Reklama

Stacja Warszawa Gdańska. PKP zaczyna budowę drugiego tunelu

PKP Polskie Linie Kolejowe przekazuje nowe informacje dot. przebudowy stacji Warszawa Gdańska. Chodzi o drugie przejście, które ułatwi przesiadki między pociągami a metrem, tramwajami i autobusami. PKP rozpoczyna pierwsze roboty związanie z drążeniem tunelu, który będzie wart 80 mln zł. Przez cały czas trwania inwestycji zapewniony będzie przejazd pociągów przez stację.
Stacja Warszawa Gdańska. PKP zaczyna budowę drugiego tunelu
Dworzec Warszawa Gdańska

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Jak przekazuje PKP PLK wykonawca zgromadził materiały, ciężki sprzęt oraz przygotował plac budowy. Spółka otrzymała także pozwolenie na budowę - to oznacza start właściwych robót na stacji Warszawa Gdańska.

Prace ruszają pełną parą

W ramach prac powstanie nowe – drugie – ok. 150-metrowe przejście podziemne, które usprawni ruch podróżnych na stacji oraz ułatwi przesiadki między koleją a komunikacją miejską – w tym przede wszystkim na metro. Drugi tunel powstanie równolegle i bardziej na zachód od obecnie funkcjonującego.

Prace rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od dzisiaj, 24 września jest wyłączony z użytku. Firma PORR S.A. zabezpieczy sieć trakcyjną oraz zdemontuje ok. 50 metrów dwóch przebiegających w tym miejscu torów, a także fragment samego peronu – mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami. Po tych pracach wykonawca przystąpi do wbijania w grunt stalowych ścianek szczelnych, które zabezpieczą po bokach planowany w tym miejscu wykop.

źródło: PKP PLK mat. pras.

Kolejny etap to  wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. Cała operacja potrwa ok. miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii, dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów - tak przynajmniej zapewnia PKP.

Nie tylko peron nr 2

W następnych fazach takie same prace przewidziano kolejno dla pozostałych peronów i torów w kierunku ul. Ks. Romana Indrzejczyka. Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych. Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów.

Nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej. Wejście do niego po północnej stronie zaplanowano od strony Żoliborza z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Obiekt zostanie poprowadzony pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii handlowej. 

Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości a wyjścia na perony nr 2, 3 i 4 wyposażone będą w schody ruchome. Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami zapewnią windy. Dla podróżnych zaplanowano także nowe zadaszenia wszystkich peronów. Dodatkowo planowane jest wydłużenie peronu nr 5 do 300 metrów. Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie na całej stacji, mają lepiej informować podróżnych o przyjazdach, odjazdach i opóźnieniach pociągów.

Inwestycja na stacji Warszawa Gdańska warta jest ok. 80 mln zł netto. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama