Stolica wraca do planów zagospodarowania Czerniakowa Południowego. Chodzi o plan miejscowy przyjęty przez radnych uchwałą 4 lipca 2019 roku. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał zaś nieważność uchwały w części tekstowej i graficznej, która dotyczyła niektórych terenów znajdujących m.in. w strefie rezerwatu przyrody „Jeziorko Czerniakowskie”. Czy tym razem większy nacisk zostanie położony na ochronę przyrody?
Miasto przygotowało nowy projekt planu zagospodarowania przestrzennego Czerniakowa Południowego w miejsce unieważnionej części. W środę podczas dyskusji online jednym z tematów były etapy procedury planistycznej.
 Czerniaków Południowy_page-0001.jpg)
Obecnie projekt obejmuje 39 ha terenu Czerniakowa Południowego, położonego w centralno-wschodniej części Mokotowa. Jak wskazuje miasto, obszar ten jest ograniczony od wschodu ulicą Na Urzeczu, a od południa Kanałem Głównym „A”, zwanym „Kanałem Czerniakowskim”.
Po stronie południowej znajduje się już osiedle „Mokotów Park”, które stanowi zabudowę mieszkaniową wielorodzinną.
Zagospodarowanie terenu w głównej mierze dotyczy:
- obszaru niezabudowanego,
- nieużytków,
- pól uprawnych,
- ogrodów działkowych.
Są to tereny cenne pod względem przyrodniczym, znajdujące się w strefie otuliny rezerwatu przyrody „Jeziorko Czerniakowskie”.
- Pasy zieleni zostały wyznaczone zgodnie z zapisami planu ochrony rezerwatu dla strefy F, że w odległości 25 m od granic rezerwatu ma być zachowany teren zieleni z naturalną roślinnością – wskazała na planie Marta Łukasiewicz, główny projektant z Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.
Wyjaśniała też, że w planie istniejąca zieleń, w tym drzewa powinna być zachowana, a na obszarze nie znajdują się żadne gatunki chronione ani pomniki przyrody.
Do kwestii ochrony zieleni odniosła się też Agnieszka Kaczmarczyk z Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego Południe w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego miasta stołecznego.
- Jest szereg jeszcze innych rozwiązań i zapisów w tym projekcie planu, które są bardzo korzystne dla środowiska. (…) To jest właśnie ten wysoki poziom biologicznie czynny i zapisy właśnie o odprowadzaniu wód. Więc jest tutaj bardzo ekstensywna zabudowa mieszkaniowa, w przewadze jednorodzinna właśnie z uwagi na również plan ochrony, który wynika z zarządzenia planu ochrony Jeziorka Czerniakowskiego. I te zapisy w tym planie są zgodne z tymi zapisami, które dotyczą tych otulin – mówiła naczelnik wydziału Zagospodarowania Przestrzennego Południe.
Jak oceniła, „tylko plan miejscowy może paradoksalnie uchronić te tereny”.
- W południowej części jest już zrealizowana zabudowa wielorodzinna, więc braku planu miejscowego stwarza takie ryzyko i zagrożenie - dla tego obszaru – powstawania tutaj nowych inwestycji na bazie nie planu miejscowego, który tutaj dba w sposób zrównoważony o jego przyszłe zagospodarowanie, ale w postaci wydawania decyzji o warunkach zabudowy – wyjaśniała Kaczmarczyk.
W granicach planu mieszczą się też obiekty infrastruktury technicznej:
- przepompownia ścieków „Bernardyńska”,
- stacja gazowa „Gołkowska”.
Wyroki sądowe
Podczas dyskusji wskazano, że obecny projekt powstał na podstawie uchwał Rady Miasta (26 października 2006 r., 5 lutego 2009 r., oraz wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (12 sierpnia 2020 r., 14 grudnia 2023 r.) i Naczelnego Sądu Administracyjnego (30 sierpnia 2023 r., 3 października 2024 r.).
Jak przypomniano, WSA wyrokiem z dnia 12 sierpnia 2020 r. stwierdził nieważność uchwały warszawskiej rady z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie miejscowego planu dot. Czerniakowa Południowego w różnych kwestiach. Później, 14 grudnia 2023 r. sąd stwierdził nieważność tej samej uchwały radnych „w części tekstowej i graficznej w odniesieniu do terenów znajdujących się w strefie otuliny rezerwatu przyrody „Jeziorko Czerniakowskie””.
Podczas spotkania online przedstawiono m.in. obecne zagospodarowanie obszaru objętego projektem planu wykładanym do publicznego wglądu.

W czasie spotkania odniesiono się też do procedury dot. przygotowania planu zagospodarowania.
Przedstawiono agendę.
Składanie wniosków do planu:
- 15 czerwca – 16 lipca 2007 r.
- 28 stycznia – 24 luty 2014 r.
Uzgodnienia projektu planu:
- czerwiec – lipiec 2009 r.
- lipiec – sierpień 2014 r.
- marzec – kwiecień 2018 r.
- marzec – kwiecień 2025 r.
I wyłożenie:
- 8 grudnia 2014 r. – 14 stycznia 2015 r.
II wyłożenie:
- 9 maja 2018 r.– 8 czerwca 2018 r.
III wyłożenie do publicznego wglądu:
- od 20 maja do 10 czerwca 2025 r.
Dyżury projektantów:
- 21 maja 2025 r. oraz 4 czerwca 2025 r.
Do 24 czerwca 2025 roku mieszkańcy mogą składać uwagi do projektu planu do prezydenta stolicy za pośrednictwem Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
Uwagi można składać na kilka sposobów:
- Elektronicznie (sekretariat.BAiPP@um.warszawa.pl),
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście,
- podczas dyskusji publicznej online.

