Reklama

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Nadal trwają prace przygotowawcze

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, nie daje za wygraną w kwestii budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Na zeszłotygodniowej konferencji prasowej, podsumowującej rok funkcjonowania resortu, padło wiele obietnic i zapewnień w związku z OAW. Entuzjazm szefa MI studzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. „Trwają prace przygotowawcze, jednak nie podjęto jeszcze żadnej decyzji” - informuje nas Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.
Obwodnica Aglomeracyjna Warszawy mogłaby odciążyć ruch tranzytowy S8
Obwodnica Aglomeracyjna Warszawy mogłaby odciążyć ruch tranzytowy S8

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Klimczak nie zapomniał o OAW

Podczas zeszłotygodniowej konferencji prasowej, która poświęcona została podsumowaniu minionego roku, minister infrastruktury Dariusz Klimczak przypomniał o pomyśle budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Przypomnijmy, że jest to projekt infrastrukturalny, który miałby stworzyć alternatywy dla warszawskich odcinków dróg krajowych, m. in. w ciągu S8. Mimo że, pomysł od jakiegoś czasu utknął w miejscu, obecna władza zamierza kontynuować jego wdrażanie.

- Rozpoczęcie budowy aglomeracyjnej obwodnicy metropolii warszawskiej, na co czeka wiele osób, na co czeka polska gospodarka, to bardzo ważne wyzwanie inwestycyjne. To jest także rozszerzenie sieci kolejowej o nowe trasy i taki plan mamy opracowany — powiedział podczas konferencji Dariusz Klimczak.

Warto dodać, że samo planowanie ciągu nowej obwodnicy jest utrudnione z powodu licznych protestów mieszkańców podwarszawskich gmin. Chcieli oni, aby OAW została wytyczona w śladzie istniejącej już drogi krajowej nr 50. Presja społeczna okazała się skuteczna i GDDKiA ogłosiła, że zbada i ten wariant. Prace miały trwać do końca 2024 roku. Na jakim więc etapie jest inwestycja?

Liczne plany i analizy, jednak bez konkretów

Niestety GDDKiA nadal nie jest w stanie przedstawić żadnych konkretów. Jak dowiedzieliśmy się w urzędzie, obecnie trwają prace przygotowawcze. Oznacza to, że inżynierowie i specjaliści analizują zaproponowane ciągi OAW, w tym wspomnianą DK50.

- Jeśli chodzi o obecny stan prac, sprawdzamy głównie możliwość poprowadzenia OAW w ciągu S50 i A50. Z kolei dla wschodniej części obwodnicy, czyli od S7 na wschód przez A2, do S7 na południu, na razie prace się nie toczą. Na początku chcemy zakończyć prace nad fragmentem zachodnim. W związku z tym, że pomysł poprowadzenia OAW w ciągu DK50 spotkał się ze sporą aprobatą społeczną, również prowadzimy prace przygotowawcze. Ich wynik pokaże nam, czarno na białym, czy pomysł jest zasadny i możliwy do wdrożenia. Niemniej żadnej decyzji jeszcze nie podjęliśmy, wszystkie potencjalne warianty są sprawdzane - mówi nam Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA.

Jednak nie tylko presja społeczna sprawiła, że wariant z DK50 jest rozpatrywany. Okazuje się, że pomysł ma faktyczne podłoże, ponieważ zmiana szeregu uwarunkowań formalnych dla dróg publicznych daje spore możliwości rozbudowy i poszerzania dróg. Potwierdza to z kolei Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

- Opracowujemy właśnie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej dla dwóch odcinków S10 – DK92 i DK92 – S7. Oznacza to, że nie został wskazany wariant preferowany przebiegu  OAW w ciągu A50 / S50. Co do DK50, zdecydowaliśmy przeanalizować również i ten wariant. Następnie włączymy go do materiałów akcji informacyjnej ze społeczeństwem, celem zebrania opinii. Finalnie wszystkie propozycje wariantów poddane zostaną analizie wielokryterialnej, by wybrać najkorzystniejszy przebiegu dla tej obwodnicy — dodaje Tarnowska.

Mapa OAW / źródło: GDDKiA

Budowa OAW to pomysł ponadpartyjny

Pierwsze pomysły na „dużą” obwodnicę Warszawy pojawiły się już w 2011 roku w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, a zatem już 13 lat temu. W 2019 roku, w przyjętej przez Radę Ministrów Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, już sformalizowana została propozycja „Dużej Obwodnicy Warszawy”. Również w tym roku zakończyły się prace studialne nad dla OAW oraz drogi ekspresowej S10 łączącej autostradę A1 z OAW. To był początkowy etap złożonego cyklu przygotowania inwestycji. Protesty mieszkańców podwarszawskich gmin skutecznie spowolniły prace inwestycyjne. Niemniej minister Klimczak zdaje się być zdeterminowany, aby to za jego kadencji projekt został sfinalizowany, a przynajmniej osiągnął kamień milowy. 

