Nowa droga rowerowa połączy al. Jana Pawła II z Okopową
W ramach inwestycji wzdłuż al. Solidarności firma Strabag wybuduje nową asfaltową drogę dla rowerów oraz wyremontuje jezdnię serwisową na wysokości numeru 84. Ma to pozwolić na utworzenie korytarza rowerowego z Bemowa, biegnącego wzdłuż ul. Górczewskiej, ul. Leszno i al. „Solidarności” do al. Jana Pawła II.
- Wybudujemy też przejazdy oraz łączniki przy skrzyżowaniu z ul. Żelazną tak, aby nowa infrastruktura obsługiwała wszystkie kierunki ruchu. Przejście dla pieszych i przejazd na wysokości skweru kard. Wyszyńskiego będą wyniesione, co poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu. Nie zapomnieliśmy również o parkingach dla rowerów – w ramach inwestycji ustawimy 25 nowych stojaków - informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Warszawa ma w planach stworzenie wielkiej sieci dróg rowerowych. Rozpoczęta właśnie inwestycja jest częścią większego planu.
- Docelowo powstanie dalszy ciąg trasy rowerowej wzdłuż al. „Solidarności” na wschód aż do pl. Bankowego wraz ze zmianami na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II i z ul. Andersa. Pozwoli to w przyszłości dowiązać ten ciąg do trasy N-S, która jest budowana wzdłuż ul. Andersa. Przygotowujemy się też do wybudowania drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Jana Pawła II od Ronda ONZ do al. Solidarności – można przeczytać na stronie ZDM.
Rowery zabiorą pas samochodom. Parkingi znikną z chodnika
Jezdnia al. „Solidarności” w kierunku Bemowa także się zmieni. Z dotychczasowych trzech pasów ruchu pozostaną dwa - skrajny pas zmieni się w parking.
- Z kolei na jednokierunkowym fragmencie ul. Leszno ruch samochodowy będzie odbywał się po dotychczas niewykorzystywanej powierzchni wyłączonej z ruchu, a drogę rowerową poprowadzimy w śladzie obecnego pasa jezdni. Pozwoli to zachować zieleń, w tym cenne drzewa - pisze ZDM.
Miejsce zmienią też przystanki tramwajowy i autobusowy w ciągu al. „Solidarności” ze wschodniej na zachodnią stronę skrzyżowania z ul. Żelazną. Ma to na celu zmniejszenie dystansu wymaganego do przejścia w celu przesiadki między środkami transportu publicznego.
Rowerowy projekt dla Wesołej
Nowej drogi rowerowej doczeka się dzielnica Wesoła. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na projekt przebudowy ulic Niemcewicza i Wspólnej. Ma powstanie także koncepcja dla dalszego odcinka ul. Wspólnej. Głównym zadaniem wykonawcy robót będzie stworzenie tam ścieżki rowerowej. Gdy budowa dobiegnie końca, rowerzyści zyskają siedmiokilometrowy korytarz od ratusza w Wesołej do ul. Marsa.
- Nowa trasa zostanie zaprojektowana w nawiązaniu do projektu trasy wzdłuż ul. Korkowej i ul. Rekruckiej przygotowywanego przez Urząd Dzielnicy Wawer. Budowa „dzielnicowej” drogi może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Będzie przebiegać po wschodniej stronie ul. Rekruckiej i północnej stronie ul. Korkowej. Połączy skrzyżowanie ulic Wspólnej, Korkowej, Płatnerskiej i Jagiellońskiej z ul. Marsa i zostanie dowiązana do istniejącej tam infrastruktury rowerowej - opisuje Zarząd Dróg Miejskich.
Pierwszy odcinek nowej ścieżki rozpocznie się pod ratuszem Wesołej, gdzie zostanie połączony z infrastrukturą rowerową przy rondzie Bułhaka. Północną stroną drogi, jako ciąg pieszo-rowerowy, dojedzie do ul. Wspólnej. Remont przejdą też niektóre fragmenty chodnika po drugiej stronie jezdni.
- Dalej trasa będzie przebiegała wzdłuż ul. Wspólnej między ulicami Niemcewicza a Brata Alberta. Na tym zdecydowanie bardziej zabudowanym odcinku ruch pieszy i rowerowy zostanie rozdzielony. Powstanie osobna droga dla rowerów oraz chodnik. Tutaj także zaprojektowane zostaną zmiany z zakresu bezpieczeństwa. Ponadto parkowanie przejdzie reorganizację – zaprojektowane zostaną zatoki postojowe. Konieczna będzie też przebudowa skrzyżowania ulic Wspólnej i Niemcewicza. Dzięki temu będziemy mogli połączyć projektowaną drogę dla rowerów z tą istniejącą wzdłuż fragmentu ul. Wspólnej na wschód od skrzyżowania - opisuje założenia nowej drogi ZDM.
Dalsze plany dla ul. Wspólnej
Zwycięzca przetargu będzie miał za zadanie przygotować koncepcję przyszłej trasy rowerowej dla pozostałego odcinka ul. Wspólnej – między ulicami Brata Alberta a Płatnerską. ZDM zakłada, że będzie to ciąg pieszo-rowerowy, który również będzie znajdować się po północnej stronie ulicy. Koncepcja ma także brać pod uwagę przebudowę dwóch skrzyżowań – Wspólnej z Szosową oraz Wspólnej, Korkowej, Płatnerskiej i Jagiellońskiej. Powstaną na nich ronda lub sygnalizacja.
Plany budowy ścieżki w Wesołej są jednak bardzo odległe. Chętne firmy mają czas na nadsyłanie swoich ofert w przetargu do 22 lipca. Następnie ZDM będzie musiał wybrać najlepszą i dopiero wtedy podpisać umowę z wykonawcą. Na przygotowanie projektu i koncepcji dla przebudowy ulic Wspólnej i Niemcewicza zwycięzcy będą mieli 24 miesiące.
Program Rozwoju Głównych Tras Rowerowych
Na początku lipca, podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury i Inwestycji Rady Warszawy, Zarząd Dróg Miejskich zaprezentował nową koncepcję rozwoju sieci rowerowej nazwaną Programem Rozwoju Głównych Tras Rowerowych.
- Na ten moment nie będzie miał on formy uchwały Rady Warszawy, to wewnętrzny dokument opracowany w ZDM, który na podstawie różnych kryteriów (główne to trudność realizacji, poziom wykorzystania, bezpieczeństwo ruchu, dopasowanie do sieci - szczegóły na diagramie kołowym) szereguje poszczególne brakujące odcinki dróg rowerowych. W efekcie brakujące odcinki podzielono na takie, które są:
1. w trakcie realizacji (budowa lub projektowanie),
2. niezrealizowane, ale niewymagające dużej przebudowy ulicy lub koordynacji,
3. oczekujące na realizację w powiązaniu z inną dużą inwestycją,
4. wymagające gruntownej przebudowy danej ulicy - opisała w poście na Facebooku radna Pragi-Północ Wanda Grudzień.
Kilku radnych prawobrzeżnych dzielnic Warszawy zwracało uwagę na potrzebę większego zaangażowania w budowę dróg rowerowych właśnie w tych rejonach. Prawy brzeg odstaje bowiem pod tym względem od lewego.

Napisz komentarz
Komentarze