się przestrzeni”. Dopytywała też o plany związane ze „zwiększeniem liczby zadaszonych wiat przystankowych, zwłaszcza na przystankach, które obecnie nie posiadają żadnego zadaszenia — także w centralnych częściach miasta”

Jak podkreśliła Klimkiewicz, „komunikacja zbiorowa jest podstawą mobilności warszawiaków i stanowi filar zrównoważonego rozwoju miasta”.  W jej opinii to ważne, aby „infrastruktura była funkcjonalna, bezpieczna i odpowiadająca na realne potrzeby mieszkańców — szczególnie w warunkach skrajnych, które z uwagi na zmiany klimatyczne stają się coraz częstsze”.

Kontrole ZTM

Odpowiedzi udzielił jej burmistrz dzielnicy Śródmieście Aleksander Ferens, powołując się na informacje przekazane przez Tomasza Rupiewicza, dyrektora Pionu Ekonomiczno- Finansowego Zarządu Transportu Miejskiego.

- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, tam gdzie jest to możliwe, ZTM wyposaża wiaty przystankowe w tzw. zielone dachy, które w znaczący sposób poprawiają komfort oczekiwania na pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego. W przypadku prac realizowanych przez ZTM, w pierwszej kolejności wyposażane są w zielone dachy wiaty znajdujące się na przystankach oddalonych od obszarów zielonych takich jak parki i skwery – napisał Ferens.

Jak dodał, „w wydawanych uzgodnieniach od 2022 roku ZTM wskazuje, aby w ramach prowadzonych inwestycji wiaty były wyposażane w zielone dachy”.

Rupiewicz wyjaśniał, że w wiatach przystankowych przeważających na Śródmieściu (tzw. konkursowe i konserwatorskie) „nie ma możliwości zamontowania zielonego dachu ze względu na ich konstrukcję”.

Jak zapewnił, „pracownicy ZTM weryfikują pod kątem formalno-technicznym możliwości ustawienia nowych wiat” na przystankach ich pozbawionych. Włodarz dzielnicy przekazał, że „weryfikacje są prowadzone sukcesywnie, w ramach dostępnych zasobów”.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama