Reklama

100 mln zł na nowe ścieżki rowerowe w Centrum. Co powstanie?

Warszawa inwestuje 100 mln zł w nowe trasy rowerowe. Powstają kluczowe połączenia na al. "Solidarności", Andersa i Marszałkowskiej. Jak Centrum zmieni się dla rowerzystów?
Teleport rowerowy na Andersa
Teleport rowerowy na Andersa

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich

Warszawa przeznacza 100 milionów złotych na rozwój infrastruktury rowerowej w centrum miasta. Właśnie otwarto oferty na przebudowę al. „Solidarności” i ul. Leszno, gdzie powstanie kluczowa trasa rowerowa za 12,7 mln zł. To tylko część większego planu, który obejmuje m.in. ul. Andersa, Marszałkowską i Grzybowską.

Wola i Śródmieście na rowerowych szlakach

Aleja „Solidarności” zyska nową, 1-kilometrową drogę rowerową, łączącą trasy wzdłuż Okopowej-Towarowej i al. Jana Pawła II. Najniższą ofertę złożyła firma Strabag (12,7 mln zł), która niedawno oddała już trasę na ul. Jana Kazimierza.

Równolegle trwa przetarg na przebudowę ul. Grzybowskiej, gdzie również powstanie 1 km nowej infrastruktury rowerowej. To kolejny element sieci, który ułatwi podróże między Śródmieściem a Wolą.

Wizualizacja al. "Solidarności" i ul. Leszno. / źródło: ZDM

Andersa bez „teleportów”

Największa obecnie realizowana inwestycja rowerowa w Warszawie to ul. Andersa – wartość projektu to 30 mln zł. Trasa powstanie między Dworcem Gdańskim a ul. Nowolipki, z odnogami na Muranowskiej i Bonifraterskiej. Mieszkańcom nie do końca podoba się nowa organizacja ruchu w związku z tą inwestycją, o czym pisaliśmy w lutym tego roku. 

Planowane jest też przedłużenie trasy:

  • W stronę pl. Wilsona (ul. Mickiewicza),
  • W kierunku pl. Bankowego (skwer przy kinie Muranów).

Nowa infrastruktura połączy też „ślepe” odcinki na ulicach Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Zdaniem ZDM mają one wyeliminować dotychczasowe utrudnienia.

Wizualizacja ul. Marszałkowskiej. / źródło: ZDM

Marszałkowska w trzech odsłonach

Wkrótce ruszą również prace na ul. Marszałkowskiej, gdzie powstaną trzy nowe odcinki dróg rowerowych:

  1. Królewska – Świętokrzyska (prace jeszcze w tym roku),
  2. Świętokrzyska – Widok (realizacja w 2025 r.),
  3. Rondo Dmowskiego – pl. Konstytucji (nowe trasy po obu stronach ulicy).

Łączny koszt dwóch pierwszych etapów to 8 mln zł, a całość znacząco poprawi komfort jazdy w ścisłym centrum.

Nowe Centrum Warszawy

Wiosną 2025 r. gotowy będzie nowy Plac Centralny, który połączy się z rewitalizowanym kwartałem Złota-Zgoda. To strefa o uspokojonym ruchu, gdzie rowerzyści będą mogli jeździć „pod prąd” na jednokierunkowych odcinkach.

Inwestycja pochłonie 50 mln zł, a jej efekty będzie można śledzić na stronie ZlotaZgoda.waw.pl.

ZDM pracuje też nad usprawnieniem ruchu na ul. Tamka, gdzie powstanie kontrapas rowerowy. To rozwiązanie ma ułatwić przejazd z Pragi do Śródmieścia bez konieczności nadkładania drogi.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama