W wagonach metra warszawskiego zauważono pluskwy. Nagranie z pasożytem na siedzeniach trafiło do mediów społecznościowych. Do sprawy zauważenia pluskiew w komunikacji miejskiej odniósł się radny Woli Karol Jankowski w interpelacji skierowanej do zarządu tej dzielnicy. Wnioskował on m.in. o „zapewnienie odpowiedniej higieny i czystości w środkach transportu publicznego”.
Radny Prawa i Sprawiedliwości zwrócił się „w imieniu mieszkańców dzielnicy Wola z pilną interpelacją dotyczącą zaobserwowanych pluskiew w wagonach metra”. Jak podkreślił, „chociaż incydenty tego typu mogą wydawać się rzadkością, stanowią one poważne zagrożenie sanitarne i epidemiologiczne dla wszystkich użytkowników komunikacji miejskiej”.
- Mieszkańcy zgłaszają obawy, że pluskwy, przeniesione z transportu publicznego, mogą w bardzo szybkim tempie rozprzestrzeniać się w ich domach, prowadząc do trudnych do opanowania infestacji. Problem ten generuje nie tylko dyskomfort i stres, ale także znaczne koszty związane z koniecznością profesjonalnej dezynsekcji prywatnych mieszkań – zaznaczył Jankowski.
Pluskwy — czym są i gdzie występują?
Pluskwy są to małe owady pasożytnicze bez skrzydeł, odżywiające się jedynie krwią ludzi i zwierząt. W ciągu dnia ukrywają się, ponieważ jasne światło jest dla nich sygnałem zagrożenia. Na człowieku żerują głównie nocą. Potrafią przechodzić w stan uśpienia – larwy, które nie znajdą żywiciela, mogą przetrwać nawet do około 150 dni, choć wtedy ich rozwój zostaje zatrzymany.
Pluskwy mogą przedostawać się z innych mieszkań, korzystając z rur, przewodów wentylacyjnych czy szczelin w ścianach. Mogą też trafiać do domów i mieszkań po odbytej podróży.
Pluskwy mogą się pojawić m.in.:
- w materacach, przede wszystkim w zagłębieniach pod guzikami i wzdłuż przeszyć;
- w ramie, zagłówku lub podstawie łóżka;
- w meblach, sprzętach i urządzeniach elektrycznych, takich jak telefony, radia z budzikiem, czy telewizory;
- pod krawędziami dywanów oraz wzdłuż prostych linii tkanin i wykładzin;
- w szczelinach pomiędzy deskami i listwami podłogowymi,
- pod odklejającymi się fragmentami tapet,
- w ościeżnicach drzwiowych,
- w ramach obrazów i luster, w żaluzjach, zasłonach, karniszach.
Apel radnego ws. transportu miejskiego
W związku z oznakami obecności pluskiew w wagonach metra radny dzielnicy Wola zaapelował „o podjęcie natychmiastowych działań mających na celu zapewnienie odpowiedniej higieny i czystości w środkach transportu publicznego”. Jak zaznaczył, „niezbędne jest, aby miasto w ramach swoich kompetencji zagwarantowało regularne i gruntowne czyszczenie pojazdów komunikacji miejskiej, w tym metra, z uwzględnieniem dezynfekcji i dezynsekcji”. Jankowski zapytał też o kwestie częstotliwości czyszczenia i dezynfekcji foteli w transporcie publicznym, liczby akcji dezynsekcji w ciągu roku oraz stosowanych procedur zapobiegających pojawianiu się pluskiew i innych szkodników.
Jak często metro jest czyszczone ?
Zastępca burmistrza dzielnicy Wola Adam Hać przekazał odpowiedzi spółki Metro Warszawskie oraz Zarządu Transportu Miejskiego. Członek zarządu Metra Warszawskiego Marek Sokołowski przekazał, że „codziennie, w ramach zjazdu pojazdu metra na Stację Techniczno-Postojową Kabaty lub w tory odstawcze linii metra przystosowane do sprzątania, sprawdzana jest czystość wszystkich siedzisk pasażerskich oraz przeprowadzane jest ręczne czyszczenie zabrudzeń / sprzątanie odpadków”.
Jak dodał, „odkurzanie tapicerki siedzeń pasażerskich odbywa się co dwa tygodnie”.
- Pranie i dezynfekcja siedzeń pasażerskich w 2025 r. zostanie przeprowadzona trzy razy: w miesiącach marzec-maj, lipiec-wrzesień oraz październik-grudzień – poinformował Sokołowski.
Wskazał też, że zgłoszenia o zauważonych nieprawidłowościach w czystości w wagonach nie pozostaje bez reakcji.
