Długo wyczekiwana rozbudowa A2 – Warszawa zyska lepsze połączenie z Łodzią
Wojewoda Łódzki wydał zgodę na "Realizację Inwestycji Drogowej" na trasie A2, co oznacza, że formalności związane z rozbudową autostrady na odcinku Warszawa–Łódź się zakończyły. To kluczowy moment, ponieważ trasa ta od lat boryka się z ogromnym natężeniem ruchu. Już od momentu jej otwarcia w 2012 roku eksperci wskazywali, że konieczna jest rozbudowa, a wraz z planowanym uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego sprawa stała się jeszcze pilniejsza.
Realizacja została podzielona na cztery odcinki - po dwa w woj. mazowieckim i woj. łódzkim. Inwestycja obejmuje 92 km autostrady, w tym:
- 89 km dobudowy dodatkowych pasów ruchu,
- 3 km modernizacji węzła Łódź Północ, gdzie wymieniona zostanie nawierzchnia oraz wprowadzone zostanie energooszczędne oświetlenie LED.
- Na początku kwietnia uzyskaliśmy zezwolenia dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców - przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Większa przepustowość i mniejsze korki – jak zmieni się A2?
Zgodnie z planami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, po rozbudowie autostrada A2 zyska zupełnie nową strukturę:
- Odcinek Warszawa (węzeł Konotopa) – Pruszków zostanie poszerzony do czterech pasów w każdą stronę,
- Odcinek Pruszków – Łódź będzie miał trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Obecnie autostradę A2 między Warszawą a Łodzią pokonuje nawet 100 tysięcy pojazdów dziennie, co często prowadzi do powstawania długich korków, szczególnie w godzinach szczytu.
Minister Klimczak podkreśla, że inwestycja to nie tylko dodatkowe pasy, ale również kompleksowa modernizacja.
- To odpowiedź na rosnące potrzeby milionów użytkowników A2. Inwestujemy w komfort, bezpieczeństwo i nowoczesne rozwiązania – od dodatkowych pasów po zieloną energię. Dzięki temu A2 stanie się wzorem dla przyszłych projektów drogowych w Polsce – ocenił minister podczas konferencji prasowej.
Projekt rozbudowy A2 zakłada również wdrożenie rozwiązań proekologicznych. Infrastruktura drogowa, w tym oświetlenie, urządzenia pomiarowe oraz stacje meteorologiczne, będą zasilane energią ze źródeł odnawialnych.
Rozbudowany odcinek autostrady ma także ułatwić w przyszłości szybki dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kiedy ruszy budowa? Harmonogram prac na A2
Według przedstawionego harmonogramu pierwsze przetargi na realizację inwestycji zostaną ogłoszone już w najbliższym czasie, w czerwcu lub lipcu 2025 roku. Podpisanie umów i rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na pierwsze miesiące 2026 roku. Rozbudowa autostrady A2 będzie prowadzona przy utrzymanym ruchu drogowym, co – jak przyznaje GDDKiA – może powodować okresowe utrudnienia.
- To jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji ostatnich lat, ponieważ prace muszą toczyć się przy intensywnym ruchu nawet 100 tys. pojazdów dziennie – wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji.
Mimo to GDDKiA zapewnia, że doświadczenie zdobyte przy podobnych projektach (jak rozbudowa DK8 czy DK1) pozwoli zminimalizować niedogodności.
- Wdrożymy specjalny system organizacji ruchu, w tym tymczasowe objazdy i zmienne oznaczenia, by zapewnić płynność jazdy – zapowiadają drogowcy.
Kierowcy powinni jednak być przygotowani na okresowe zwężenia jezdni i ograniczenia prędkości, szczególnie w szczytowych momentach prac budowlanych. Całość prac budowlanych może potrwać około 2 lat. Według zapewnień Ministerstwa Infrastruktury rozbudowaną trasą pojedziemy z Warszawy do Łodzi w 2028 roku.
.jpg)