- Tak wygląda centrum stolicy AD 2025. Wszystko jest na sprzedaż, a uchwały krajobrazowej nie doczekamy się pewnie co najmniej do 2030 roku - pisze Miasto Jest Nasze na platformie X.
Chodzi o reklamę serialu Netflixa „Squid Game", która stanęła pod Pałacem Kultury, od strony al. Jerozolimskich. Składa się ona z dwóch wysokich postaci z serialu, które trzymają w rękach linę, niczym czekając na chętnych do gry w skakankę. Postacie stoją na dwóch tymczasowych pawilonach, w których można wziąć udział w okolicznych wydarzeniach, promujących serial.
Ustawy krajobrazowej nadal brak
W stolicy wciąż brakuje ustawy krajobrazowej, która zawierałaby dokładne przepisy na temat formatu reklam w danym obszarze miasta. Rada Warszawy przyjęła nawet taki dokument kilka lat temu, lecz wówczas uchylił ją wojewoda mazowiecki z ramienia PiS-u. Ustawy krajobrazowe to norma na Zachodzie, a i kilka miejsc w Polsce też wprowadziło już takie prawo. Zakazuje ono m. in. wielkoformatowych reklam, które według zwolenników takiego rozwiązania, szpecą miasto.
Miasto Jest Nasze uważa, że władze Warszawy powinny znów przyjąć ustawę krajobrazową, korzystając z bardziej sprzyjającej władzy centralnej.
- Po tym jak przyjęta 5 lat temu uchwała krajobrazowa została z przyczyn formalnych uchylona przez sąd nie ma nawet projektu nowej i wciąż słyszymy kolejne wymówki dlaczego NIE DA SIĘ. Teraz rzekomo na przeszkodzie stoi wyrok Trybunału Konstytucyjnego, chociaż na szczeblu centralnym władze Platformy Obywatelskiej w ogóle tego organu nawet nie uznają - napisało MJN na platformie X.
Reklama i tak łamie prawo?
Mimo braku ustawy krajobrazowej, w Warszawie obowiązują przepisy regulujące, co może powstać na danym obszarze. Tę perspektywę dorzucił do dyskusji Michał Wojtczuk, Dziennikarz Gazety Stołecznej.
- Fun fact: akurat w tym miejscu nie potrzeba uchwały krajobrazowej, żeby to było nielegalne. Obecny plan zagospodarowania nie pozwala na reklamy wielkoformatowe. Nadzór budowlany powinien je usunąć. Grzęźnie w procedurach. Przepisy o PINB do zmiany - napisał dziennikarz w odpowiedzi na tweeta MJN.
Na podstawie Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla rejonu Pałacu Kultury i Nauki, reklama „Squid Game” w tym miejscu rzeczywiście może być nielegalna z powodu naruszenia bardzo precyzyjnych zapisów zawartych w § 6 ust. 1 pkt 1 tego planu.
§ 6.1. W zakresie realizacji reklam i szyldów na obszarze planu z wyjątkiem terenu 4.U:
1) zakazuje się eksponowania reklam w innej formie i w innych miejscach niż określone w pkt 2, 3, 4, 5 i 6, w tym:
a) w formie bilboardów, zarówno na samodzielnych konstrukcjach, jak i na ścianach budynków,
b) w formie ekranów o zmiennej projekcji reklamowej,
c) w formie reklam wielkoformatowych, w tym reklam budowlanych i remontowych, tj. stosowanych jako osłony rusztowań budowlanych,
d) na dachach i elewacjach części wysokościowych budynków,
e) na dachach kiosków,
f) na dachach wiat przystanków komunikacji miejskiej.
Napisz komentarz
Komentarze