Reklama

Tunel CPK pod Wolą. Przetarg w tym roku. Co wiemy o inwestycji?

Do 2032 roku pod Warszawą powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Korzystając z niego pociągi z Warszawy Zachodniej do CPK dotrą w około 16-18 minut. Sprawdzamy, co wiadomo o tej inwestycji.
Tunel pod Odolanami ma powstać do 2032 roku.
Tunel pod Odolanami ma powstać do 2032 roku.

Autor: mat. pras.

Źródło: CPK

Ze stacji Warszawa Zachodnia do CPK mamy dotrzeć pociągiem w 16-18 minut. To zapowiedź, której realizacja jest niezwykle kosztowna. Przygotowania zaczęły już podczas remontu Warszawy Zachodniej. Za nią (w kierunku Łodzi) stworzono głęboki wykop, który prowadzić ma do planowanego najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce.

Początkowo tunel miał powstać do 2035 roku, ale po zmianie władzy wiceminister Piotr Malepszak (dawniej będący w zarządzie CPK), postanowił przyspieszyć inwestycję. Obecnie, według nowego harmonogramu, ma być gotowa do 2032 roku.

Najdłuższy tunel w Polsce. Co o nim wiemy?   

W wieloletnim programie budowy CPK, który przyjęto pod koniec ubiegłego roku, informowano o przyspieszeniu budowy „wylotówki” dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) w stronę Łodzi i nowego lotniska. Za projekt odpowiada konsorcjum Metroprojekt i Sud Architekt Polska. 

- Tunel zacznie się po zachodniej stronie al. Prymasa Tysiąclecia i zostanie połączony z modernizowaną przez PKP PLK infrastrukturą stacji Warszawa Zachodnia. W ramach kończącej się aktualnie przebudowy stacji przewidziano dwa tory dla szybkiej linii CPK – odpowiada nam biuro prasowe CPK.

Sam tunel będzie dwunawowy (to de facto dwa tunele po jednym torze każdy). Jego szacowana długość to 9,5 kilometra, co oznacza, że będzie najdłuższą tego typu inwestycją w Polsce. W zależności od konkretnego miejsca znajdzie się na głębokości od 10 do aż 35 metrów. Dla porównania, najniższej położona stacja metra - Nowy Świat-Uniwersytet – znajduje się 23 metry pod ziemią.

Tunel będzie przebiegał przez:

  • Wolę (Odolany), w okolicach stacji Warszawa Główna Towarowa,
  • Włochy, ul. Dźwigową i al. 4 Czerwca 1989 r.
  • Ursus, ul. Gierdziejewskiego w Ursusie, w okolicach stacji Warszawa Gołąbki. 

Następnie przejdzie równolegle do torów linii kolejowej nr 3 i na terenie gminy Ożarów Mazowiecki – w okolicach ulicy Topolowej w Konotopie – linia wyjdzie na powierzchnię. Co ciekawe, sama linia nr 85 od momentu „wyjścia” na powierzchnię będzie ogrodzona. Kursować nią będą wyłącznie pociągi dużych prędkości, z maksymalną prędkością 350 km/h. To prędkość projektowana, ponieważ obecne przepisy pozwalają na max. 250 km/h. 

- Kolej dużych prędkości na terenie Odolan była planowana, ale zmieniono logikę podejścia do tego przedsięwzięcia. Kolejarze zaczęli z nami rozmawiać. Poprzednio o wszystkim dowiadywaliśmy się z materiałów, które otrzymywaliśmy w ramach często nieoficjalnych spotkań - mówił nam Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli. - Z tego co wiem, infrastruktura ta (na Woli - red.) nie będzie prowadzona pod istniejącymi budynkami – dodaje.

Tunel z Warszawy w stronę CPK. Ile to będzie kosztować?

W planach spółki Centralny Port Komunikacyjne na końcówkę 2025 roku (IV kwartał) jest rozpisanie przetargu na „kolejowe roboty budowlane zasadnicze”. To dwa odcinki między Warszawą a Łodzią na linii nr 85, z której część stanowi wspomniany tunel.

Zgodę środowiskową na warszawski odcinek inwestycji wydano 7 grudnia 2023 roku. Koszt prac, w harmonogramie, określono jako „powyżej 1 mld zł”. Spółka szacuje, że będzie to ok. 5 miliardów złotych. 

Co dalej z CPK?

We wtorek 27 maja premier Donald Tusk zapowiedział, że inwestycja rusza.

- Rozpocznie się postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na generalnego wykonawcę terminala pasażerskiego lotniska. (…) Robota ruszyła - zakomunikował Tusk. Jednak eksperci komentują, że to dopiero początek procedury, która zakończy się wybraniem wykonawcy.

Obecnie, jeżeli chodzi o budowę, spółka czeka na ostateczną decyzję lokalizacyjną. W tej sprawie we wtorek 27 maja zapytaliśmy wojewodę mazowieckiego, Mariusza Frankowskiego.

- Koncentrujemy się odwołaniach od decyzji lokalizacyjnej od lokalizacyjnej, które są procedowane w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Następnie naszą odpowiedzialnością będzie kwestia wydawania pozwoleń na budowę - powiedział w rozmowie z nami. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama