Podziemne wyzwania
Tunel pod parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi powstaje metodą podstropową – najpierw wzmocniono ściany szczelinowe i strop, a teraz prace schodzą w głąb ziemi. Na 300-metrowym odcinku wykonawca osiągnął docelową głębokość, sięgającą 10 metrów. Zalano betonem pierwszą sekcję płyty dennej o grubości metra.
– Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie nabiera kształtów. Budowa trasy do Dworca Zachodniego wchodzi w kolejną fazę – w powstającym tunelu trwa układanie płyty dennej – przyszłej ‘podłogi’ obiektu – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Tunel po ukończeniu zostanie przykryty ziemią, a park odtworzony. Straty przyrodnicze ograniczono, bo już na etapie projektowania parku pozostawiono rezerwę pod inwestycję.
Torowisko na powierzchni
Największym wyzwaniem była przebudowa magistrali ciepłowniczej w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. W ciągu dwóch sezonów wymieniono ponad 1,3 km rur, w tym 740 m głównej magistrali. Powstało dziewięć nowych komór ciepłowniczych, przebudowano także kanalizację i sieć gazową.
– To duża, ważna inwestycja dla Warszawy. Przepraszam za utrudnienia w czasie jej realizacji. Prace idą zgodnie z harmonogramem – tramwajem dojedziemy do Dworca Zachodniego w 2026 roku. I co ważne – nowy odcinek jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. A rozbudowa transportu szynowego w stolicy nie byłaby możliwa bez dofinansowania z Unii Europejskiej – podkreśla Trzaskowski.
Na ul. Bitwy Warszawskiej ułożono pierwsze szyny, a na skrzyżowaniu z ul. Grójecką i Banacha powstaje układ rozjazdów zwany „gwiazdą”. W sierpniu przełożono ruch samochodowy, co umożliwiło dalsze prace torowe. Tramwaje wrócą do pętli P+R Al. Krakowska w październiku 2025 r.

Nowe serce komunikacyjne
Trasa do Dworca Zachodniego będzie liczyć 1,6 km, w tym półkilometrowy tunel. Podziemny przystanek połączy się windami i schodami ruchomymi z przejściem podziemnym dworca kolejowego PKP Warszawa Zachodnia. Szacuje się, że rocznie z nowego połączenia skorzysta ponad milion pasażerów.
Cały projekt kosztuje ponad 2 mld zł, z czego 900 mln zł pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej. Inwestycja wpisuje się w budowę obwodowej trasy tramwajowej, która ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.
Napisz komentarz
Komentarze