W odpowiedzi na interpelację jednego z radnych miasto stołeczne wskazało na problemy w poruszaniu się po terenie stacji przez pasażerów z wózkami dziecięcymi czy rowerami.
- Skorzystanie z Dworca Śródmieście wymaga pokonania szeregu schodów, które nie mają żadnych ramp: ani dla walizek, ani dla wózków, ani dla rowerów. Od lat planowane jest połączenie stacji metra Centrum z Dworcem Śródmieście przejściem podziemnym, ale póki ono nie powstanie, należy ułatwić istniejącą komunikację – wskazał w interpelacji Piotr Wertenstein-Żuławski, radny Koalicji Obywatelskiej.
Zaapelował on do prezydenta Warszawy o „wystąpienie do zarządcy Dworca Śródmieście o wykonanie na istniejących schodach ramp dla rowerów i wózków, takich jakie chociażby wiodą z poziomu terenu na patelnię”.
W odpowiedzi zastępca prezydenta miasta Tomasz Mencina przypomniał, że stacja PKP Warszawa Śródmieście pozostaje pod zarządem spółki PKP S.A., w tym zarówno perony, jak i drogi dojścia. Jak zaznaczył, według informacji zamieszczonych na portalu pasazer.pl „przystanek wyposażony jest w platformę pionową prowadzącą na środkowy peron oraz platformy przyschodowe”. Zastępca Rafała Trzaskowskiego zauważył, że „po uprzednim zgłoszeniu przez pasażera istnieje także możliwość skorzystania całodobowo z asysty pracownika ochrony”.
Mencina zaznaczył też, że „problemem pozostaje jednak niestandardowa wysokość peronu, który znajduje się powyżej poziomu podłogi nowych składów, dostosowanych do wysokości 76 cm powyżej poziomu główki szyny”.
- Orientacyjna wysokość peronów wynosi 88 cm zgodnie z Regulaminem sieci 2024/2025 opracowanym przez PKP PLK S.A. Dostosowanie wysokości peronu jest planowane w ramach projektu przebudowy centralnego odcinka kolejowej linii średnicowej i będzie dotyczyło również stacji Warszawa Centralna oraz przystanków Warszawa Ochota oraz Warszawa Powiśle – napisał zastępca Rafała Trzaskowskiego.
Podkreślił, że w ramach projektu przewidziano realizację łącznika ze stacją metra Centrum.
- Miasto ma świadomość dużej awaryjności podnośnika. Ponadto, skorzystanie z urządzenia wymaga wcześniejszego zgłoszenia takiego zamiaru zarządcy, co odbiega od rozwiązań stosowanych na głównych stacjach kolejowych w Polsce – wskazał Mencina.
Wyjaśniał też, że ze względu na plany „całkowitej przebudowy (wraz z układem peronowym i torowym)” przystanku Warszawa Śródmieście uwaga miasta „koncentrowała się na współpracy z PKP PLK w zakresie opiniowania rozwiązań docelowych, które kompleksowo miały rozwiązać problem dostępności peronów dla osób o ograniczonej mobilności”.
- W związku z decyzją PKP PLK S.A. o przesunięciu prac związanych z przebudową tej stacji na okres po 2030 r., zwrócimy się do zarządcy tego obiektu o wcześniejszy remont windy i dostosowanie jej do samodzielnej obsługi przez pasażerów – zapowiedział zastępca prezydenta Warszawy.
Jak dodał, „takie rozwiązanie powinno ułatwić korzystanie z tego przystanku osobom z niepełnosprawnością, rowerami oraz np. z dużym bagażem”.
Co to jest linia średnicowa?
W tym samym piśmie zastępca Trzaskowskiego odniósł się do planowanej modernizacji linii średnicowej – głównej magistrali kolejowej przebiegającej przez centrum Warszawy. Łączy ona stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, ma około 7 kilometrów długości i przecina Wisłę mostem kolejowym.
Składa się z dwóch równoległych par torów:
Linia składa się z dwóch par torów:
- Linia średnicowa podmiejska – dla pociągów aglomeracyjnych. Obejmuje stacje:
Warszawa Zachodnia – Główna – Ochota – Centralna – Śródmieście – Powiśle – Stadion – Wschodnia. - Linia średnicowa dalekobieżna – dla pociągów dalekobieżnych, obsługuje stacje:
Warszawa Zachodnia (perony 4–6), Centralna i Wschodnia (perony 4–6).
Cała linia zawiera również 11 wiaduktów kolejowych i 2 mosty kolejowe przez Wisłę.
Opóźnienia w inwestycji
Obecnie trwają prace modernizacyjne na linii średnicowej, m.in. rozbudowa stacji Warszawa Zachodnia.
W planach jest także przebudowa:
- dworca Warszawa Wschodnia,
- przystanków Warszawa Śródmieście (zamiana na stację),
- Warszawa Ochota i Powiśle (zmiana na 2 nowe przystanki).
Kluczowymi elementami planu są – budowa nowego mostu średnicowego przez Wisłę oraz remont tuneli pod Śródmieściem ze względu na niespełnianie obowiązujących wymogów.
Inwestycja miała się zakończyć w 2029 roku, jednak uległa ona opóźnieniu. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że konieczne jest ponowne opracowanie projektu przebudowy linii średnicowej. Plany inwestycyjne pojawiły się już około kilkunastu lat temu. Wiceszef resortu Piotr Malepszak, cytowany niedawno przez stołeczną „Gazetę Wyborczą”, informował, że potrzebne są poprawki w projekcie.
- Zaczynamy od nowa projektowanie remontu linii średnicowej w Warszawie – powiedział Malepszak „stołecznej”:
O przesunięciu terminu modernizacji informowano już w 2024 roku. Resort zapowiedział wówczas, że prace rozpoczną się dopiero po 2030 roku.
Napisz komentarz
Komentarze