Warszawa przeznacza 100 milionów złotych na rozwój infrastruktury rowerowej w centrum miasta. Właśnie otwarto oferty na przebudowę al. „Solidarności” i ul. Leszno, gdzie powstanie kluczowa trasa rowerowa za 12,7 mln zł. To tylko część większego planu, który obejmuje m.in. ul. Andersa, Marszałkowską i Grzybowską.
Wola i Śródmieście na rowerowych szlakach
Aleja „Solidarności” zyska nową, 1-kilometrową drogę rowerową, łączącą trasy wzdłuż Okopowej-Towarowej i al. Jana Pawła II. Najniższą ofertę złożyła firma Strabag (12,7 mln zł), która niedawno oddała już trasę na ul. Jana Kazimierza.
Równolegle trwa przetarg na przebudowę ul. Grzybowskiej, gdzie również powstanie 1 km nowej infrastruktury rowerowej. To kolejny element sieci, który ułatwi podróże między Śródmieściem a Wolą.

Andersa bez „teleportów”
Największa obecnie realizowana inwestycja rowerowa w Warszawie to ul. Andersa – wartość projektu to 30 mln zł. Trasa powstanie między Dworcem Gdańskim a ul. Nowolipki, z odnogami na Muranowskiej i Bonifraterskiej. Mieszkańcom nie do końca podoba się nowa organizacja ruchu w związku z tą inwestycją, o czym pisaliśmy w lutym tego roku.
Planowane jest też przedłużenie trasy:
- W stronę pl. Wilsona (ul. Mickiewicza),
- W kierunku pl. Bankowego (skwer przy kinie Muranów).
Nowa infrastruktura połączy też „ślepe” odcinki na ulicach Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Zdaniem ZDM mają one wyeliminować dotychczasowe utrudnienia.

Marszałkowska w trzech odsłonach
Wkrótce ruszą również prace na ul. Marszałkowskiej, gdzie powstaną trzy nowe odcinki dróg rowerowych:
- Królewska – Świętokrzyska (prace jeszcze w tym roku),
- Świętokrzyska – Widok (realizacja w 2025 r.),
- Rondo Dmowskiego – pl. Konstytucji (nowe trasy po obu stronach ulicy).
Łączny koszt dwóch pierwszych etapów to 8 mln zł, a całość znacząco poprawi komfort jazdy w ścisłym centrum.
Nowe Centrum Warszawy
Wiosną 2025 r. gotowy będzie nowy Plac Centralny, który połączy się z rewitalizowanym kwartałem Złota-Zgoda. To strefa o uspokojonym ruchu, gdzie rowerzyści będą mogli jeździć „pod prąd” na jednokierunkowych odcinkach.
Inwestycja pochłonie 50 mln zł, a jej efekty będzie można śledzić na stronie ZlotaZgoda.waw.pl.
ZDM pracuje też nad usprawnieniem ruchu na ul. Tamka, gdzie powstanie kontrapas rowerowy. To rozwiązanie ma ułatwić przejazd z Pragi do Śródmieścia bez konieczności nadkładania drogi.
Napisz komentarz
Komentarze