Zastępca Rafała Trzaskowskiego Tomasz Mencina poinformował, że stolica skupiła się na działaniach związanych z wprowadzaniem „Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na kolejnych obszarach m.st. Warszawy, w związku z licznymi wnioskami mieszkańców i poszczególnych dzielnic w tym zakresie”.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania?
Odnosząc się do pytania radnej klubu Lewica/MJN Marty Szczepańskiej ws. Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, Mencina przekazał, że „obecnie w mieście nie są prowadzone prace związane z przygotowaniem projektu uchwały” w tej kwestii.
- ZDM prowadzi analizy i stosownie do ich wyników, podjęta zostanie decyzja o ustaleniu SSPP – napisał zastępca prezydenta Warszawy.
Poinformował on też o prowadzonych działaniach związanych z wprowadzeniem SPPN w kolejnych obszarach.
- Obecnie, zgodnie ze zobowiązaniem złożonym na posiedzeniu Komisji Infrastruktury i Inwestycji Rady m.st. Warszawy, przeprowadzane są analizy dotyczące rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na terenie Służewca oraz części dzielnicy Włochy – przekazał Tomasz Mencina.
Szczepańska zapytała też m.in. o „koszt przeprowadzenia analizy rotacji oraz badań zachowań parkingowych na potrzeby zmian w istniejącej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, a także na potrzeby wprowadzenia i funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, tj. badanie dotyczące dni roboczych”. Jak wskazała radna, chodzi o pomiary przeprowadzone w dniach 19-23 i 26-30 września oraz 3-7 października 2022 r. Radna pytała też o „analizy rotacji na potrzeby wprowadzenia i funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, tj. badanie dotyczące weekendów”. W tym przypadku Szczepańska odniosła się do pomiarów z dni 4-5 i 11-12 czerwca 2022 r.
Jak przekazał zastępca prezydenta stolicy, „koszt przeprowadzenia analizy rotacji oraz badań zachowań parkingowych na potrzeby zmian w organizacji w istniejącej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego wyniósł 326 754,42 zł brutto”.
- Koszt przeprowadzenia analizy rotacji na potrzeby wprowadzenia i funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego wyniósł 159 039,00 zł brutto – wskazał.
Mencina odpowiedział też, że „powyższą analizę rotacji parkujących pojazdów samochodowych w planowanej Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził zgodnie z posiadanymi kompetencjami”, a „analiza różnych poziomów wysokości opłat za postój w tej strefie została przeprowadzona w 2020 r.”.
Miejsca parkingowe przy ul. Wołoskiej
W ostatnim czasie na portalu Urzędu Miasta pojawiła się też odpowiedź w podobnej sprawie na Mokotowie. Wiceprzewodnicząca Rady m.st. Warszawy Melania Łuczak zapytała o kwestię organizacji ruchu przy ul. Wołoskiej przy wprowadzaniu Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN).
- Przy wprowadzaniu organizacji ruchu na ul. Wołoskiej w związku z realizacją w tym rejonie SPPN, zrezygnowano z wyznaczenia miejsc postojowych ze względu na istniejącą szatę roślinną, tj. gęsty żywopłot oddzielający jezdnię od chodnika. W celu zapewnienia dostępu do ogólnodostępnych miejsc postojowych konieczne byłoby usunięcie części żywopłotu, co jest działaniem niepożądanym - wyjaśniał Mencina w odpowiedzi na interpelację.
Poinformował też, że „organ zarządzający ruchem na drogach publicznych w m.st. Warszawie analizuje zasadność wyznaczenia buspasa na ul. Wołoskiej”. Jak dodał, „w przypadku jego wyznaczenia ewentualne miejsca postojowe musiałyby zostać zlikwidowane”.
Wiceprzewodnicząca Rady Miasta nie otrzymała jednak odpowiedzi na wszystkie poruszone przez nią kwestie. Łuczak w interpelacji wskazała, że „projekt organizacji ruchu dla ul. Wołoskiej na odcinku od ulicy Woronicza do ulicy Racławickiej w strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego wprowadza zmniejszenie liczby pasów ruchu za pomocą miejsc parkingowych — tam, gdzie jest to możliwe — po wschodniej stronie ulicy”.
