Reklama

Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie. Wylewana jest już „podłoga”

Budowa pierwszego tunelu tramwajowego w Warszawie nabiera tempa. Zakończyła się przebudowa instalacji podziemnych, trwa wylewanie płyty dennej. Nowa trasa ma być gotowa w przyszłym roku
Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie. Wylewana jest już „podłoga”
Podziemny przystanek tramwajowy pod stacją Warszawa Zachodnia.

Autor: mat. pras. / Tramwaje Warszawskie

Podziemne wyzwania

Tunel pod parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi powstaje metodą podstropową – najpierw wzmocniono ściany szczelinowe i strop, a teraz prace schodzą w głąb ziemi. Na 300-metrowym odcinku wykonawca osiągnął docelową głębokość, sięgającą 10 metrów. Zalano betonem pierwszą sekcję płyty dennej o grubości metra.

– Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie nabiera kształtów. Budowa trasy do Dworca Zachodniego wchodzi w kolejną fazę – w powstającym tunelu trwa układanie płyty dennej – przyszłej ‘podłogi’ obiektu – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Tunel po ukończeniu zostanie przykryty ziemią, a park odtworzony. Straty przyrodnicze ograniczono, bo już na etapie projektowania parku pozostawiono rezerwę pod inwestycję.

Torowisko na powierzchni

Największym wyzwaniem była przebudowa magistrali ciepłowniczej w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. W ciągu dwóch sezonów wymieniono ponad 1,3 km rur, w tym 740 m głównej magistrali. Powstało dziewięć nowych komór ciepłowniczych, przebudowano także kanalizację i sieć gazową.

– To duża, ważna inwestycja dla Warszawy. Przepraszam za utrudnienia w czasie jej realizacji. Prace idą zgodnie z harmonogramem – tramwajem dojedziemy do Dworca Zachodniego w 2026 roku. I co ważne – nowy odcinek jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. A rozbudowa transportu szynowego w stolicy nie byłaby możliwa bez dofinansowania z Unii Europejskiej – podkreśla Trzaskowski.

Na ul. Bitwy Warszawskiej ułożono pierwsze szyny, a na skrzyżowaniu z ul. Grójecką i Banacha powstaje układ rozjazdów zwany „gwiazdą”. W sierpniu przełożono ruch samochodowy, co umożliwiło dalsze prace torowe. Tramwaje wrócą do pętli P+R Al. Krakowska w październiku 2025 r.

Wejście na podziemny przystanek tramwajowy / UM Warszawa

Nowe serce komunikacyjne

Trasa do Dworca Zachodniego będzie liczyć 1,6 km, w tym półkilometrowy tunel. Podziemny przystanek połączy się windami i schodami ruchomymi z przejściem podziemnym dworca kolejowego PKP Warszawa Zachodnia. Szacuje się, że rocznie z nowego połączenia skorzysta ponad milion pasażerów.

Cały projekt kosztuje ponad 2 mld zł, z czego 900 mln zł pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej. Inwestycja wpisuje się w budowę obwodowej trasy tramwajowej, która ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama