- Jak widać – ani tu ładnie, ani funkcjonalnie – przyznał podczas konferencji zapowiadającej tę inwestycję Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. Przejście pod Wolską i Młynarską, ostatnio modernizowane w czasach PRL-u, od dawna było utrapieniem dla rodziców z wózkami, osób z niepełnosprawnościami i seniorów. Brak wind, strome rampy i wąskie zejścia sprawiały, że dla wielu przystanki tramwajowe na „Zajezdni Wola” były praktycznie niedostępne.
Dodatkowo, jak przypominają miłośnicy architektury z projektu „Tu było, tu stało”, tunel od lat borykał się z problemami: „Wadliwie zbudowany odpływ ścieków z toalet powodował nieprzyjemny zapach w podziemiu”. W ostatnich latach przejście stało się też miejscem opuszczonym – zniknęły sklepiki, a ściany pokryły się warstwą graffiti.
Niegdyś można było się tam zaopatrzyć w artykuły „wszystko po 1 zł”, kupić prasę w kiosku, a nawet podszkolić się w sztukach walki. Jednak w ostatnich latach przejście straszyło pustkami…

Nowe przejścia, zieleń i... interes dewelopera
Inwestycja, której koszt przekracza 10 mln zł, w całości sfinansuje Skanska. Deweloper, planujący w okolicy budowę biurowca, zgodził się na przebudowę jeszcze przed rozpoczęciem własnej inwestycji. Efekt? Zamiast schodów w głąb ziemi – naziemne pasy, ścieżki rowerowe i nowa zieleń.
– Razem z projektem Skweru Gwary Warszawskiej stworzymy tu wygodną, przyjazną i zieloną przestrzeń miejską – zapowiada Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli.

Skwer zamiast „Wenecji”. Czy odzyska dawny blask?
Tuż obok trwa przebudowa Skweru Gwary Warszawskiej – miejsca, które ma nawiązywać do historii Młynowa.
– Przed wojną były tu karuzele Lunaparku Wenecja, a po wojnie działały dom handlowy PDT, bar Wenecja, czy kino W-Z – przypomina Monika Gołębiewska-Kozakiewicz z Zarządu Zieleni.
Na skwerze pojawią się:
- 15 drzew i 26 tys. krzewów,
- plac zabaw z linarium i ścianką wspinaczkową,
- siłownia plenerowa dla seniorów,
- polana z kinem letnim.
Koszt? Ponad 7 mln zł, z czego część pokryje rządowy „Polski Ład”. Skwer ma być gotowy już we wrześniu tego roku.

Dalsze utrudnienia
Od 15 sierpnia kierowców czekają kolejne objazdy. Wolska w kierunku centrum będzie zamknięta między Płocką a Skierniewicką, a tramwaje linii 13 i 27 zostaną zawieszone, w zamian pojawi się linia 73 na trasie Kawęczyńska–Młociny.
Prace nad ul. Wolską mają zakończyć się za niespełna rok. Czy nowa przestrzeń odda klimat dawnego Młynowa, czy stanie się kolejnym wycinkiem nieustannie zbliżającego się centrum stolicy? Czas pokaże.
Napisz komentarz
Komentarze