Reklama

Ekrany akustyczne przy Wisłostradzie? Nie ma szans. Mieszkańcy niezadowoleni

Hałas od strony Wisłostrady jest uciążliwym problemem parków Kępa Potocka oraz Fosa i Stoki Cytadeli na Starym Żoliborzu. Walczyć z tym od lat próbują mieszkańcy i radni. Ostatnio, za pośrednictwem interpelacji, odbył się kolejny dialog z miejskimi jednostkami, które - znów - przerzucają się odpowiedzialnością i nie planują poprawy komfortu mieszkańców chcących wypocząć w żoliborskich parkach.
Kępa Potocka dziś vs. wizualizacja AI
Kępa Potocka dziś vs. wizualizacja AI

Źródło: Google Street View oraz wizualizacja AI

Parki Kępa Potocka oraz Fosa i Stoki Cytadeli bezpośrednio graniczą z Wisłostradą. Hałas oraz zanieczyszczenie emitowane przez jeżdżące tam samochody to problem nagłaśniany od lat. Mimo wszystko, oprócz wymiany nawierzchni, nie zrobiono tam nic w celu poprawy komfortu spacerowiczów, chcących wypocząć tam od miejskiego zgiełku.

Temat niedawno na nowo podnieśli żoliborscy radni, którzy wystosowali interpelacje do Urzędu Dzielnicy.

- Niestety, po oddaniu do użytku Wisłostrady, w szczególności od połowy lat 90. ub. wieku, natężenie ruchu na Wisłostradzie systematycznie wzrasta. Ulubiony, cichy zakątek parku, stał się miejscem mniej przyjaznym do wypoczynku z uwagi zanieczyszczenie nie tylko spalinami, ale również hałasem z Wisłostrady. Ponieważ to właśnie nad stawem, w otoczeniu przyrody, mieszkańcy poszukują możliwości odpoczynku, ekrany stanowiące ochronę przed spalinami i hałasem są niezbędne - pisze Jolanta Zjawińska z klubu Żoliborz Ma Głos! w interpelacji dot. parku Fosa i Stoki Cytadeli.

- Zwracam się z gorącym apelem o nadanie tej sprawie statusu priorytetu i podjęcie konkretnych działań w celu zaprojektowania i wdrożenia skutecznych rozwiązań wygłuszających Kępę Potocką od strony Trasy Wisłostrady - np. ekranów dźwiękochłonnych lub zielonych barier - napisał za to Konrad Smoczny z Miasto Jest Nasze w sprawie Kępy Potockiej.

Tomasz Mielcarz, Zastępca Burmistrza Dzielnicy Żoliborz, wyraził poparcie dla postulatów Konrada Smocznego. Jednocześnie skierował obie interpelacje do dyrektorów warszawskich jednostek odpowiedzialnych za inwestycje drogowe i parkowe.

Walka trwa od lat. Odpowiedzi: „nie da się", „nie mamy tego w planach"

Walka o ciszę w żoliborskich parkach przy Wisłostradzie trwa od lat. Jej wynikiem była wymiana nawierzchni jezdni przy parku Kępa Potocka na na nawierzchnię SMA8S, czyli o obniżonej hałaśliwości. To rozwiązanie nie spowodowało jednak, że w parku nastała cisza. Jedną z osób walczących o to od długiego czasu jest radny Konrad Smoczny, który opisał poprzednie próby w swojej interpelacji.

- Niestety, nieodłącznym i coraz bardziej dokuczliwym problemem tego miejsca jest gigantyczny hałas generowany przez sąsiadującą Wisłostradę. Pomimo moich wielokrotnych interpelacji w tej sprawie, temat ten został - po raz kolejny - zbagatelizowany. Otrzymuję odpowiedzi: „nie da się", „nie mamy tego w planach", „to nie nasza kompetencja" - napisał radny.

Przedstawiciel Miasto Jest Nasze podkreślił też, że sprawa jest ważna dla mieszkańców.

- Dla potwierdzenia skali społecznego niezadowolenia informuję, że zebrałem setki podpisów mieszkańców, którzy - podobnie jak ja - podczas każdego spaceru są narażeni na uporczywy, nieustanny „biały szum" - napisał Konrad Smoczny.

