Reklama
ReklamaBanner

Kłobucką budują deweloperzy. Miasto się wycofuje, mieszkańcy apelują

Na ulicy Kłobuckiej to deweloperzy projektują i budują drogi, a miasto... umywa ręce. Czy to nowy standard inwestycji publicznych w Warszawie? Mieszkańcy mają wątpliwości. Byliśmy na Komisji Zielonego Ursynowa, gdzie przedstawiciele miasta omawiali szczegóły przebudowy.
Skrzyżowanie ul. Kłobuckiej i ul. Koprowskiego.
Skrzyżowanie ul. Kłobuckiej i ul. Koprowskiego.

Źródło: maps.google.pl

Deweloperzy zamiast miasta – kto rządzi na Kłobuckiej?

Na spotkaniu Komisji Zielonego Ursynowa, w której uczestniczyliśmy, mieszkańcy ostro komentowali rolę deweloperów w przebudowie ul. Kłobuckiej. Jak się okazuje, to prywatni inwestorzy – Home Invest, Develia, Robyg i sieć Lidl – wzięli na siebie zadanie budowy i modernizacji infrastruktury drogowej na ursynowskich Wyczółkach.

Władze miejskie reprezentowane przez Zarząd Dróg Miejskich, Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym i Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczą, że deweloperów do takich działań zobowiązuje ustawa o drogach publicznych. Problem w tym, że żadne z rozwiązań nie zostało skonsultowane z mieszkańcami.

– To nie powinno być tak, że my wyrywamy od państwa te projekty, tylko że państwo udostępniają je mieszkańcom – mówił Paweł Nowocień, przewodniczący Komisji Zielonego Ursynowa.

Co powstanie i kiedy?

Na ul. Kłobuckiej prowadzone są już prace, a ich harmonogram zakłada kilka etapów:

  • Wschodnia strona ulicy (od Kłobuckiej 10 do 18): Home Invest zakończy ten etap do czerwca 2025 r., budując chodniki, drogę rowerową, zieleń i przystanek autobusowy.
  • Zachodnia strona (od 10A do 23B): Realizacja potrwa do września 2025 r. i zakłada budowę chodnika oraz zagospodarowanie zieleni.
  • Fragment od ul. Koprowskiego do Kłobuckiej 8: Develia przebuduje ten odcinek, dodając nowe chodniki, zatoki postojowe, drogi dla rowerów oraz azyle dla pieszych. Prace mają zakończyć się w czerwcu 2025 r.

Dodatkowo inwestor Robyg przygotowuje się do budowy sygnalizacji świetlnej i nowego skrzyżowania przy ul. Koprowskiego. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na 2028 r., podobnie jak zagospodarowanie wschodniego odcinka Kłobuckiej przez Lidla, który stworzy ścieżkę rowerową, chodnik i uporządkuje zieleń.

Mieszkańcy i przedstawiciele Urzędu Miasta podczas Komisji Zielonego Ursynowa . / fot. Greta Sulik

Brak konsultacji, brak zaufania

Mieszkańcy nie kryją rozgoryczenia. – Nic nie jest konsultowane z nami, a jednostki miejskie opiniują te inwestycje bez naszego udziału – podkreślali podczas komisji.

Paweł Lenarczyk, wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Ursynów i mieszkaniec okolicy, pytał: - Prosimy o to, aby ZDM pokazał nam plany i rozwiązania dla ul. Kłobuckiej. Bo ani my radni, ani mieszkańcy nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić tego.

 – Czy to normalne, że miasto oddaje prywatnym deweloperom budowanie dróg? Czy możemy wrócić do modelu, w którym to miasto, wspólnie z mieszkańcami, realizuje takie inwestycje? – pytają ursynowianie.

Chaos czy strategia?

Przyszłość Kłobuckiej zależy również od umów, które wciąż nie zostały podpisane. Na przykład współpraca między Lidlem a Robygiem dotycząca skoordynowania inwestycji jest w fazie negocjacji. Z kolei Robyg ma zadbać również o połączenie ul. Koprowskiego z ul. Pieskowa Skała. Jeśli do współpracy nie dojdzie, planowane na 2028 rok inwestycje mogą znacznie się opóźnić.

Jak zapowiedzieli przedstawiciele miasta, przebudowa ul. Kłobuckiej jest częścią szerszej strategii rozwoju infrastruktury drogowej. Dla mieszkańców oznacza to jednak kolejne lata oczekiwania i niewiadomą, jak ostatecznie będą wyglądały ich ulice.

Podczas komisji poruszono również temat zmiany koncepcji budowy pętli autobusowej w okolicy. Ze względów logistycznych postanowiono odejść od pierwotnego projektu na rzecz realizacji wydłużonego peronu przy ul. Osmańskiej, w pobliżu centrum logistycznego DHL.

Nowe rozwiązanie umożliwi przedłużenie linii autobusowej 193 do nowej pętli, co zapewni mieszkańcom dodatkowe połączenie z metrem oraz tramwajami kursującymi wzdłuż ul. Puławskiej. Taka zmiana ma poprawić dostępność komunikacyjną tego dynamicznie rozwijającego się rejonu, jednak konkretne terminy realizacji wciąż pozostają nieznane.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama