W ostatnich dniach mieszkańcy Białołęki zwrócili uwagę na projekt pod nazwą Office Park Gołdapska, który można znaleźć w internecie. Na stronie pracowni WMW Architekci obejrzeć można wizualizacje biurowców, które przy ulicy Gołdapskiej 7 miałby zbudować warszawski ZDM. To teren na Żeraniu, na Białołęce, gdzie obecnie znajduje się magazyn drogowców. W najbliższym otoczeniu są takie przybytki jak sortowania śmieci, na którą w kontekście smrodu narzekają mieszkańcy nowych osiedli na Żeraniu czy przepompownia ścieków. Cała okolica zmienia się jednak bardzo dynamicznie, więc budowa tam w przyszłości parku biurowego mogłaby być dobrym pomysłem.
Office Park Gołdapska powstanie na Żeraniu?
Z informacji udostępnionych przez architektów wiemy, że w 2022 roku na zlecenie ZDM udało się uzyskać Warunki Zabudowy dla tej inwestycji. Miałoby tam stanąć 6 budynków o łącznej powierzchni 36500 m kw.
- Na rozległej działce, w przemysłowej dzielnicy Warszawy planowana jest inwestycja polegająca na budowie zespołu budynków biurowych. Zaplanowano 6 budynków o zmiennej wysokości. Wejścia do budynków zaplanowano od strony ulicy Gołdapskiej. Tylne elewacje uskakują schodkowo, tworząc zielone tarasy dostępne z każdej kondygnacji. Budynki spięte są łącznikami, w których umieszczono hole windowe. W podziemiu zaplanowano parking mieszczący ponad 300 miejsc parkingowych. W północnej części działki zaplanowano budynek magazynowy warsztatowy związany z działalnością Zarządu Dróg Miejskich – opisywało biuro WNW Architekci.
Planowane budynki miały także odzyskiwać wody opadowe na cele zasilania instalacji wody szarej oraz do podlewania roślin. Do tego miały być one wyposażone w pompy ciepła i maty kapilarne.
(2).png)
Budowa nowej siedziby nie ruszyła przez pandemię
Wszystkie te materiały pochodzą jednak sprzed kilku lat, a przy Gołdapskiej nadal działa magazyn ZDM i żadne prace się tam nie zaczęły. O sprawę pytamy rzecznika drogowców Jakuba Dybalskiego. „To stare dzieje” – zaznacza na wstępie.
- Geneza rysunków jest taka, że ZDM nie ma takiego zasobu lokalowego, jaki jest nam niezbędny. Nie mamy jednej siedziby, nasze wydziały mieszczą się pod czterema adresami, musimy dodatkowo wynajmować przestrzeń biurową. Tymczasem w ZDM-ie na ten moment pracuje ponad 600 osób, bo w ciągu ostatniej dekady zwiększyły się nasze zadania. Dziesięć lat temu ZDM nie prowadził żadnych inwestycji, a obecnie realizuje takie za kilkaset milionów złotych rocznie. Znacząco powiększyła się SPPN, a więc jej obsługa. To tylko dwa przykłady z wielu – mówi nam Jakub Dybalski.
Jak tłumaczy rzecznik, w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na przestrzeń biurową pod koniec ubiegłej dekady ZDM występował o Warunki Zabudowy dla zajmowanych przez ten urząd działek. Chodzi nie tylko o Gołdapską, ale też dwie lokalizacje przy Chmielnej. By dostać takie pozwolenie, trzeba przedstawić koncepcję, dlatego została ona przygotowana. Jej celem miało być sprawdzenie możliwości kubaturowej działki przy Gołdapskiej 7.
- Te Warunki Zabudowy finalnie otrzymaliśmy, taki był cel i to mamy. Natomiast ten proces nie był kontynuowany, bo przyszła pandemia, kryzys z finansami w samorządzie i nie było żadnej finansowej przestrzeni na docelowe zbudowanie nowej siedziby ZDM-u, takiej, jaką zyskał np. ZTM na Kamionku - tłumaczy Jakub Dybalski.
Warszawski Zarząd Dróg Miejskich cały czas rozważa różne scenariusze dotyczące budowy swojej nowej siedziby, jednak na ten moment nie ma w tym zakresie żadnych konkretnych planów.
- Niczego na ten moment nie budujemy, ani nie projektujemy. Mimo efektownej nazwy (Gołdapska Office Park), to tylko proste rysunki koncepcji, przygotowane na potrzeby procedury uzyskania warunków zabudowy – mówi rzecznik.
Napisz komentarz
Komentarze