Reklama

Czy na Mokotowie wprowadzą strefę płatnego parkowania? Zadecydują o tym radni

Czy na warszawskim Mokotowie zostanie wprowadzona strefa płatnego parkowania (SPP)? O tym zadecydują miejscy radni w najbliższy czwartek (29 sierpnia) podczas sesji. Zdaniem autorów tego projektu, SPP zachęci do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej. Zmiany, jeśli zostaną przegłosowane, zostaną wprowadzone w życie od lutego 2025 roku.
Czy na Mokotowie wprowadzą strefę płatnego parkowania? Zadecydują o tym radni
Strefa SPPN może być wprowadzona od lutego 2025 roku

Autor: ZDM Warszawa

W projekcie uchwały zaproponowano rozszerzenie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) od 3 lutego 2025 roku o obszary: 

  • Starego Mokotowa, 
  • Wyględowa
  • Wierzbna
  • Ksawerowa
  • Sielc 
  • i części Sadyby.

Autorzy projektu uzasadniają to poprawą dostępności miejsc parkingowych dla mieszkańców. Jednocześnie według autorów obszary te położone są relatywnie blisko centrum i mają dobrą komunikację zbiorową (linie tramwajowe i autobusowe oraz metro), która stale jest rozwijana, np. linia tramwajowa przez Sielce na Wilanów. Pozwala to na dojazd na ten obszar komunikacją miejską a także zachęci mieszkańców do pozostawienia tu auta i do przesiadki do komunikacji.

Wnioskodawcą projektu jest prezydent m. st. Warszawy, Rafał Trzaskowski.

Zmiana zasięgu abonamentu

Drugim założeniem projektu uchwały jest zmiana zasięgu abonamentu rejonowego na promień o długości 200 metrów od adresu zameldowania mieszkańca SPPN. Dotychczas wynosi 100 metrów i do ośmiu parkomatów w pobliżu (do 150 metrów).

Różna liczba przydzielonych parkomatów pomimo podobnej liczby miejsc objętych abonamentem mogła wywoływać poczucie niesprawiedliwości pomiędzy posiadaczami abonamentów. Odejście od wyznaczania zasięgu abonamentu na podstawie parkomatów na rzecz określonego zasięgu od adresu zameldowania powoduje, że każdy abonament rejonowy obejmuje taką samą powierzchnię – napisano w uzasadnieniu.

W zaproponowanym projekcie uchwały jest propozycja zwolnienia z opłat za parkowanie na obszarze SPPN pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne, a także zwiększenie opłaty za postój pojazdów na prawach wyłączności. Określono również hipotetyczny wpływ do budżetu związany z rozszerzeniem SPPN. Założono, że średni przychód w całym 2023 roku na miejsce postojowe, wyniósł około 4 177 złotych (funkcjonowanie SPPN w godz. 8.00-20.00). Zwiększenie SPPN o 6,5 tysiąca nowych miejsc parkingowych da dochód powyżej 27 mln zł.

Warto dodać, że te hipotetyczne dochody zostały obliczone, przy założeniu, że wszystkie miejsca parkingowe będą użytkowane.

Szacunkowy koszt realizacji (w postaci nowych parkomatów, zatrudnienia nowych pracowników, wdrożenia organizacji ruchu i organizacji obsługi kontroli) wyniesie około 10 mln zł w pierwszym roku funkcjonowania i około pięć mln zł w kolejnych latach.

SPPN ciągle się rozszerza

Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 roku i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 roku granica obszaru z parkometrami przesunęła się z ul. Żelaznej do ul. Okopowej na zachodzie, z ul. Koszykowej do ul. Wawelskiej na południu, a na północy zamiast Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ.

Od 2020 roku jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, placu Hallera i jego okolice oraz północny Mokotów.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama