Podpisano umowę na modernizację ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa Wschodnia – Lublin. Wykonawcą inwestycji o wartości 1,4 mld zł netto została spółka Trakcja S.A. Prace obejmą rozbudowę fragmentu Warszawa Wawer – Otwock, zwanego potocznie linią otwocką.
Budowa ruszy jeszcze w tym roku, choć prace przygotowawcze związane z rozbiórką budynków czy przełożeniem sieci już trwają. Następnym etapem będzie wzniesienie peronów tymczasowych i by-passów torowych, które pozwolą utrzymać ruch podczas kolejnych faz robót.
– To bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Dwa dodatkowe tory i nowoczesne przystanki
Na odcinku Warszawa Wawer – Otwock powstaną dwa nowe tory (w sumie będą cztery), które rozdzielą ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Dzięki temu wzrośnie liczba połączeń, a podróż koleją stanie się szybsza i bardziej przewidywalna. Zapewne pozwoli to także na częstsze kursowanie pociągów regionalnych: SKM i KM. – Rozbudowa linii to nie tylko poprawa komunikacji, ale także impuls do rozwoju naszej dzielnicy – zaznaczył Paweł Michalec, burmistrz Wawra.

Zmodernizowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz Warszawa Falenica. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością i wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Zakres prac uzgodniono z konserwatorem zabytków, by zachować historyczny charakter obiektów, m.in. w Falenicy.
Tunel w Radości, wiadukt w Józefowie
Bezpieczeństwo zwiększą 20 nowych przejść pod torami oraz cztery bezkolizyjne skrzyżowania drogowe:
- tunel w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka),
- tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka),
- tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki),
- wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).
– Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych w Warszawskim Węźle Kolejowym. Dodatkowe tory to gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia – podkreślił Piotr Wyborski, prezes PKP PLK S.A. Przebudowane zostaną mosty na rzece Świder, a wzdłuż trasy pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią.
Skrócony czas podróży do Lublina
Po zakończeniu inwestycji w 2028 roku podróż z Warszawy do Lublina skróci się do około 90 minut – dziś najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 1 godz. 46 minut.
Modernizacja linii otwockiej to finalny etap szerokiego programu przebudowy trasy Warszawa Wschodnia – Lublin, który w poprzednich latach objął m.in. dobudowę toru Otwock–Pilawa i modernizację odcinka Pilawa–Lublin.
Napisz komentarz
Komentarze