Znów to samo. Nikt nie chce zamontować ekranów

Mimo nadziei, ponowne konsultacje z miejskimi oraz państwowymi jednostkami przebiegły podobnie, jak wcześniej. Znów żaden zarząd nie wyraził zainteresowania montażem ekranów akustycznych na Żoliborzu. 

W tej sprawie Urząd Dzielnicy Żoliborz skontaktował się z sześcioma podmiotami: Zarządem Dróg Miejskich (ZDM), Stołecznym Zarządem Rozbudowy Miasta (SZRM), Biurem Infrastruktury (BI), Biurem Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju (BFEiPR), Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Biurem Ochrony Środowiska (BOŚ).

Rzecznik prasowy Urzędu Żoliborza Donata Wancel przesłała nam skrócone stanowiska każdego z nich.

  • Zarząd Dróg Miejskich: zajmuje się m.in. utrzymaniem ekranów akustycznych przyjętych do eksploatacji, ale nie prowadzi działań związanych z ich budową. Natomiast w 2010 r. wykonana została wymiana nawierzchni Wisłostrady na nawierzchnię SMA8S o obniżonej hałaśliwości.
  • Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta: obecnie obowiązująca Wieloletnia Prognoza Finansowa nie uwzględnia zadań inwestycyjnych polegających na budowie ekranów akustycznych na wysokości parku Kępa Potocka i Parku Fosa i Stoki Cytadeli ani na umieszczeniu odcinka Wisłostrady w tunelu;
  • Biuro Infrastruktury: Program Ochrony Środowiska przed Hałasem dla Obszaru Województwa Mazowieckiego nie przewiduje budowy ekranów akustycznych w rejonie Kępy Potockiej;
  • Biuro Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju: wprowadzenie do planów inwestycyjnych nowych zadań obejmujących ochronę przed hałasem musi uwzględniać zapisy Programu ochrony środowiska przed hałasem przyjęte w 2024 roku przez Sejmik Województwa Mazowieckiego oraz strategię rozwoju Warszawy 2040+ i planu ogólnego nad którymi prowadzone są obecnie prace;
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: urządzenia ochrony akustycznej na tym odcinku drogi ekspresowej S8 zostały wykonane ściśle według rozstrzygnięć administracyjnych właściwych organów ochrony środowiska, a wykonana w ramach działań porealizacyjnych analiza oddziaływania akustycznego nie wykazała przekroczeń dopuszczalnych norm;
  • Biuro Ochrony Środowiska: w Programie ochrony środowiska przed hałasem nie przewiduje działań zaradczych dla terenu pomiędzy Wisłostradą a ul. A. Mickiewicza. Wskazuje, że teren parku Kępa Potocka oraz obszar pomiędzy ulicami Gwiaździsta i A. Mickiewicza są ujęte w Strategicznej Mapie Hałasu m.st. Warszawy z 2022 roku jako tereny objęte ochroną akustyczną.

Dodatkowo, ZDM, BI oraz BOŚ powołały się na przyjęte w 2012 roku przez Radę m.st. Warszawy stanowisko w sprawie ograniczenia instalowania ekranów akustycznych.

Zmiana Wisłostrady w tunel? “rozwiązanie z korzyścią dla mieszkańców”

Rozwiązaniem ograniczającym hałas i spaliny w parkach nie muszą być konkretnie ekrany akustyczne. W odpowiedziach na interpelację Jolanty Zjawińskiej pojawił się dodatkowy wątek zmiany Wisłostrady w tunel. 

- Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla wskazanego terenu dopuszcza się poprowadzenie jezdni w tunelu. Dzięki temu hałas i zanieczyszczenia zostałyby znacznie zredukowane, a Warszawa zyskałaby cenny korytarz ekologiczny łączący zasoby przyrodnicze parku Fosa i Stoki Cytadeli z terenami Wisły - napisał Zarząd Zieleni.

Na naszą prośbę taki pomysł skomentowała także dzielnica.

- Niewątpliwie byłoby to rozwiązanie z korzyścią dla mieszkańców - odpowiedziała krótko Donata Wancel, rzecznik prasowy Urzędu Żoliborza.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama