Chociaż tramwaje przejeżdżają już przez ul. Puławską do Wilanowa, to na ulicy pozostają wciąż pojedyncze barierki bądź niezagospodarowane fragmenty ziemi otoczone krawężnikami.
- Barierki będą znikać sukcesywnie w miarę kończenia elementów nowej infrastruktury – gdy będzie to bezpieczne i nie będą już w danym miejscu prowadzone prace – przekazał Raportowi Warszawskiemu Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich,
Jak wyjaśniał, w „pasach przy chodnikach / krawężnikach przewidziano zieleń niską – w tym krzewy i byliny”.
- Urządzenie czy rekultywacja zieleni jest zazwyczaj jednym z ostatnich etapów prac – dodał.

Barierki na ul. Puławskiej
Zapytaliśmy też o pewne konkretne miejsce z barierkami na ul. Puławskiej. Jak wyjaśniał Urbanowicz, to „dawny tymczasowy przejazd przez torowisko, który funkcjonował na wysokości ul. Narbutta”.
- W ramach kontraktu wykonawca torowiska na Rakowieckiej ma przywrócić poprzednie zagospodarowanie terenu – z rozchodnikiem w torowisku i rekultywacją zieleni w pasach przy torowisku. Z uwagi na trwające ograniczenia w ruchu kołowym i tramwajowym na równoległej al. Niepodległości wykonawca dokończy na późniejszym etapie robót – priorytetem jest zachowanie przepustowości ruchu kołowego i drożności trasy tramwajowej wzdłuż ul. Puławskiej – tłumaczył rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Chociaż prace remontowe wydają się być zakończone na ul. Puławskiej, gdyż nie widać już ciężkich maszyn, czy robotników, to jednak kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej muszą się liczyć z ograniczeniami na skrzyżowaniu ul. Puławskiej z ul. Rakowiecką.
- Ulica Puławska w kierunku południowym, jak i Racławicka funkcjonują na tym skrzyżowaniu w pełnym przekroju – zgodnie z czasową organizacją ruchu nie funkcjonuje przejazd przez torowisko po środku ul. Puławskiej – poinformował Urbanowicz.
Nie wiadomo, kiedy zostanie przywrócony całkowity przejazd w tym rejonie.
- Stała organizacja ruchu będzie wdrożona na koniec inwestycji po uzgodnieniu z Biurem Zarządzania Ruchem Drogowym – przekazał rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Wcześniej prace remontowe
Prace remontowe na ul. Puławskiej związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa trwały z opóźnieniami co najmniej dwa lata. Przypomnijmy w skrócie, jak to wyglądało. Od naszego czytelnika otrzymaliśmy nagrania z minionych lat, gdy odbywały się wówczas remonty.
.jpg)
Roboty drogowe i barierki ustawione przez długi czas na ul. Puławskiej utrudniały mieszkańcom przemieszczanie się, w związku z czym również klienci lokalnych przedsiębiorców mieli utrudnione zadanie, aby dotrzeć do danego punktu w tym rejonie.
Utrudnienia dla pasażerów zaczęły się na przełomie sierpnia i września 2022 r. w związku z budową trasy do Wilanowa. Został wówczas wstrzymany przejazd tramwajów na trasie między pl. Zbawiciela do ul. Dworkowej. Było to spowodowane przede wszystkim budową wielkiego węzła rozjazdowego – z dodatkowymi torami do skręcania – u zbiegu Puławskiej, Gagarina i Rakowieckiej. Wyremontowano też odcinek torów na ul. Puławskiej na południe od Rakowieckiej. Remont torowiska trwał rok. We wrześniu 2023 roku trzy linie tramwajowe wróciły na torowisko na ul. Puławskiej.
Kolejny etap budowy zaczął się w lipcu 2024 r. w celu połączenia ul Puławskiej torami i siecią trakcyjną z ul. Rakowiecką. Prace zajęły też pasy ruchu wzdłuż torowiska. Utrudnienia odczuli więc też kierowcy samochodów – najpierw na ul. Puławskiej między ulicami Narbutta a Madalińskiego, a później od Wiktorskiej do Madalińskiego (jeden pas nitki w stronę centrum).

Linie tramwajowe do Wilanowa miały pojechać jeszcze w 2023 roku, ale inwestycja Tramwaj na Wilanów napotkała opóźnienia. Ponadto, prace na ul. Puławskiej odbywały się jeszcze w 2024 roku. Dotyczyły one m.in. wyłożenia nowego asfaltu na jezdni na różnych odcinkach. Zmiany w ruchu drogowym mogli wówczas odczuć kierowcy i pasażerowie autobusów miejskich. Miały też wciąż miejsce prace związane z nową trasą tramwajową.
.jpg)
W okresie wakacyjnym 2024 r. tramwaje miały przerwę w kursowaniu z powodu kolejnych etapów budowy. Roboty dotyczyły m.in. wzmocnienia podtorza, podbudowy i konstrukcji betonowej równoległego, czwartego toru do skrętu w ul. Rakowiecką, ułożenia nawierzchni torowej, ustawienia słupów trakcyjnych, wykonania łuków sieci trakcyjnej.
Wykonawca inwestycji zapowiadał koniec zasadniczych prac przy układzie drogowym wzdłuż trasy tramwajowej na przełom III i IV kwartału 2025.

Napisz komentarz
Komentarze