W ostatnich miesiącach w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego „ruszyło”. Latem podpisano przetarg na tunel kolejowy pod Łodzią, a także na projekt Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. W połowie września zebrano oferty w przetargu na budowę dróg wokół CPK. W tym przypadku – za ponad 2,2 mld zł – powstać ma m.in. węzeł „CPK Wschód” czy węzeł „Baranów” na autostradzie A2. Sieć drogowa ma liczyć ok. 90 km.
W piątek, 20 września, biuro prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego zapowiedziało kolejną nowość. Podpisano kontrakt na projekt potężnego węzła kolejowego, który częściowo schowany będzie pod ziemię.
Linia kolejowa pod lotniskiem. Budowa ruszy w 2026 roku
Projektanci z firm Elkol i Mosty Katowice dostali półtora roku na wykonanie zadania. Ich praca polegać będzie głównie na przystosowaniu planowanego kolejowego „igreka” (nowej linii Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław) do projektu lotniska.
W szczegółach wygląda to następująco:
- wytyczenie linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w obrębie nowego lotniska – linia uwzględniać ma trzy stacje: CPK Wschód, Lotnisko CPK i CPK Zachód,
- łącznika między nową KDP z lotniska a istniejącą linią nr 3 Warszawa-Poznań
- zaprojektowanie stacji towarowej po zachodniej stronie lotniska.
Umowa jest warta 84,8 mln zł netto.
.png)
– W 2032 roku, po zakończeniu prac na odcinku Warszawa – Łódź, podróż między tymi miastami skróci się do 40 minut, a trzy lata później z Warszawy do Wrocławia pojedziemy w czasie 1 godz. 40 min. Linia „Y” przełoży się na skrócenie czasu przejazdu też w innych relacjach, np. Wrocław – Lublin i Warszawa – Szczecin. Na realizację węzła CPK patrzymy w sposób całościowy i skoordynowany, myśląc o maksymalizacji korzyści dla pasażerów – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Jak słyszymy, projekt ma być gotowy w półtora roku. W skład zamówienia wchodzi także pozyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie całej dokumentacji administracyjnej, geologicznej i inżynierskiej. W kolejnych latach projektant będzie nadzorował prace budowlane.
– Projektowanie węzła kolejowego to obecnie jedna z kluczowych umów. Nie można liczyć na sukces nowego lotniska bez jego dobrego skomunikowania z siecią kolejową. Stąd tak ważne, aby projekt węzła CPK był odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne pasażerów i został przygotowany przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w branży – podkreśla dr Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Napisz komentarz
Komentarze