- Ponadto każdy pojazd metra, którego dotyczy zgłoszenie jakichkolwiek nieprawidłowości związanych z utrzymaniem czystości jest każdorazowo wycofany z ruchu pasażerskiego do momentu przeprowadzenia dezynsekcji/dezynfekcji lub sprzątania doraźnego – przekazał członek zarządu spółki.
Ponadto, „w 2025 roku dezynsekcja całego salonu pasażerskiego wagonów metra wraz z siedzeniami” została przeprowadzona w styczniu i w lutym oraz zostanie zrealizowana także w sierpniu, wrześniu, październiku, listopadzie, grudniu.
- Metro Warszawskie z uwagi na zwiększającą się ilość przypadków występowania insektów w wagonach metra zwiększyło liczbę cykli dezynsekcji. Dodatkowo zwiększona została liczba cykli prania i dezynfekcji siedzeń pasażerskich – dodał Sokołowski.
Jak jest sprzątana komunikacja publiczna?
W odpowiedzi na interpelację radnego dzielnicy Wola Renata Wiśniewska, Dyrektor Pionu Administracyjno-Organizacyjnego Zarządu Transportu Miejskiego poinformowała, że „za utrzymanie właściwego poziomu czystości pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego odpowiedzialni są operatorzy świadczący usługi przewozowe na zlecenie ZTM”.
- Czyszczenie tapicerki w pojazdach przeprowadzane jest przez firmy realizujące usługi porządkowe na rzecz poszczególnych operatorów. Każdy z operatorów nawiązuje współpracę z tego typu firmami we własnym zakresie, a wykonywana praca weryfikowana jest przez upoważnionych pracowników. Miasto nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów z tym związanych, ponieważ dbałość o właściwy stan czystości pojazdów mieści się w ramach wynagrodzenia za wykonaną pracę przewozową – wskazała Wiśniewska.
Przekazała też „informacje, oparte na wyjaśnieniach uzyskanych od operatorów świadczących usługi przewozowe w pierwszym półroczu br.”.
- W przypadku metra czyszczenie tapicerki siedzeń odbywa się co najmniej raz dziennie, po zjeździe pojazdu na Stację Techniczno-Postojową lub tory odstawcze, które są przystosowane do sprzątania pociągów. Ponadto co najmniej raz na dwa miesiące tego typu prace realizowane są w ramach planowanych przeglądów i napraw pojazdów metra oraz bieżących czynności utrzymaniowych – podała Dyrektor Pionu Administracyjno-Organizacyjnego ZTM.
Jak dodała, „tapicerka sprzątana jest również w ramach umowy na czyszczenie i dezynfekcję pokryć tapicerskich (w 2024 r. – dwa razy, w 2025 r. – trzy razy) oraz w ramach umowy na dezynsekcję pojazdów metra (w 2024 r. – cztery razy, w 2025 r. – siedem razy)”.
Przekazała też, że „w pojazdach Szybkiej Kolei Miejskiej tapicerka jest czyszczona dwa razy w miesiącu, a w okresach wiosennym i jesiennym dodatkowo przeprowadzane jest jej pranie”. Jeśli chodzi o tramwaje, to „czyszczenie tapicerki odbywa się doraźnie, w przypadku powstania zabrudzeń lub zanieczyszczeń”. W przypadku autobusów „w ramach codziennej dbałości o czystość, siedzenia są odkurzane, a pranie tapicerki wykonywane jest raz w miesiącu lub podczas gruntownego sprzątania pojazdu”. Do tego „tapicerka jest czyszczona doraźnie, gdy pojawią się zabrudzenia lub zanieczyszczenia”.
Dyrektor odniosła się też do pytania o kompleksowe akcje dezynsekcji w pojazdach komunikacji miejskiej.
- W 2024 r. w metrze, poza standardowym czyszczeniem dezynfekcja pokryć tapicerskich została przeprowadzona dwa razy, a dezynsekcja pojazdów cztery razy. Czyszczenie tapicerek w każdym tramwaju odbyło się średnio do dwóch razy w ciągu roku. W Szybkiej Kolei Miejskiej czyszczenie tapicerki odbyło się w każdym pojeździe raz/dwa razy w miesiącu, a tapicerka została dodatkowo uprana w okresie wiosennym i jesiennym. W autobusach interwencyjne sprzątania nie są ewidencjonowane, natomiast w zależności od umowy tapicerki były czyszczone od 12 (cykl miesięczny) do 52 (cykl tygodniowy) razy – przekazała.
Wiśniewska podała też, że „tapicerki w pojazdach czyszczone są zarówno ręcznie (miękkie szczotki, ścierki, opryskiwacze), jak również maszynowo (odkurzacze do pracy na sucho, odkurzacze piorące)”. Jak dodała, „do czyszczenia stosowane są środki chemiczne przeznaczone do tapicerki, zgodne z zaleceniami producenta urządzeń czyszczących”.
Napisz komentarz
Komentarze