W ciągu dekady na Odolanach (Wola) liczba mieszkańców zwiększyła się czterokrotnie. Dziś mieszka tu ponad 10 tys. osób, głównie w nowych blokach, szybko i gęsto powstających w pobliżu ul. Jana Kazimierza. Tym samym zmienia się przeznaczenie okolicy – dawny przemysł, skupiony wokół stacji przeładunkowej Warszawa Wola, jest wypierany. W zamian powstają bloki.
- Zawsze to były tereny kolejowe, jeszcze przed XX wiekiem, ponieważ tam biegła kolej warszawsko-wiedeńska. Potem w latach 50. powstało zaplecze dla dworca towarowego, pozostałością jest budynek z szarej cegły. Wówczas zaczęły pojawiać się tam hale magazynowe. Gdybyśmy po tym miejscu przeszli się dekadę temu, to byśmy chodzili po terenie głównie hal magazynowych, po terenie poprzemysłowym, kolejowym – mówiła nam Patrycja Jastrzębska ze stowarzyszenia Tu było, tu stało, gdy opisywaliśmy historię Odolan.
Kolejarze wchodzą na Odolany. To będzie wielka zmiana
Do tej pory osiedla powstawały w miejscu dawnych magazynów, które spółki PKP stopniowo opuszczały. Ale teraz do gry wchodzi Xcity, czyli deweloperskie ramię kolejarzy, reaktywowane po zmianie władzy w spółce-matce. Podczas targów Trako zapowiedziano ogromną inwestycję, która ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Debatę z udziałem członka zarządu Xcity relacjonował portal rynek-kolejowy.pl.
– Odolany w Warszawie to ponad 200 ha ziemi, którą posiada PKP. To, co my chcemy teraz zrealizować komercyjnie, to są 23 hektary, czyli tylko dziesięć procent (całości – red.). Ale 23 hektary to jest już nowa dzielnica miasta – powiedziała Katarzyna Włodek-Makos, członek zarządu Xcity, cytowana przez rynek-kolejowy.pl.
W planach firmy zaznaczono 226 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni mieszkaniowej i usługowej. Licząc, że większość (ok. 90 proc.) stanowić będą mieszkania oraz zakładając warszawską średnią nowego „M” – 60 mkw., daje to ponad trzy tysiące nowych lokali. Albo inaczej, oznacza to podwojenie liczy mieszkańców Odolan.
„Przewidywany termin rozpoczęcia projektu 2025/2026” – podaje spółka. Trzeba tu jednak dodać kontekst. Xcity nie jest klasycznym deweloperem, a do każdej większej inwestycji zaprasza partnera. Tak jest, chociażby w przypadku Warszawy Gdańskiej, gdzie przy planowanej modernizacji dworca, połączonej z budową centrum biznesowego, firma współpracuje z Ghelamco.

Wspomniany start projektu to zapewne dopiero początek rozmów z potencjalnymi partnerami. Jeżeli chodzi o samą inwestycję, nieco zaskoczone są nią władze dzielnicy Wola.
- Ze strony Xcity nie wpłynęły do Urzędu Dzielnicy Wola żadne wnioski o pozwolenie na budowę czy też „wuzetkę”. Natomiast tereny kolejowe PKP w rejonie Odolan to miejsca, które wynajmowane są pod działania uciążliwe dla okolicznych mieszkańców jak np. skupy złomu czy betoniarnie. Każda inicjatywa zmierzająca do zmniejszenia tej uciążliwości, a także uporządkowania przestrzeni tego terenu będzie przyjęta przez nas z zadowoleniem – mówi nam Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli.
Chodzi także o art. 16 ustawy o drogach publicznych, który pozwala wymóc na deweloperze budowę dróg. Strzałkowski twierdzi, że uporządkowanie tej przestrzeni będzie korzystne dla mieszkańców. - Widzimy pozytywne zmiany w polityce władz PKP w temacie zagospodarowania Odolan – dodaje komentując pomysł Xcity.
A co na to plan ogólny?
Wielkie osiedle Xcity chce postawić na zachód od ul. Ordona, w miejscu dawnej stacji towarowej z lat 60. Warszawa Wola. W PRL był to punkt przeładunku owoców, warzyw i produktów spożywczych, a później także kontenerów. Kilka lat temu stację zlikwidowano.
Ogromne poprzemysłowe tereny, o powierzchni ponad 200 hektarów, czekają na drugie życie. Kilka lat temu PKP chciało stworzyć tam punkt przeładunkowy, a część gruntów oddać pod program Mieszkanie Plus. Pierwszy z pomysłów został zakwestionowany przez mieszkańców i władze Woli. Drugi, ze względu na likwidację programu, nigdy nie doszedł do skutku.

Tym razem PKP, poprzez spółkę Xcity, chce wejść na rynek komercyjny. Musi jednak uwzględnić przepisy. Miasto aktualnie proceduje plan ogólny. We wstępnej koncepcji – która jest konsultowana z kolejarzami – ogromny teren ma trzy funkcje.
W centralnej części działki, w miejscu hal, zaplanowano strefę usługową z budynkami o maksymalnej wysokości 15 metrów, przedzieloną pasem zieleni. Jednak całą resztę, od obecnych bloków do hal i na południe, w miejscu obecnego komisu samochodowego, zaplanowano jako „strefę wielofunkcyjną z zabudową mieszkaniową wielorodzinną”. Nowe bloki mogłyby mieć 5-6 pięter (na północy) oraz cztery (na południu).
Zwróciliśmy się za pytaniami do spółki Xcity. Do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Napisz komentarz
Komentarze