Jak przekazuje PKP PLK wykonawca zgromadził materiały, ciężki sprzęt oraz przygotował plac budowy. Spółka otrzymała także pozwolenie na budowę - to oznacza start właściwych robót na stacji Warszawa Gdańska.
Prace ruszają pełną parą
W ramach prac powstanie nowe – drugie – ok. 150-metrowe przejście podziemne, które usprawni ruch podróżnych na stacji oraz ułatwi przesiadki między koleją a komunikacją miejską – w tym przede wszystkim na metro. Drugi tunel powstanie równolegle i bardziej na zachód od obecnie funkcjonującego.
Prace rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od dzisiaj, 24 września jest wyłączony z użytku. Firma PORR S.A. zabezpieczy sieć trakcyjną oraz zdemontuje ok. 50 metrów dwóch przebiegających w tym miejscu torów, a także fragment samego peronu – mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami. Po tych pracach wykonawca przystąpi do wbijania w grunt stalowych ścianek szczelnych, które zabezpieczą po bokach planowany w tym miejscu wykop.

Kolejny etap to wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. Cała operacja potrwa ok. miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii, dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów - tak przynajmniej zapewnia PKP.
Nie tylko peron nr 2
W następnych fazach takie same prace przewidziano kolejno dla pozostałych peronów i torów w kierunku ul. Ks. Romana Indrzejczyka. Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych. Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów.
Nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej. Wejście do niego po północnej stronie zaplanowano od strony Żoliborza z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Obiekt zostanie poprowadzony pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii handlowej.
Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości a wyjścia na perony nr 2, 3 i 4 wyposażone będą w schody ruchome. Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami zapewnią windy. Dla podróżnych zaplanowano także nowe zadaszenia wszystkich peronów. Dodatkowo planowane jest wydłużenie peronu nr 5 do 300 metrów. Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie na całej stacji, mają lepiej informować podróżnych o przyjazdach, odjazdach i opóźnieniach pociągów.
Inwestycja na stacji Warszawa Gdańska warta jest ok. 80 mln zł netto. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.
Napisz komentarz
Komentarze