- Niestety projekt nie przewiduje zmniejszenia liczby pasów ruchu za pomocą miejsc parkingowych na jezdni zachodniej, pomimo tego, że taka propozycja była przedstawiona na konsultacjach społecznych – przypomniała.
Jak dodała Łuczak, „ulica Wołoska i ulica Św. Andrzeja Boboli zostały już zawężone do dwóch pasów ruchu na obu jezdniach lub jest planowane, także na dalszych odcinkach w stronę centrum”.
Zmniejszenie liczby miejsc parkingowych
Jej zdaniem „wyznaczanie tych miejsc jest tym bardziej istotne, ponieważ przy ulicy Karolinki i Syryńskiej jest zabudowa szeregowa i w związku z tym są tam małe działki, na których nie ma możliwości parkowania”.
- Sama ulica Karolinki ma ok. 3-4 m szerokości w liniach rozgraniczających, więc mieści się na niej tylko jezdnia, nawet nie ma osobnego chodnika. Nie ma tam zatem możliwości parkowania dla mieszkańców. Domy na zewnątrz szeregu mają trochę miejsca na działce, ale segmenty wewnętrzne takiej możliwości nie mają - w sumie takich segmentów przy ul. Karolinki i Syryńskiej jest 24 – wskazała wiceprzewodnicząca Rady Warszawy.
Jak zwróciła uwagę, „domy szeregowe znajdują się również przy ulicy Karwińskiej i na tej ulicy porządkowanie parkowania związane z wyznaczaniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego również zmniejszyło liczbę miejsc parkingowych dla mieszkańców, którzy nie mają możliwości parkowania na swojej posesji”.
- Kolejnym argumentem za wyznaczeniem miejsc parkingowych po zachodniej stronie jest możliwość częściowego wygłuszenia ruchu samochodowego na Wołoskiej. Przy poszerzeniu ul. Wołoskiej Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zastosował cichą nawierzchnię i łącznie z ograniczeniem prędkości do 50 km/godz. powinno to być wystarczającym zabezpieczeniem przed hałasem, natomiast kierowcy notorycznie przekraczają dozwolona prędkość na ulicy Wołoskiej – napisała Melania Łuczak w interpelacji.
Kontrole w sprawie hałasu
Nie otrzymała jednak odpowiedzi na pytania, „czy jest prowadzony monitoring hałasu i czy założone w decyzji środowiskowej obniżenie hałasu zostało osiągnięte”.
Jak zauważyła, „mieszkańcy od lat zwracają się do urzędników m st. Warszawy o postawienie fotoradarów i kontrole prowadzone przez policję, żeby pilnować dozwolonej prędkości na tej ulicy”.
- Wyznaczenie miejsc parkingowych po zachodniej stronie ul. Wołoskiej i zawężenie jezdni ulicy Wołoskiej do dwóch pasów dodatkowo przyczyniłoby się do ograniczenia wyścigów przez kierowców. Badania naukowe pokazują także, że parkujące samochody działają podobnie do ekranów dźwiękochłonnych. Do wysokości 6m (dwie kondygnacje, domy szeregowe mają dwie kondygnacje i poddasze) „ekran akustyczny” z samochodów wygłusza nawet o 4-5 decybeli. Ekrany miały wygłuszać o 8 decybeli – wyjaśniała wiceprzewodnicząca Rady Miasta.
Melania Łuczak zwróciła się do prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego z „prośbą o spowodowanie, aby również po zachodniej stronie ul. Wołoskiej zmniejszyć liczbę pasów ruchu za pomocą wyznaczenia miejsc parkingowych - co przyczyniłoby się do zwiększenia miejsc parkingowych dla mieszkańców oraz przyczyniłoby się do przestrzegania przez dozwolonej prędkości”.
Napisz komentarz
Komentarze