Reklama

Ta inwestycja blokuje inne remonty na Żoliborzu? Wystartuje nie wcześniej niż w 2030 roku

Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Krasińskiego, czy przebudowa przejścia dla pieszych przy ul. Braci Załuskich - to niektóre z inwestycji, które, mimo apeli mieszkańców, a nawet radnych Żoliborza, nie mogą zostać zrealizowane, bo, jak twierdzi ZDM, blokują je plany Tramwajów Warszawskich.
Ścieżka rowerowa na Krasińskiego czeka na dokończenie
Ścieżka rowerowa na Krasińskiego czeka na dokończenie

Autor: Jakub Łasicki / Raport Warszawski

Tramwaje Warszawskie przygotowują koncepcję modernizacji trasy tramwajowej wzdłuż ul. Broniewskiego, od al. Reymonta do pl. Grunwaldzkiego. To kluczowa inwestycja dla rozwoju Żoliborza, ponieważ blokuje inne remonty w okolicy. Tak przynajmniej twierdzi Zarząd Dróg Miejskich, którego przedstawiciele już kilka razy mówili nam, że plany tramwajarzy blokują m. in. powstanie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Krasińskiego, czy zmiany na przejściu dla pieszych przy skrzyżowaniu Broniewskiego z Braci Załuskich.

Modernizacja torów na Broniewskiego nie wcześniej niż 2030 r.

Planowana modernizacja torów wzdłuż ulicy Broniewskiego będzie dużym przedsięwzięciem, które obejmie jedną z głównych arterii Żoliborza i Bielan, w tym kilka ważnych skrzyżowań.

- Generalnie zakładamy remont i modernizację torowiska w istniejącym śladzie – z korektą układu torowiska w rejonie Trasy AK oraz rozbudową układu torowego w rejonie pl. Grunwaldzkiego, pętli Piaski i al. Reymonta w celu poprawy warunku ruchu tramwajów. Przewidujemy zielone torowisko, wydłużenie i poszerzenie przystanków, a także – na niektórych skrzyżowaniach – relokację platform przystankowych w celu poprawy przesiadek czy płynności ruchu tramwajowego. W tych miejscach oczywiście musiałaby być zmieniona geometria skrzyżowań - opisał nam Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Inwestycja ruszy jednak nie wcześniej niż w 2030 r. 

- Na razie mówimy o ogólnej koncepcji, czyli założeniach ideowych, a nie gotowym projekcie modernizacji. W chwili obecnej zakładamy, że modernizacja ta – w całości, bądź podziale na etapy – mogłaby nastąpić najwcześniej po 2030 r. – po rozpoczęciu i zakończeniu prac projektowych i pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych - wyjaśnił Witold Urbanowicz.

Remont tramwajów wstrzymuje inne inwestycje?

O planowanej modernizacji torów na Broniewskiego słyszeliśmy już kilka razy, gdy pytaliśmy Zarząd Dróg Miejskich o ich inwestycje w tym rejonie Żoliborza. Mieszkańcy od lat czekają na drogę rowerową wzdłuż ul. Krasińskiego. Jej zalążki zostały już nawet wybudowane przy okazji zmiany skrzyżowania z Przasnyską w rondo. 

- Na Krasińskiego dziś nie ma żadnej infrastruktury rowerowej. Natomiast to się zmieni, bo w przygotowaniu przez Tramwaje Warszawskie jest przebudowa trasy wzdłuż Broniewskiego, razem z przebudową skrzyżowań, w tym skrzyżowania Broniewskiego/Krasińskiego, na którym będą mogły powstać przejazdy rowerowe, przeprowadzające rowerzystów na drugą stronę torowiska. Wtedy będzie można planować trasę wzdłuż Krasińskiego, jest na to rezerwa, również wzdłuż skweru, który utworzył Zarząd Zieleni - tłumaczył nam wówczas Jakub Dybalski, rzecznik ZDM.

Podobnie ma się sytuacja z przejściem dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Broniewskiego z Braci Załuskich, na którym niedawno doszło do kolejnego wypadku. Rada Żoliborza zaapelowała wówczas do Zarządu Dróg Miejskich o poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu. Do dziś nie zmieniło się tam nic, a na nasze pytania w tym temacie ZDM znów odpowiedział nawiązując do planowanej przebudowy. Dopiero wtedy w tym miejscu miałaby zostać zamontowana sygnalizacja świetlna. 

- W najbliższych latach, etapami, miasto planuje przebudowę ul. Broniewskiego i koncepcja zakłada montaż tam stałej sygnalizacji - napisał nam Jakub Dybalski.

Z oceną sytuacji, jakoby plany przebudowy Broniewskiego miały blokować inne inwestycje nie zgadzają się same Tramwaje Warszawskie. 

- Ewentualna modernizacja torowiska, którą przede wszystkim będziemy realizować w istniejącym śladzie, nie blokuje i nie wstrzymuje innych inwestycji, czego przykładem jest np. zapowiadana przez ZDM rozbudowa skrzyżowania Krasińskiego i Broniewskiego, bazująca na rozwiązaniach przedstawionych w naszej koncepcji. Po to przygotowujemy, uzgadniamy i przekazujemy koncepcję, by inne jednostki miejskie znały nasze zamierzenia i mogły je odpowiednio uwzględnić w swoich zamierzeniach - przekazał nam Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Część torów zostanie wyremontowana za 2-3 lata

Choć kompleksowa przebudowa torowiska na Broniewskiego ruszy nie wcześniej niż w 2030 roku, wcześniej remont przejdzie część torów na granicy Żoliborza i Bielan.

- Do czasu ewentualnej modernizacji planujemy na tym odcinku prace remontowe i utrzymaniowe bez zasadniczej ingerencji w rozwiązania komunikacyjne – w ciągu najbliższych 2-3 lat zakładamy np. remont torów między Włościańską a Parkiem Olszyna - poinformował nas Witold Urbanowicz.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama