Reklama

Nowa droga dla rowerów w al. Jana Pawła II. Kiedy powstanie?

ZDM wybuduje nową drogę dla rowerów, po wschodniej stronie al. Jana Pawła II. Chodzi o odcinek pomiędzy rondem ONZ a al. „Solidarności”. Tradycyjnie już inwestycja wzbogacona zostanie o zieleń, w tym niemal sto nowych drzew. Umowę podpisano z konsorcjum firm Balzola i Lantania we wtorek, 14 października. Wykonawca będzie miał osiem miesięcy na finalizację prac.
Nowa droga dla rowerów w al. Jana Pawła II. Kiedy powstanie?
Wizualizacja nowej drogi rowerowej.

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich

Niemal kilometr nowej trasy

Po prawie dwóch miesiącach od otwarcia ofert przetargowych Zarząd Dróg Miejskich w końcu podpisał wczoraj umowę na przebudowę budowę drogi dla rowerów, w al. Jana Pawła II. Do konkursu zgłoszono aż pięć ofert, a cztery z nich mieściły się w zakładanym przez ZDM budżecie. Ostatecznie umowę podpisano z konsorcjum dwóch firm: Balzoli oraz Lantani, która opiewa na kwotę w wysokości nieco ponad 10,1 mln zł.

Inwestycja w al. Jana Pawła II jest jedną z kilku, na które Warszawa zdobyła w ostatnim czasie dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jej kluczowym elementem jest budowa nowej drogi dla rowerów o szerokości 2,5 metra. Blisko kilometrowa trasa powstanie po wschodniej stronie alei, łącząc rondo ONZ z aleją „Solidarności”.

W granicach pasa drogowego al. Jana Pawła II przebudowana zostanie także ul. Twarda. Dostosowana zostanie do ruchu jednokierunkowego, który będzie się odbywał w kierunku zachód-wschód. Na skrzyżowaniu obu ulic pojawi się wyniesione przejście i przejazd rowerowy. Nowa droga dla rowerów i chodniki zyskają również doświetlenie.

Wykonawca zgodnie z treścią umowy ma osiem miesięcy na finalizację prac. To oznacza, że w połowie czerwca 2026 roku rowerzyści powinni już móc korzystać z nowej infrastruktury. 

Wykonawca ma osiem miesięcy na finalizację prac / źródło: ZDM

Trzy parki kieszonkowe i jeszcze więcej zieleni

W przestrzeni alei powstaną trzy parki kieszonkowe. Wyposażone będą w nowoczesne ławki i metalowe siedziska. Całość dopełni zieleń ozdobna. Będą kwiaty, niskie krzewy, byliny oraz trawy. Pojawią się m. in.: róże, hortensje, tulipany, geranium, liliowiec.

Nawierzchnia z wielkoformatowych, białych płyt (100×50 cm) połączonych z wąskimi płytami w kolorze antracytu (80×10 cm), będzie łączyła się z zielenią bez tradycyjnych obrzeży. Dwa parki kieszonkowe powstaną między ul. Grzybowską a Parkiem Mirowskim. Trzeci zlokalizowany będzie między ul. Grzybowską a Twardą.

Posadzonych zostanie dokładnie 99 drzew. Mają być nie tylko uzupełnieniem szpalerów istniejących, ale również stworzyć zupełnie nowe szpalery wzdłuż ciągów pieszych. Aleję Jana Pawła II będą ozdabiać m. in.: platany, klony, jarzęby, wiśnie ptasie i piłkowane.

Trasa rowerowa częścią większego planu

Łącznie w centralnym obszarze Warszawy w toku lub na zaawansowanym etapie przygotowań są inwestycje z zakresu zrównoważonej mobilności na ponad 100 mln zł. Powstają drogi rowerowe w al. „Solidarności” (wraz z fragmentem ul. Leszno), a także na ulicach Andersa i Marszałkowskiej. Rozpoczęła się także przebudowa ul. Grzybowskiej, w ramach której powstanie droga dla rowerów.

Inwestycje pozwalają podnieść jakość przestrzeni publicznej dla wszystkich jej użytkowników – m. in. za sprawą poprawiania estetyki – poprzez zazielenianie oraz zastosowanie estetycznych, wysokiej jakości nawierzchni i mebli miejskich. Więcej drzew to także mniejszy hałas docierający do okien mieszkańców, czystsze powietrze, niższa temperatura otoczenia i lepsza retencja wody opadowej — przekonują miejscy urzędnicy.

Inwestycje nie są finansowane wyłącznie z budżetu miasta, ale i ze środków przekazywanych przez Unię Europejską. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama
Reklama