W 2023 roku firma OKAM zapowiedziała ogromną inwestycję na Żeraniu. W miejscu starych hal i bocznic Fabryki Samochodów Osobowych zaproponowano osiedle dla nawet 20 tys. osób, do tego biura, restauracje, park i sporo zieleni. Całą inwestycję, na terenie 62 (!) hektarów, rozłożono na dwadzieścia pięć lat. Teraz rozpoczyna się jej pierwszy etap.
Jako że działka została przeznaczona pod przemysł, inwestor skorzystał z pewnej furtki, czyli specustawy zwanej lex developer. Zgodnie z jej zapisami można zmienić przeznaczenie terenu, o ile zielone światło da miejska rada. W Warszawie dla lexa określono szczegółowe zasady. Przykładowo, deweloper w zamian za zmianę musi przeprowadzić konsultacje społeczne, a także zbudować potrzebną infrastrukturę (np. drogi czy szkołę).
Aktualnie kończy się procedura lex developer dla 13,5 ha nieruchomości OKAM-u na Pradze-Północ. To tereny okalające Kolonię Śliwice, ciągnące się od ul. Jagiellońskiej aż do linii kolejowej i planowanej ul. Golędzinowskiej Bis. Do 12 listopada można składać ostatnie uwagi do wniosków, potem całość trafi do miejskiej komisji i rady, która pozwoli (lub nie) na wielką budowę.

Co wiemy o osiedlu?
Większość działki, która objęta jest aktualnie procedurą, zajmie osiedle mieszkaniowe (o powierzchni ok. 120 tys. mkw.). To około trzydziestu budynków. Najwyższe, trzy punktowce, będą miały po ok. 40 metrów wysokości, czyli po jedenaście pięter. W sumie, według dokumentów pracowni WXCA, która odpowiada za kształt inwestycji, znajdzie się tutaj 2050 mieszkań. Zdecydowana większość powstanie w pierwszym z dwóch etapów. Planiści szacują, że zamieszka w nich niecałe pięć tysięcy osób. W parterach przewidziano również 63 lokale usługowe.
Bloki budowane będą po dwóch stronach Zielonej Alei FSO, pieszego pasażu przecinającego całą działkę z północy na południe. Zaplanowano też dwa place miejskie, zbiorniki retencyjne oraz ogród deszczowy. Całe osiedle, poza dojazdami do garaży, ma być pozbawione większego ruchu samochodowego. Stąd ulice samochodowe zamieniono na piesze pasaże, a garaże zmniejszono – będzie w nich 1918 miejsc.

Deweloper zbuduje szkołę i ulicę
W ramach lex deweloper, OKAM zaproponował dwie inwestycje towarzyszące. Pierwszą z nich jest szkoła podstawowa położona niedaleko torów kolejowych, z głównym wejściem od strony placu. Ma być trzyciągowa (czyli co najmniej trzy klasy w danym roczniku) i zmieści ok. 645 dzieci. Deweloper zaproponował trzykondygnacyjny budynek, o powierzchni 5,5 tys. mkw., z salą gimnastyczną, kilkoma boiskami zewnętrznymi i pełnym wyposażeniem. Co ciekawe ma go przekazać miastu nie później niż 60 dni po rozpoczęciu pierwszego etapu budowy osiedla mieszkaniowego.
- Architektura szkoły wpisuje się w charakter całego osiedla powstającego na terenie dawnej Fabryki Samochodów Osobowych. Rytmiczne dachy szedowe nawiązują formą do hal produkcyjnych FSO, podkreślając tożsamość i przemysłowe dziedzictwo tego miejsca. Ich odpowiednie nachylenie umożliwia wprowadzenie instalacji fotowoltaicznych do wytwarzania energii elektrycznej - mówił nam w maju Małgorzata Dembowska z pracowni WXCA.

Drugą inwestycją towarzyszącą jest budowa drogi nazwanej roboczo ul. Golędzinowska Bis. Zaczynie się od ronda przy ul. Kotsisa i dalej po skraju działki będzie biegła w stronę szkoły. Ma mieć ok. 700 metrów długości, chodnik, ścieżkę rowerową, cztery przystanki oraz przejścia dla pieszych.
W dalszych etapach, na dziś nieobjętych lex developer, wyremontowane zostaną zabytkowe hale, w których przewidziano punkty gastronomiczne i rozrywkowe. Przylegają one do projektowanego miejskiego placu ,tworząc centrum całego osiedla. Jak podaje deweloper, inwestycja będzie rozbudowywana na północ. Patrząc na wstępny projekt planu ogólnego, bliżej trasy S8 znajdą się biura. Deweloper zapowiada, że pracować w nich będzie ok. 12 tys. osób. Drugie tyle będzie mieszkać w blokach planowanych w ramach kolejnych etapów.






Napisz komentarz
Komentarze