Środki z KPO nie są hojną dotacją, a niskooprocentowaną pożyczką, którą Szybka Kolej Miejska będzie spłacać przez najbliższe 15 lat. Jak podkreśla spółka, warunki są nieporównywalnie lepsze niż w komercyjnych bankach – BGK nie pobiera marży ani prowizji. To finansowe udogodnienie ma zapewnić SKM „większą stabilność finansową”.
– Pożyczka ze środków KPO dla Szybkiej Kolei Miejskiej wpisuje się w długofalowe i strategiczne działania SKM – realizowane we współpracy z Warszawą. Mają one na celu pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na duże projekty rozwojowe spółki – podkreśla Maria Wasiak, prezes SKM Warszawa.
W tle wisi pytanie - czy tym razem modernizacja przyniesie trwały efekt, czy jest tylko kolejnym, koniecznym wydatkiem, by utrzymać starzejący się tabor na torach?

Kuracja odmładzająca dla 14-letnich pociągów
Pociągi typu EZT 27WE, zwane potocznie „Elfami”, to dla wielu pasażerów dobrze znany, choć nie zawsze darzony sentymentem, element krajobrazu kolejowego. Modernizacja 13 takich składów z 2011 roku to odpowiedź na ich wiek i rosnące wymagania.
Prace, które już trwają, mają je przywrócić do stanu zbliżonego do fabrycznego. W teorii oznacza to większą niezawodność, a co za tym idzie – mniejsze opóźnienia. Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, przekonuje, że to dopełnienie inwestycji sprzed 3 lat w nowe „Impulsy”.
– W ostatnich latach środki z budżetu miasta i fundusze europejskie pozwoliły Szybkiej Kolei Miejskiej na zakup nowoczesnego i ekologicznego taboru, dzięki czemu mieszkańcy mają do dyspozycji 21 pociągów wyprodukowanych w 2022 r. Niezwykle ważna jest też modernizacja już posiadanych pojazdów, aby odpowiadały one najnowszym standardom. Pojazdy po generalnym remoncie są bardziej niezawodne, co wpływa na większą punktualność i wygodę podróży dla pasażerów – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Między nowoczesnością a codziennym wyzwaniem
Szybka Kolej Miejska to dziś organizm złożony z dwóch prędkości. Z jednej strony – 21 nowiutkich pociągów z 2022 roku. Z drugiej – starszy tabor, który wciąż stanowi trzon floty i którego kondycja bezpośrednio wpływa na komfort podróży ponad 18 milionów pasażerów rocznie. Dla mieszkańców Pruszkowa, Piaseczna, Otwocka czy Legionowa SKM to często jedyna sensowna alternatywa dla zakorkowanych dróg. Remont „Elfów” to więc inwestycja w codzienność milionów. Czy 276 milionów złotych z KPO wystarczy, by ich podróże stały się nie tylko bardziej niezawodne, ale i po prostu przyjemniejsze? Odpowiedź poznamy, gdy odnowione składy wrócą na tory.

Napisz komentarz
Komentarze