Prace modernizacyjne na stacji kolejowej Warszawa Gdańska są już na półmetku. W ramach inwestycji mają powstać m. in.: wiaty nad peronami chroniące przed warunkami atmosferycznymi, nowa informacja pasażerska oraz podziemny łącznik, o długości aż 90 metrów, łączący Żoliborz i Śródmieście pod torami kolejowymi, od strony ul. Słonimskiego i węzła przesiadkowego.
Nowe przejście odciąży ruch pasażerski na peronach
Podziemny łącznik, który został już wykopany, ma długość 90 metrów. Dzięki niemu tory kolejowe będą mogli pokonać zarówno pasażerowie stacji, jak i mieszkańcy, chcący przedostać się z Żoliborza do Śródmieścia. Ponadto dzięki łącznikowi możliwa będzie szybka przesiadka z pociągu, do metra.
Po zakończeniu wszystkich prac, w tym wykończeniowych, tunel będzie miał ok. 9,5 m szerokości oraz 3,5 m wysokości w najwyższym punkcie. Sufit będzie podwieszany. Na całej jego długości, poza głośnikami czy systemem monitoringu wizyjnego, ma zostać zainstalowane jednolite oświetlenie w oprawach antywandalowych. Tablice z informacjami dla pasażerów zostaną zamontowane na tle płytek gresowych, co zdaniem wykonawcy ma zwiększyć identyfikację wizualną sygnałów oraz informacji dla pasażerów.

Posadzka łącznika będzie wykonana również z płytek gresowych, z informacjami dotykowymi dla osób niedowidzących czy niewidzących. Chodzi oczywiście o ścieżki prowadzące i kontrastujące pola uwagi.
Podczas projektowania tunelu pomyślano także o ogromnej liczbie pasażerów, która może niedługo pojawić się na Warszawie Gdańskiej, w momencie rozpoczęcia prac nad Warszawą Wschodnią.
(Dalsza część tekstu pod galerią)- Na każdy petron kolejowy, poza schodami stałymi i ruchomymi, będzie prowadzić winda. To pozwoli nam odciążyć potoki pasażerskie. Jak wiadomo, do tej pory zdarzały się sytuacje „korkowania się” schodów ruchomych, kiedy wiele osób próbowało opuścić peron. W podziemnym łączniku nie zabraknie również nowego systemu informacji pasażerskiej — informuje Krzysztof Pietras, dyrektor regionu centralnego, centrum realizacji inwestycji PKP PLK.

Poza podziemnym tunelem trwają również prace na samych peronach, obecnie nr 4 oraz 5. Docelowo wszędzie maja zostać zamontowane nowe wiaty, chroniące pasażerów przed warunkami atmosferycznymi. W ramach prac modernizacyjnych peronów wliczana jest również m. in. nowa instalacja elektryczna, zasilająca tablice czy zegary oraz posadzka. Warto dodać, że stara kostka, która na czas prac została zdjęta, ostatecznie powróci na perony.
Większy komfort obsługi oraz lepsza oferta przewozowa będzie dzięki dodatkowemu wydłużeniu peronu nr 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i obsłuży dłuższe składy.
- Dodatkowo z łącznika skorzystają także mieszkańcy, którzy aby dostać się do kompleksu Arkadii od strony Żoliborza, nie będą musieli już chodzić naokoło, przez budynek stacyjny — dodaje Wiesław Ogłoblin, dyrektor projektu PKP PLK.
Mimo opóźnień finał prac jest już bliski
Do 9 sierpnia PKP zamierza zakończyć prace na peronach nr 4 i 5 i oddać je w pełni do użytku pasażerom i zabierającym ich pociągom. W kolejnym etapie ekipy remontowe przejdą na peron nr 3, a zakończą na peronie nr 2. Sumarycznie modernizacji zostanie poddane ponad kilometr peronu.
- Planujemy także na początku przyszłego roku, w styczniu, uruchomić wszystkie tory i perony w górnej części stacji. Natomiast prace w łączniku nadal będą prowadzone. Później koniecznym będzie przeprowadzenie odbiorów tunelu wraz z uzyskaniem odpowiedniej dokumentacji, np. pozwolenia na użytkowanie. W sumie chcemy zakończyć całość prac w pierwszym półroczu 2026 roku — mówi dyrektor Pietras.
Prace modernizacyjne stacji Warszawa Zachodnia będą kosztowały łącznie ok. 80 mln zł. Pierwotnym czasem realizacji inwestycji było 18 miesięcy, jednak termin uległ sporemu wydłużeniu. Za przyczynę opóźnień kolejarze podają m. in. dużą ilość nieidentyfikowanych kolizji czy wysoki poziom wód gruntowych.

W łączniku powstanie ogromny mural
Ściany 90-metrowego tunelu zostaną w pełni pokryte płytkami gresowymi jedynie w części. Zdecydowaną większość zajmie nowy, ogromny mural, który będzie miał łącznie aż 550 m. kw. Ma on przestawiać historię kolei oraz Warszawy.
- W przypadku muralu jesteśmy na etapie jego projektowania. Później zostanie on poddany konsultacjom z PKP oraz przedstawicielami miasta. Malunek będzie naprawdę spektakularny i pokaże nam historię miasta oraz kolei od lat 20. XX-wieku, aż do współczesności. Dodać mogę, że będzie on utrzymany w barwach monochromatycznych z akcentami kolorystycznymi — wyjaśnia Daniel Czajkowski, kierownik budowy z ramienia wykonawcy inwestycji, firmy PORR SA.
Mural będzie składał się z dwóch głównych rysunków, o długości kolejno 43 m i 35 m, każdy na wysokość ok. 3,5 m.
Napisz komentarz
Komentarze