Reklama

Tunel pod Warszawą w stronę CPK. „Pociągi pojadą 250 km/h”

Wkrótce przetarg na tunel kolejowy pod Warszawą. Będzie wkopany głęboko, momentami nawet 40 metrów pod ziemią. Pociągi pojadą w nim do 250 km/h. Wyjadą już poza miastem.
Tunel pod Odolanami ma powstać do 2032 roku.
Tunel pod Odolanami ma powstać do 2032 roku.

Autor: mat. pras.

Najpóźniej w połowie roku spółka CPK otworzy przetarg na budowę tunelu kolejowego pod Warszawą. Będzie to jeden z trudniejszych odcinków „igreka”, czyli szybkiej linii łączącej stolicę z CPK i dalej z Łodzią. Tunel zacznie się tuż za stacją Warszawa Zachodnia, a następnie, pod ziemią, przejedzie przez:

  • Odolany, w okolicach stacji Warszawa Główna Towarowa,
  • Włochy, pod ul. Dźwigową,
  • Ursus, pod al. 4 Czerwca 1989 r i Gierdziejewskiego,
  • okolice stacji Warszawa Gołąbki (pod stacją). 

Zakończy się w okolicach ulicy Topolowej, już poza Warszawą, w miejscowości Konotopa – czyli za ekspresową trasą S8. 

Tunel pod Odolanami. „Pociągi pojadą 250 km/h” 

- W tunel KDP pod Warszawą, prędkości będą trochę mniejsze (niż na reszcie linii „Y” – red.). To strefa rozpędzania i hamowania pociągów, a także omijanie (łukiem - red.) trasy S8. W tym miejscu prędkość maksymalna będzie wynosić do 250 km/h. To ograniczenie nie będzie jednak powodowało wydłużenia czasu przejazdu – mówi nam dyrektor Grzegorz Piotrowski, odpowiedzialny w CPK za inwestycje kolejowe.

Tunel, o długości niecałych dziewięciu kilometrów, wywiercą maszyny drążące (TBM), podobne do tych pracujących na podobnej inwestycji pod Łodzią. W przypadku Warszawy zejdą głębiej od 10 do nawet 40 metrów poniżej powierzchni. Ma to związek z planowaną linią metra. Jak ustaliliśmy, tunel kolidowałby z pomysłem przedłużenia M2 w kierunku Ursusa. W związku z tym zdecydowano, że metro „pójdzie” wyżej – tuż pod ziemią, a kolej niżej, głębiej.

Ze względu na planowaną prędkość, komory tunelu będą szerokie na około dziewięć metrów. Mimo skomplikowania inżynieryjnego budowa będzie nieco łatwiejsza ze względów formalnych. Niemal całość znajduje się pod terenami należącymi do Skarbu Państwa. 

Za projekt tunelu odpowiada konsorcjum Metroprojekt i Sud Architekt Polska.

Nie tylko tunel. CPK planuje kolejne przetargi 

W planie inwestycyjnym, który spółka przekazała 8 września, do samego tunelu „dołożono” odcinek na powierzchni. Będzie to postępowanie na trasę o długości 18,1 km (Warszawa Zachodnia – Konotopa) za kwotę przekraczającą 5 miliardów złotych.

Pozostałe odcinki to (z Warszawy do CPK): 

  • Konotopa – węzeł CPK (bez węzła) – 12,9 km, wyceniany również na powyżej 5 mld zł,
  • węzeł CPK – węzeł bolimowski – 14,3 km, 1-3 mld zł. 

W stronę Łodzi inwestycję podzielono na odcinki: węzeł bolimowski (11,6 km), węzeł – Brzeziny (37,3 km) oraz Brzeziny – Łódź (10,4 km). Jak słyszymy, w tym pierwszym odcinku na wschód od CPK również powstanie tunel, znacznie krótszy, bo o długości ośmiuset metrów, który pociągi KDP będą pokonywały z pełną prędkością – 350 km/h. Będzie to najszybszy tunel kolejowy w Polsce i jeden z najszybszych w Europie. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama