Pod nowymi peronami Warszawy Zachodniej znajduje się 26 lokali o powierzchni liczącej ponad 5300 m kw. Nowa przestrzeń będzie więc bardziej przypominać galerię handlową niż tunel. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 22 umowy z najemcami. Muszą oni jednak dostosować przestrzeń do profilu swojej działalności jeszcze przed otwarciem lokali.
Wśród najemców znajdują się m.in.: Gorąco Polecam, Costa Coffee, Starbucks, Paul, CoffeetoGo, Relay Next Generation, Salad Story, McDonald’s, 1 Minute Smacznego, Aldi, Żabka, STS, Relay, Discover, Rossmann, Hebe, Verona, Smoke.
Nowe i szersze przejście podziemne zostanie otwarte po uzyskaniu zgód administracyjnych. Kasy biletowe i poczekalnie będą zaraz obok sklepów, kawiarni i restauracji.
Przebudowa Warszawy Zachodniej
PKP PLK podaje, że Warszawa Zachodnia obsługuje codziennie do tysiąca pociągów. Według szacunków spółki wynika, że z „dworca oraz nowego przejścia podziemnego będzie korzystać ponad 100 tysięcy osób każdego dnia”.
Wszystkie wyremontowane perony mają zadaszenie. Od czerwca 2024 roku podróżni korzystają ze wszystkich 9 peronów. Dojście do nich jest możliwe od strony Ochoty i Woli. W obiekcie zamontowano też windy i ruchome schody prowadzące do peronów. We wrześniu 2023 roku oddano do użytku perony nr 4 i 5. Wcześniej już było możliwe korzystanie z peronów nr 6 i 7. Umowę na przebudowę dworca podpisano w lipcu 2020 roku.
Przez kilka lat pasażerowie zmagali się ze zmianą tras pociągów. Wkrótce cały obiekt ma być już dostępny całkowicie. Trwają jeszcze prace nad trasą tramwajową do Warszawy Zachodniej.
Tramwaje do Dworca Zachodniego
Nowe przejście podziemne przy Dworcu Zachodnim zostanie udostępnione dopiero po zakończeniu prac prowadzonych przez Tramwaje Warszawskie. Do czasu ukończenia części tramwajowej obiekt nie będzie mógł służyć pasażerom.
Urząd Miasta zapowiada, że „w 2026 r. gotowa będzie pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy”. Będzie nią można dojechać przez Ochotę na dworzec. Szacuje się, że z trasy będzie korzystać rocznie ponad 1 mln 200 tys. pasażerów.
Podziemny przystanek, połączony przejściem z halą dworca, poprowadzi w tunel o długości ok. 500 m pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd znajdzie się przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie tramwaj skieruje się na powierzchnię i zatrzyma się na pierwszym naziemnym przystanku przy ul. Szczęśliwickiej. Dalej linia pobiegnie środkiem ul. Bitwy Warszawskiej aż do Grójeckiej, gdzie powstanie rozbudowany węzeł rozjazdowy z czterema nowymi peronami. Tramwaje będą mogły kierować się zarówno do centrum, jak i w stronę Okęcia czy pętli Banacha.
Modernizacja dworca wynosi ok. 2 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Napisz komentarz
Komentarze