Zdaniem GDDKiA OAW to kluczowe połączenie dla ruchu tranzytowego i regionalnego. To priorytetowy element docelowego kształtu sieci dróg szybkiego ruchu w sąsiedztwie Warszawy. Zwłaszcza, biorąc pod uwagę pozytywne prognozy demograficzne dla obszaru. Stworzenie alternatywy dla najbardziej obciążonych ruchem odcinków dróg w kraju (blisko 200 tys. pojazdów na dobę) w ciągu S8, wydzielenie ruchu tranzytowego od ruchu międzydzielnicowego obsługiwanego przez ekspresową obwodnicę — przełoży się m. in. na oszczędzenie godzin podróży.

Prace nad najkrótszym połączeniem Szczecina z Warszawą, przez powiązanie z autostradą A1 oraz skomunikowanie strategicznego obszaru Płocka, wymagają odpowiedniego połączenia drogowego. To właśnie zachodnia część OAW, powiązana z rozbudową autostrady A2 Łódź – Warszawa i działaniami w ramach innych gałęzi transportu umożliwi sprawną obsługę komunikacyjną nie tylko obszaru aglomeracji, ale również ruchu tranzytowego.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mieszkaniec 27.12.2024 23:47
Droga krajowa 50 została poddana gruntownej modernizacji w 2010 roku. Była to inwestycja, która miała na celu poprawę stanu technicznego drogi i wzrost jej przepustowości. Rozbudowa drogi w tak krótkim czasie po tej modernizacji wydaje się nieuzasadniona ekonomicznie, biorąc pod uwagę poniesione wcześniej nakłady finansowe oraz wpływ na środowisko naturalne. Należy również podkreślić, że w 2020 roku ukończona została Obwodnica Góry Kalwarii, która znacząco poprawiła płynność ruchu w tym rejonie, obniżając potrzebę dodatkowych inwestycji drogowych w najbliższej przyszłości. Jej funkcjonowanie przynosi już teraz korzyści dla mieszkańców i ruchu lokalnego. Dodatkowo, w 2023 roku przeprowadzony został remont mostu w Górze Kalwarii, co jeszcze bardziej wzmacnia infrastrukturę drogową tego obszaru. Most ten, stanowiący jedyną przeprawę przez Wisłę w tej miejscowości, jest teraz w stanie spełnić potrzeby ruchu lokalnego. Budowa obwodnicy A50 pozbawi mieszkańców przeprawy dla ruchu lokalnego.

włodek 18.12.2024 22:49
Juz dawno wytyczono przebieg obwodnicy od miejscowości Zakręt do Ząbek i dalej. Ale debile mieszkający na obrzezach Wesołej wiecują twierdząc że pas chaszczy przez który ma przebiegać trasa to ich "lasek milowy" i nie było by gdzie kundli na sranie wyprowadzać. "nie dla obwodnicy" takie gnijące banery cały czas wiszą na płotach....

wer 20.12.2024 23:24
gdybyś mieszkał tam w okolicy to byś inaczej oceniał sytuacje ...

jozef1 18.12.2024 20:37
ta wieś nigdy nie bedzie miała prawdziwej obwodnicy

Ela z Ostrowka 18.12.2024 20:28
Przebieg obwodnicy po trasie dk 50 na terenie wsi Ostrowek i Glinki w gminie Karczew to wcale nie nacisk lokalnej społeczności, przeciwnej zabraniu jej jedynej lokalnej przeprawy przez Wisłę do najbl8zszego miasta, ośrodka kulturalnego i szkol. To wynik nacisku lokalnego radnego i burmistrza, chodzi o podział na bogatych i wpływowych przeciwko biednym i wykluczonym Nie ma to nic wspólnego z interesem społecznym demokracja czy demokracja.

Wiesław 18.12.2024 20:06
Żadnych konkretów niestety. Kiedy i którędy będzie domknięta wschodnia obwodnica Warszawy.

Filip 18.12.2024 14:12
A gdzie jest ustawa Tuska pozwalająca na budowanie imię interesu ogółu? Chwalili ja i miało być łatwiej przeprowadzać inwestycje centralne czy krajowe.

Les 18.12.2024 13:31
Jak tak dalej pójdzie to szybciej doczekamy się objazdu Wawy przez Serock niż domkniemy 16 km obwodnicy przez Wesołą. To jest niewiarygodne. Za stracone 10 lat czekania na wyznaczenie trasy można wybudować tunel na długości połowy jej długości.

Arek 18.12.2024 10:54
A kiedy WOW?

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama