Reklama
ReklamaBanner

Trasa Tysiąclecia przetnie Centrum Lokalne Kamionek? Mieszkańcy wciąż czekają aż dawny bazar znów ożyje

Centrum Lokalne Kamionek jest gotowe już od pół roku, jednak nadal świeci pustkami. Tymczasem miasto wciąż nie porzuciło koncepcji budowy Trasy Tysiąclecia, która ma przebiegać przez zrewitalizowany teren dawnego Bazaru Rogatka. Co stanie się z tym miejscem, jeśli urzędnicy dadzą zielone światło tej inwestycji?
Centrum Lokalne Kamionek przy ulicy Grochowskiej.

Autor: Miłosz Piotrowski

Do 2016 roku na Kamionku działał Bazar Rogatka, gdzie od 1991 roku mieszkańcy tej okolicy zaopatrywali się w niezbędne produkty. Niegdyś mogło pracować tam nawet 200 kupców, jednak miejsce to podupadło i ostatecznie zostało zlikwidowane. Niedługo później opuszczony przez handlarzy teren wyremontowała dzielnica. W teorii bruk miał przywrócić to miejsce do życia, w praktyce na środku osiedla przez kolejne lata straszył pusty plac, z którego korzystali głównie klienci pobliskich sklepów monopolowych. Jednocześnie w mieście cały czas toczyła się dyskusja na temat budowy Trasy Tysiąclecia. To szeroka arteria drogowa, która miała połączyć Pragę-Północ i Pragę-Południe. 

Widmo tej inwestycji mającej przebiegać przez środek dawnego Bazaru Rogatka skutecznie niweczyło wszelkie plany dotyczące przebudowy placu. To zmieniło się dopiero 2 lata temu. W sierpniu 2022 roku ruszyła wyczekiwana budowa Centrum Lokalnego Kamionek. Pierwotny plan zakładał, że zostanie ono oddane do użytku po 10 miesiącach. Ostatecznie inwestycja była gotowa dopiero w grudniu 2023, jednak jeszcze przez kilka miesięcy mieszkańcy nie mogli nawet wejść na plac. Dziś bramy do Centrum Lokalnego Kamionek są już otwarte, ale miejsce to nadal nie ożyło, choć dzielnica zdążyła przeprowadzić kilka nieudanych przetargów na najem pawilonów handlowych.

 

Czy Trasa Tysiąclecia będzie przebiegała przez Centrum Lokalne Kamionek?

Prócz ciemnych pawilonów w Centrum Lokalnym Kamionek znajdziemy trawniki, drzewka oraz krzewy, pojawiły się tam też nowe ławki i plac zabaw dla młodszych mieszkańców tej okolicy. Starsi wciąż jednak czekają na obiecane przez dzielnicę sklepy oraz miejsce aktywności lokalnej. W ostatnich latach Kamionek rozwijał się w błyskawicznym tempie, jednak głównie za sprawą prywatnych inwestycji deweloperskich. Po gwałtownym napływie nowych mieszkańców pojawiły się też większe wymagania wobec infrastruktury oraz przestrzeni publicznych na osiedlu. Odpowiedzią dzielnicy na część tych oczekiwań jest właśnie Centrum Lokalne Kamionek, które wyrosło w miejscu dawnego Bazaru Rogatka. Mieszkańcy wciąż czekają na otwarcie pawilonów, a tymczasem koncepcja Trasy Tysiąclecia nadal nie została w pełni porzucona przez władze miasta. Choć dziś urzędnicy myślą o tym projekcie już nieco inaczej niż przed laty, to teren, na którym zbudowano Centrum Lokalne Kamionek, w dalszym ciągu jest rezerwą pod budowę. 

- Należy pamiętać, że Centrum Lokalne Kamionek zrealizowała dzielnica w miejscu dawnego Bazaru Rogatka w prostej formie pawilonów kontenerowych jako niezbyt kosztowna inwestycja za ok. 6.3 mln zł, by mogło jak najszybciej służyć mieszkańcom. Jeśli w przyszłości zapadnie decyzja o budowie linii tramwajowej w tym miejscu, całość zostanie odpowiednio przekształcona i dostosowana do tych zmian – przekazało Raportowi Warszawskiemu Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.

Centrum Lokalne Kamionek, tędy może przebiec Trasa Tysiąclecia / autor: Miłosz Piotrowski

Centrum Lokalne Kamionek ma jeszcze kilkanaście lat?

Pomysł budowy Trasy Tysiąclecia, czyli szerokiej drogi łączącej Pragę-Północ i Pragę-Południe sięga czasów PRL. Miała ona rozciągać się od ul. Grochowskiej do al. Solidarności, dlatego miasto zostawiło sobie dużą rezerwę terenu w tym miejscu. Arteria miała przebiegać także przez dzisiejsze Centrum Lokalne Kamionek. 

- Wskazanie tak dużej rezerwy w obowiązującym studium (uchwalonym w 2006 roku) odzwierciedlało dawną wizję obsługi komunikacyjnej z priorytetem samochodów. Obecnie władze Warszawy dążą do kształtowania tkanki miejskiej o bardziej ludzkiej skali, z priorytetem dla ruchu pieszego, rowerowego czy transportu zbiorowego. Dlatego miasto podjęło decyzję o weryfikacji swojej polityki wobec wspomnianej rezerwy pod Trasę Tysiąclecia – tłumaczy nam Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.

