Reklama

Budowa metra w Warszawie skończy się za rok? Wiemy, co dzieje się na budowie

- Roboty konstrukcyjne zostały zakończone - mówi kierownik budowy metra. Wszystkie prace przy trzech nowych stacjach drugiej linii zakończą się równo za rok. Jednak pasażerowie pojadą pociągami zapewne dopiero na początku 2027. Sprawdzamy, co aktualnie dzieje się na budowie.
Budowa metra w Warszawie skończy się za rok? Wiemy, co dzieje się na budowie
Budowa M2 widziana z STP Mory.

Autor: Piotr Wróblewski / Raport Warszawski

- Aktualny planowany termin zgłoszenia przez nas zakończenia budowy to 9 listopada 2026 roku. Oczywiście po tej dacie inwestor ma około dwóch miesięcy na odebranie inwestycji. Zatem początek 2027 roku to data prawdopodobna, jeżeli chodzi o uruchomienie kolejnych stacji drugiej linii metra – mówi w rozmowie z nami Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu z firmy Gülermak

Wykonawca buduje trzy ostatnie stacje drugiej linii metra: Lazurowa (C3), Chrzanów (C2) i Karolin (C1), a także stację techniczno-postojową (STP Mory). To odcinek podziemnej kolei o długości ok. 3 kilometrów, który przebiega wyłącznie na terenie dzielnicy Bemowo. Jednak stacja techniczna, z racji rozmiaru (ok. 30 hektarów) „wychodzi” również poza Warszawę.

Przypomnijmy, że umowę na budowę podpisała jeszcze Hanna Gronkiewicz-Waltz w 2018 roku. Od tego czasu inwestycja napotkała na szereg problemów. - Zgodnie z założeniami inwestora podpisując umowę w 2018 roku, ten odcinek metra powinien być zakończony z końcem 2022 roku. Podpisaliśmy kilka aneksów, w trakcie realizacji. Wydłużenia wynikały m.in. z trudnościami z pozyskaniem terenu czy uzyskaniem decyzji środowiskowych – mówi Piasecki. Najsłynniejszym przykładem była historia betoniarni, która nie chciała opuścić terenu do czasu wywłaszczenia. Spowodowało to opóźnienie prac o wiele miesięcy, być może nawet o cały rok.

 

Co teraz dzieje się na budowie? 

- Roboty konstrukcyjne zostały zakończone. W tym momencie prowadzone są prace budowlane, murowe i tynkarskie. Przeciętny pasażer widzi tylko małą część wybudowanej stacji, natomiast cała technologia umożliwiająca bezpieczne funkcjonowanie jest niedostępna dla pasażerów – tłumaczy kierownik kontraktu.

Najbardziej zaawansowana jest stacja C2 Lazurowa, która z zewnątrz niedługo zacznie przypominać obraz widoczny na wizualizacjach. Niedługo wykonawca chce rozpocząć montaż konstrukcji szklanych i stalowych przy wejściach. Okładziny i panele wewnątrz zostaną ułożone do połowy przyszłego roku. 

Obecnie największym wyzwaniem jest wykonanie linii energetycznej. Zajmuje się tym spółka Eon, która będzie walczyć z czasem kontraktowym. Równolegle trwają prace pod ziemią. W tunelach (o średnicy 5,4 metra) zaczęło się układanie torów kolejowych. Proces ten potrwa do połowy roku.

- Zakończenie planowane jest na przełomie I i II kwartału 2026 roku. To moment, gdy będzie można zaplanować pierwsze techniczne przejazdy. Na początek naszym taborem technologicznym, wykorzystywanym np. do układania kabli w tunelach. Dopiero później będziemy mogli myśleć o przeprowadzeniu próbnych jazd testowych – tłumaczy Krzysztof Piasecki.

Ankieta: Która linia metra powinna powstać najpierw?

Trwają prace przygotowawcze nad dwiema liniami metra w Warszawie. M3 - ze Stadionu Narodowego przez Grochów w kierunku Mokotowa oraz M4 z Białołęki - przez Wolę - do Wilanowa. Która z nich Waszym zdaniem powinna powstać najpierw?

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama
Reklama