Reklama

Remonty na Kamionku. Deweloperzy biorą się za dziurawe drogi. A co z Mińską?

Deweloperzy biorą się za drogi na Kamionku. Ale główna ulica – Mińska – wciąż bez nadziei na szybką zmianę. Obecnie jest dziurawa jak ser szwajcarski.
Tak wygląda ul. Mińska.
Tak wygląda ul. Mińska.

Autor: Piotr Wróblewski / Raport Warszawski

Na Kamionku nowe bloki zastąpiły stare hale przemysłowe. Jednak za osiedlami nie nadąża infrastruktura. Większość dróg pamięta czasy głębokiego PRL-u. Zmiany organizacji są tymczasowe, jak rondo Mińska-Chodakowska, zbudowane przez postawienie pachołka i wyrysowanie linii. Jezdnie są podziurawione, chodniki przekrzywione, a dróg rowerowych – brak.

Dzielnica, Praga-Południe, która swój urząd ma również w tej okolicy, chce, by odpowiedzialność za zmiany przejęli deweloperzy. Tak było, chociażby w przypadku niewielkiej ul. Drwęckiej (znajdującej się na Grochowie), którą na przełomie 2024 i 2025 roku zbudował Dom Development, by umożliwić dojazd do zbudowanych przez siebie osiedli. W podobnym czasie Robyg, Develia i Victoria Dom zrzucili się na ul. Żupniczą od skrzyżowania z ul. Chodakowską, aż do ronda z Drwęcką. Powstała tam droga, trasa rowerowa i przystanki – planowane jest puszczenie tędy komunikacji miejskiej.

Mińska wciąż dziurawa. „Remont w latach 2027-2029” 

Ale nie zawsze jest tak różowo. Największy problem jest z główną ulicą w okolicy – Mińską. Pomysł zmian wypracowano, w konsultacjach społecznych, już w 2018 roku. Ale sam remont od lat nie może się zacząć. Najpierw problemem był projekt - pierwszy został zakwestionowany przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym. Kolejny firma projektująca opracowywała niemal dwa lata, a na krótko przed oddaniem... splajtowała. 

- Musimy poczekać, aż sąd zatwierdzi upadłość firmy - mówi nam Michał Szweycer, z wydziału prasowego dzielnicy, pytany o to, kto dokończy projektowanie. Dzielnica spróbuje odzyskać projekt od syndyka masy upadłościowej, następnie rozpisze przetarg na dokończenie prac. Ale na Pradze-Południe nie spieszą się z tym tematem, ponieważ pieniądze na remont głównej ulicy Kamionka zapisano dopiero w latach 2027-2029. 

Za około 20 milionów złotych Mińska ma stać się nie tylko wygodną - dla samochodów - ulicą, ale także miejscem przyjaznym dla pieszych i rowerzystów. Środki zarezerwowano w miejskim programie rewitalizacji. Szweycer zapewnia, że do 2027 roku uda się już dokończyć projektowanie.  

Warto dodać, że Mińska jest dziurawa niczym ser szwajcarski. Podczas uruchomienia strefy płatnego parkowania pokazywaliśmy, w jakich warunkach wyznaczane są miejsca postojowe. Dzielnica obiecała, że zrobi porządek na odcinku Grochowska-Chodakowska, ale remont drugiej części (Chodakowska - Podskarbińska) pozostawiono deweloperowi, który kilka lat temu otworzył tam nowe osiedle. Spravia ma już projekt organizacji ruchu i wkrótce uzyska pozwolenie na budowę. Jak słyszymy, prace mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Prowizoryczne rondo Mińska/Chodakowska, źródło: Google Maps

Nowe ulice przy Soho i SWPS

Kończąc temat Mińskiej – wspomniane rondo, przecięcie z ul. Chodakowską, wyremontuje Yareal. Deweloper wybudował spore osiedle na terenie Soho i zobowiązał się – w porozumieniu z ZDM i dzielnicą – do remontu niemal wszystkich dróg otaczających działkę.

- Na ulicy Chodakowskiej zaplanowano pasy rowerowe po obydwu stronach jezdni. Pomiędzy jezdnią, a chodnikiem znajdzie się pas buforowy z zielenią i drzewami. Najważniejszą zmianą jest wykonanie ronda Chodakowska/Mińska wraz z remontem fragmentów ulic i chodników przylegających bezpośrednio do ronda. Przejścia dla pieszych zostaną albo uzupełnione o azyle, albo zostaną wyniesione, aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym – mówi nam Kinga Wiśniewska z Yareal Polska.

Jak słyszymy, deweloper zbuduje prawdziwe rondo z zieloną wyspą pośrodku. W okolicy budynku Mińska 65 przebuduje parking i doda tam przystanek autobusowy. 

Yareal zobowiązał się, że wyremontuje całą trasę od Chodakowskiej, na zachód, aż do Dworca Wschodniego. Rozpocznie w tym roku od ul. Bliskiej, a potem etapami będzie przechodził na – również dziurawą – Żupniczą. Niestety, na Bliskiej (Lubelska-Żupnicza) nie powstanie trasa rowerowa, co oznacza, że obecna urwie się w okolicach dworca. 

Większe zmiany czekają Żupniczą. Tam deweloper stworzy zupełnie nową ulicę. Powstaną pasy rowerowe (po obu stronach), nowe chodniki, w tym brakujący odcinek w pobliżu Bliskiej. Jak słyszymy, konieczna będzie wycinka części drzew, ale w zamian zasadzone zostaną nowe. Jeżeli chodzi o ruch samochodowy, ZDM chce „uspokojenia i wymuszenia spowolnienia jadących samochodów”. Znikną obecne lewoskręty, a w zamian w okolicach przejść zaplanowano m.in. miejsca parkingowe oraz zielone azyle będące „małymi ogrodami deszczowymi”.

W okolicy za drogi bierze się też Eiffage Immobilier. Deweloper stawia kameralne bloki nazwane „Nowy Kamionek” w sąsiedztwie SWPS. Jak słyszymy, między ich inwestycją a szkołą wyższą zbudują plac. Poza tym zajmą się ul. Chodakowską (od ronda w stronę SWPS) oraz prawdopodobnie Rybną i Wawerską. 

- Razem z tą inwestycją uporządkujemy cały plac między akademikiem, budynkiem „C” oraz Uniwersytetem SWPS. Wyremontujemy także pobliskie ulice, łącznie z budową ścieżek rowerowych i wymianą latarni. To o wiele wykracza poza standardowy zakres tego, co powinien robić deweloper. Chcemy partycypować w tych rzeczach, bo to dobre dla lokalnej społeczności oraz dla naszych klientów – mówi nam Tymon Nowosielski, prezes Eiffage Immobilier Polska.

Zapytaliśmy dzielnicy o kolejne remonty, planowane w najbliższych miesiącach. 

- W 2025 r. zostanie wykonany remont al. Wedla na odcinku al. Zielenicka – ul. Międzynarodowa. Ponadto planowane jest zlecenie dokumentacji projektowej na wykonanie modernizacji ulic: Kamionkowska, Rybna, Kałuszyńska, Wawerska, Międzynarodowa, Drewnicka, Stanisława Augusta - przekazuje nam Szweycer. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama