Grójecka
Połowa „gwiazdy” gotowa. Tramwaje wracają w październiku
Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha dzieje się sporo. To tutaj powstaje serce nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego – tzw. gwiazda tramwajowa, czyli rozbudowany węzeł umożliwiający ruch we wszystkich kierunkach. Po miesiącach utrudnień widać pierwsze, konkretne efekty.
- Połowa „gwiazdy tramwajowej” u zbiegu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha, jest już gotowa. W tym roku udało nam się przebudować też znaczny odcinek sieci ciepłowniczej. Mieliśmy na to tylko dwa miesiące i zdążyliśmy – informuje Konrad Niklewicz, wiceprezes Tramwajów Warszawskich.
Dzięki temu możliwa jest zmiana organizacji ruchu. Kierowcy przenoszą się na drugą jezdnię Grójeckiej, a ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. odzyskuje połączenie z arterią. To jednak wciąż etap przejściowy. Prace przy podziemnych instalacjach i drugiej połowie gwiazdy potrwają co najmniej do końca roku. Mimo to, dla mieszkańców Ochoty nadchodzi przełomowy moment. Tramwaje, zawieszone na czas budowy, mają wrócić na ulicę Grójecką już w połowie października.
- Wykorzystaliśmy wyłączenie, żeby wyremontować też dwa przejazdy samochodowe na Bakalarskiej i na 1 Sierpnia. Tramwaje wracają od 13 października – potwierdza Niklewicz. Remont samej Grójeckiej, przeprowadzony przy okazji budowy nowej trasy, oznacza, że po latach zaniedbań tramwaje znów pojadą tu płynniej i ciszej.
Dworzec Zachodni
Tunel pod Alejami Jerozolimskimi
Inwestycja na Grójeckiej to tylko fragment większej całości. Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. rośnie nowa, około 1,5-kilometrowa trasa, której najważniejszym elementem będzie tunel pod parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi. Pod ziemią powstanie przystanek z bezpośrednim połączeniem z peronami Dworca Zachodniego, co skróci i uprości przesiadki.
- Płyta denna tunelu zbliża się do al. Jerozolimskich. Ze względu na prace związane z tunelem, będziemy musieli dochować obecnego zawężenia ulicy, przy zachowaniu układu 3+3, do końca roku 2025 roku. Potem będziemy mogli przywrócić pierwotny kształt al. Jerozolimskich – wyjaśnia wiceprezes Niklewicz.
Oznacza to, że utrudnienia w rejonie Dworca Zachodniego pozostaną z nami jeszcze kilka miesięcy. Ostateczne uruchomienie ruchu do pętli Banacha planowane jest na „końcówkę roku” 2025.

Wilanów
Kiedy tramwaj w końcu przyspieszy?
Podróż nową linią tramwajową na Wilanów wciąż bywa źródłem frustracji. Obiecane 25 minut z Wilanowa do centrum w rzeczywistości często wydłuża się do 40. Tramwaje, zamiast mknąć wydzielonym torowiskiem, wciąż muszą walczyć o pierwszeństwo z samochodami na skrzyżowaniach. Winowajcą jest „stałoczasowa organizacja ruchu” – techniczne określenie na sygnalizację świetlną, która nie rozpoznaje nadjeżdżającego tramwaju.
- Jeśli mamy stałą organizację ruchu, tak zwaną stałą czasową sygnalizację, to ona zmienia się co jakiś czas i nie bierze pod uwagę natężenia pojazdów i nie bierze pod uwagę priorytetu tramwajowego – przyznaje w rozmowie z Raportem Warszawskim rzecznik ZTM Tomasz Kunert. W praktyce tramwaj wiozący setkę ludzi ma takie samo pierwszeństwo jak jeden samochód. Stąd nerwowe zwolnienia i postoje, które psują dojazd.
Ratunkiem ma być system, którego wdrożenie zapowiedziano na listopad.
- Jesteśmy na finale tej „epopei”. (…) W listopadzie wdrożony zostanie system, który pozwoli na wprowadzenie priorytetu sygnalizacji świetlnej dla tramwajów. Uruchomiony zostanie też trambuspas, który pozwoli, by autobusy jeździły miejscami torowiskiem – zapowiada Niklewicz. Czy to wystarczy, by podróż z Centrum do Wilanowa wynosiła jedynie 25 minut?
Słomińskiego
Remont na 3 km torów
Na północy Śródmieścia, wzdłuż ulicy Słomińskiego, trwa jeden z największych tegorocznych remontów torowisk. Prace na odcinku około 3 km są na ukończeniu. - 29 września przywracamy ruch. Na tym etapie nie widzę żadnych zagrożeń – deklaruje wiceprezes Tramwajów Warszawskich.
Inwestycja to nie tylko wymiana starych, wyeksploatowanych szyn. Na znacznym odcinku tradycyjne torowisko na podsypce tłuczniowej zastępuje nowoczesna, cichsza i trwalsza konstrukcja, która z czasem zostanie zazieleniona. To zmiana, którą odczują zarówno pasażerowie – dzięki płynniejszej i cichszej jeździe – jak i okoliczni mieszkańcy.
Zmianie ulegają też przystanki. „Baseny Inflancka” zostaną przeniesione, co usprawni ruch pieszych i przybliży ich do wejścia do centrum handlowego Arkadia. Kluczowa korekta czeka też torowisko przy Dworcu Gdańskim. - Celowo zrobimy tam wyprostowanie łuku. (…) „Wyprostowanie” Słomińskiego przy Dworcu Gdańskim ma być po to, żeby przesunąć przystanek tramwajowy. Obecny jest za wąski – ludzie z trudem się tam mijają – mówi Niklewicz. To drobna, ale znacząca poprawa komfortu codziennych podróży.

Marszałkowska
Zielona rewolucja w samym sercu miasta
Jesień to także czas wielkiej zmiany na jednej z najważniejszych arterii stolicy – ulicy Marszałkowskiej. Remont torowiska między ulicami Widok a Królewską to przedsięwzięcie, które wykracza daleko poza same tory. To kolejny krok w przekształcaniu Marszałkowskiej w przyjazną, zieloną ulicę.
Po zakończeniu prac zaplanowanym na 13 października znikną uciążliwe ograniczenia prędkości do 10 czy 20 km/h. Ruch tramwajów stanie się płynniejszy i cichszy. Prawdziwa rewolucja czeka jednak przestrzeń wokół torowiska. Powstaną pasy separacyjne z miejscem na zieleń.
- W drugiej połowie listopada będą sadzone drzewa na Marszałkowskiej – zapowiada Niklewicz. Pojawią się szpalery wiązów o kolumnowym pokroju, krzewy i byliny.
Inwestycja znacząco poprawi też komfort pieszych i rowerzystów. Powstaną dwa nowe, naziemne przejścia dla pieszych z przejazdami rowerowymi na wysokości Złotej i Sienkiewicza. To ważny krok w „zszywaniu” fragmentów ścisłego centrum, które dotąd były rozdzielone ruchliwą arterią. Dla kierowców również przewidziano udogodnienia – dodatkowe pasy do skrętu i nowe możliwości manewru. Ostatnim akcentem prac będzie likwidacja tymczasowych przejazdów nakładkowych w okolicy Ratusz Arsenał, co w dniach 11-12 października wymusi ostatnie, krótkie utrudnienia w ruchu tramwajów.
Napisz komentarz
Komentarze