Reklama

Z Woli na Ochotę omijając Śródmieście. Jest przetarg na tramwaj do Dworca Zachodniego

Ruszają prace nad tramwajem z Woli do Dworca Zachodniego. Ogłoszono właśnie przetarg na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej trasy z ul. Kasprzaka do dworca. Inwestycja — po swojej finalizacji — pozwoli na podróż między dzielnicami, bez przejeżdżania przez centrum. Prace ruszą jednak po 2030 roku.
Z Woli na Ochotę omijając Śródmieście. Jest przetarg na tramwaj do Dworca Zachodniego
Rozpisano przetarg na projekt tramwaju do Dworca Zachodniego.

Źródło: Tramwaje Warszawskie

Nowa trasa ma połączyć Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i szybko podróżować pomiędzy dzielnicami, bez konieczności wjeżdżania do centrum miasta. Jak dodaje prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, tramwaj do Dworca Zachodniego jest kolejnym elementem wielkiej inwestycji tramwaju do Wilanowa. 

– Jest to zarazem kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem komunikacyjnym dla stolicy i aglomeracji warszawskiej – dodaje.

Planowana trasa tramwajowa połączy budowany obecnie podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory poprowadzą w istniejącym już tunelu pod stacją kolejową, następnie w nowym tunelu, w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski.

Długość nowej trasy wyniesie ok. 1,4 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 0,9 km. W pierwszym kroku wyłoniony w postępowaniu projektant będzie musiał opracować trzy warianty trasy, różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie ul. Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego).

Powstaną trzy nowe przystanki

Na nowej, planowanej trasie przewidziano trzy zupełnie nowe przystanki: 

  • podziemny – w rejonie peronu nr 9 stacji Warszawa Zachodnia, który będzie połączony z przejściem podziemnym stacji za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind. Za tym przystankiem zaplanowano rozjazdy, dzięki czemu w ruchu liniowym na Dworcu Zachodnim będą mogły kończyć tramwaje – jadące zarówno od strony Ochoty, jak i Woli.  Będzie także przestrzeń na odstawienie tramwaju na boczny tor.
  • podziemny – w rejonie ul. Tunelowej w kierunku Kasprzaka, który będzie połączony ze stacją Warszawa Zachodnia oraz poziomem terenu za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind. Przystanek ten będzie obsługiwać zarówno tramwaje jadące od strony Woli i kończące przy peronie 9, jak i jadące tranzytem między Wolą i Ochotą (i odwrotnie).
  • w rejonie ul. Prądzyńskiego – naziemny bądź podziemny (w zależności od wariantu).

Przewidziano także rozbudowę istniejącego zespołu przystanków przy ul. Kasprzaka.

Projekt nowej linii tramwajowej z Kasprzaka do Dworca Zachodniego / źródło: Tramwaje Warszawskie

Inwestycja jest podzielona na dwa zadania

Trasa podzielona jest na dwa zadania. Pierwsze obejmuje odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi – wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia wraz z podziemnym zespołem przystankowym przy peronie 9. Podział umożliwi ewentualne etapowanie inwestycji w zależności od posiadanych środków finansowych – zarówno na etapie projektowania, pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i późniejszej budowy. 

Ogłaszane dziś postępowanie dotyczy tylko prac projektowych i przygotowawczych, wraz z pozyskaniem uzgodnień i decyzji administracyjnych. W ramach podstawowego zamówienia projektant przygotuje wspomniany wcześniej projekt wstępny, a następnie – po wyborze optymalnego wariantu – projekt budowlany, projekty wykonawcze oraz dokumentację przetargową. Ostatnia faza obejmuje również pozyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych.

Zadaniem wykonawcy będzie także pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W ramach tego etapu zostanie wykonana inwentaryzacja zieleni – wykonawca jest zobowiązany do zaprojektowania infrastruktury w taki sposób, by jej wpływ na zieleń był jak najmniejszy.

W ramach zamówienia opcjonalnego wyłoniony wykonawca będzie musiał zaoferować wsparcie techniczne oraz nadzór autorski nad realizacją prac.

Co z terminami?

Kompletna dokumentacja ma zostać przekazana w ciągu 43 miesięcy od zawarcia umowy. Budowa jest wstępnie planowana po roku 2030 – dokładny harmonogram jest uzależniony m.in. od dostępności środków finansowych.

Planowana trasa jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli realizowanego etapami połączenia obwodowego, które docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Połączenie to znacząco usprawni i skróci podróże między dzielnicami – bez konieczności podróżowania przez centrum” - przekazuje Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Planowana trasa znacząco także ułatwi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem przesiadkowym dla metropolii warszawskiej. W II połowie 2026 r. będzie już funkcjonować pierwszy podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim, od strony Ochoty. Obecnie trwa jego budowa – wraz z nową trasą tramwajową w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama