We wtorek, przed posiedzeniem Rady Ministrów, premier Donald Tusk zapowiedział ważny krok w kierunku rozpoczęcia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jak ogłosił, rusza procedura zmierzająca do budowy terminala lotniska wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania.
- Rozpocznie się postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na generalnego wykonawcę terminala pasażerskiego lotniska. To dwie dobre informacje. Po pierwsze, robota ruszyła po latach opowiadań. Ale to, co ważniejsze, przyjęliśmy szczególny sposób postępowania, który umożliwi preferowanie polskich firm – przekazał Donald Tusk.
Budowa terminala CPK za 5 mld zł. Co wiemy o zamówieniu?
Przypomnijmy, że w 2022 roku podpisano umowę na projekt lotniska z pracownią Foster+Partners oraz Buro Happold. Konsorcjum nazwano „Master Architektem”. Projektanci odpowiedzialni byli zarówno za pierwszą wersję terminala wraz z zapleczem, jak i za projekt nieznacznie okrojony zaprezentowany latem ubiegłego roku.
Na podstawie tego projektu budowany będzie terminal pasażerski, który będzie miał ok. 300-400 tys. mkw. powierzchni. Wiemy, że będzie złożony z części centralnej oraz czterech pirsów, „ramion” prowadzących do samolotów. Reprezentacyjna część złożona z kilku poziomów ma być wypełniona zielenią.
Konstrukcja wydaje się lekka, podtrzymywana na dźwigarach. Pierwotnie na pierwszym piętrze (+6 metrów) planowano strefę non-Schengen, a na górnym (+12) Schengen. To plany, które poznaliśmy jeszcze przed zmianami projektu, do których doszło latem ubiegłego roku. Obecnie nie wiadomo, czy te ustalenia wciąż obowiązują
(1).png)
Kto zbuduje terminal CPK?
Z informacji na stronie z zamówieniami publicznymi, gdzie ogłoszono postępowanie, wynika, że to spółka CPK zaprosi firmy, które będą starać się kontrakt. „Zamawiający informuje, że do udziału w dialogu zostanie zaproszonych 5 wykonawców”- czytamy. Chętnych zapewne będzie więcej, ale to CPK dokona wyboru finałowej piątki. Między nimi rozegra się walka o kontrakt. A chodzi o niemałe pieniądze, ponieważ koszty budowy w pierwszym etapie przekroczą 5 mld zł. Przy wyborze wykonawcy brała pod uwagę będzie przede wszystkim cena, poza tym technologia i warunki gwarancji. Wnioski można składać do 29 sierpnia.
Szacowany czas budowy: 18 grudnia 2026 – 3 grudnia 2031.
W pierwszym etapie powstanie terminal oraz Pirs C i D. Przy okazji zastrzeżono możliwość uruchomienia opcji, których jest aż dziesięć. Zapisano w nich możliwość rozbudowy terminala o dodatkowe rękawy pasażerskie czy kładki piesze. Przypomnijmy, że według założeń CPK początkowo będzie zdolne do obsługi 34 milionów pasażerów. Ten wynik ma osiągnąć w 2034 roku, czyli na dwa lata po otwarciu. To oznacza, że już w trakcie prac nad częścią podstawową planowana będzie rozbudowa. Zapewne z tego powodu zamawiający zastrzega sobie możliwość uruchomienia opcji.
Napisz komentarz
Komentarze