W 2022 roku powstał masterplan dla rezerwy Trasy Tysiąclecia, który miasto konsultowało z mieszkańcami. Nowy pomysł na tę inwestycję zakłada zachowanie połączenia między północną i południową stroną torów kolejowych, stworzenie trasy rowerowej i chodnika, a także poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Grochowskiej do ul. Kijowskiej. Takie ustalenia miały znaleźć się w projekcie nowego studium, ale prace nad nim zostały wstrzymane. W związku z tym jego rolę ma przejąć plan ogólny oraz strategia rozwoju. Z tego powodu ewentualna realizacja tej koncepcji z pewnością jeszcze potrwa.

- Docelowe zagospodarowanie rezerwy tzw. Trasy Tysiąclecia (np. z ewentualną linią tramwajową) to inwestycja z odleglejszą perspektywą realizacji liczoną nie w kilku, ale kilkunastu latach — przekazało nam Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.

O przyszłość nowej dzielnicowej inwestycji spokojny jest burmistrz Pragi-Południe Tomasz Kucharski. 

- W przewidywalnej przyszłości nie sądzę, żeby ten projekt [Trasa Tysiąclecia – przyp. red.] był zrealizowany, jeżeli to się stanie, to będziemy zastanawiali się nad jego przebiegiem. Niekoniecznie to połączenie między Pragą-Południe a Pragą Północ będzie przechodziło przez Centrum Lokalne Kamionek – powiedział Raportowi Warszawskiemu. 

Zieleń w Centrum Lokalnym Kamionek / autor: Miłosz Piotrowski 

Zamiast Trasy Tysiąclecia będzie ulica Tysiąclecia?

Rzeczywiście wizja budowy Trasy Tysiąclecia przebiegającej przez teren dawnego Bazaru Rogatka zdaje się odległa. Jednocześnie jednak miasto realizuje inny projekt w miejscu fragmentu tej inwestycji. Chodzi o budowę ulicy Tysiąclecia, która ma połączyć ulicę Kijowską i Żupniczą. Nie będzie to jednak szeroka arteria, a bardziej lokalne połączenie. Droga ma mieć po jednym pasie ruchu w każdą stronę, drogi rowerowe i chodniki. W przyszłości władze chciałby także zbudować tam trasę tramwajową do ulicy Grochowskiej. Całe przedsięwzięcie będzie realizowane przy współpracy z PKP PLK. 

- Miasto podpisało porozumienie z PKP PLK, na mocy którego podczas zbliżającej się przebudowy Dworca Wschodniego zostanie wybudowana konstrukcja tunelu w ciągu ulicy Tysiąclecia. Ma to na celu koordynację obu inwestycji. Miasto będzie również odpowiedzialne za zagospodarowanie tunelu i włączenie go w istniejący system drogowy – przekazało nam Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.

Swoją część inwestycji kolejarze mają realizować w latach 2025-2028, w tym czasie pracować ma także miasto. Ulica Tysiąclecia ma zostać oddana do użytku do 2030 roku. Wszystko wskazuje więc na to, że ewentualna linia tramwajowa przecinająca Centrum Lokalne Kamionek zostanie stworzona dopiero po tym terminie. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Piotr 06.06.2024 17:23
Dobre streszczenie tematu, ale ta trasa raczej w takim kształcie nie powstanie. W pierwszej kolejności bardziej potrzebne są Obwodnica Pragi (Wiatraczna - Żaba) i fragment Trasy Olszynki Grochowskiej (od Trasy Siekierkowskiej). Nawet sama linia tramwajowa wydaje się nadmiarowa wobec przebiegu III linii metra. A ogólnie, zamiast planować tunele pod dworcem, może lepiej byłoby dworzec umieścić w zagłębieniu, a nad nim urządzić park - był chyba nawet taki projekt. Niemniej, dobrze, że jest rezerwa i tym lepiej, że ładnie zagospodarowana. Szkoda, że tego samego nie można powiedzieć o rezerwie pod TOG na Gocławku.

Rafał Wodzicki 06.06.2024 09:06
To byłoby niszczenie dzielnicy Kamionek. Kolejny raz muszę pisać: tramwaj tędy jest bez sensu, gdy nie ma dalszego ciągu, bo nie będzie Trasy. Sam walczyłem by jej nie było. Prawidłowy przebieg tramwaju, łączący generatory ruchu to Gocław-[tunel pod Przyczółkiem Grochowskim] Kinowa-Terespolska-{Ratusz-sądy-Sinfonia Varsovia]-Terespolska-[przesiadka na kolej aglomeracyjną]-Szmulowizna/Dw. Wschodni-Targówek-[cmentarz]- Nowe Bródno. Na blogu analizuję to od lat.

Anonim 05.06.2024 20:24
W porównaniu do M3 ta trasa tramwajowa ma sens i powinna powstać jak najszybciej. Taka 3, 6 czy 26 mogłaby zahaczyć o Dworzec Wschodni i odciążyć 123 i 173, a także stanowić będzie ta trasa krótsze połączenie z Pragi Płd. na Targówek odciążając chociażby Solidarności.

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama