Warszawa konsekwentnie rozwija flotę autobusów zeroemisyjnych. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały właśnie kontrakt z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 79 nowych pojazdów elektrycznych o wartości ponad 316 milionów złotych. To największe od lat zamówienie na elektrobusy w stolicy.
– Dawno nie ogłaszaliśmy tak dużego kontraktu na zakup autobusów elektrycznych dla Warszawy. 79 nowych pojazdów znacząco powiększy nasz tabor bezemisyjny, który obecnie liczy ponad 200 autobusów napędzanych energią elektryczną. Konsekwentnie zmieniamy w Warszawie nasz transport publiczny inwestując również w inne, ekologiczne środki transportu – tramwaje i metro – mówił Maciej Fijałkowski, sekretarz m.st. Warszawy.

Jakie autobusy trafią do Warszawy?
Do stolicy trafi:
- 50 przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric
- i 29 Solarisów Urbino 12 Electric.
Autobusy zostaną wyposażone w baterie o pojemności ponad 500 kWh (w wersji 12-metrowej) i 700 kWh (w wersji przegubowej). Ładowanie odbywać się będzie poprzez gniazdo plug-in. Producent zastosował nową architekturę modułową, eliminującą tzw. wieżę silnika, co zwiększa przestrzeń pasażerską i pozwala na montaż baterii na dachu.
W pojazdach znajdą się systemy wspomagające kierowców – m.in. monitorowanie martwej strefy oraz czujniki senności. Standardem będą klimatyzacja wysokiej mocy, monitoring, elektroniczna informacja pasażerska, niska podłoga i pełne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Pasażerowie skorzystają również z gniazd USB.
Będzie dodatkowe zamówienie?
Nowe autobusy elektryczne zostaną dostarczone w drugiej połowie przyszłego roku. Umowa przewiduje także opcję rozszerzenia zamówienia o kolejne 79 pojazdów.
– Nowoczesne, elektryczne autobusy miejskie to większa wygoda i bezpieczeństwo naszych podróżnych, ale też czystsze powietrze w stolicy. Cieszę się, że to właśnie dziś, w dniu rozpoczęcia Europejskiego Tygodnia Mobilności, podpisujemy tak ważne umowy – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego.
W planach MZA są kolejne zakupy: 90 autobusów różnych marek, w tym 10 pojazdów hiszpańskiej firmy Irizar o długości 10 metrów oraz 80 większych modeli. „Dzięki zakupowi 79 fabrycznie nowych Solarisów, Miejskie Zakłady Autobusowe znacząco rozbudują swoją flotę autobusów elektrycznych. Finalnie w ciągu kilkunastu miesięcy może do nas dotrzeć nawet 258 elektrobusów” – podkreślił Jan Kuźmiński, prezes MZA.
Obecnie w Warszawie jeździ już ponad 200 autobusów elektrycznych. Po realizacji kontraktu i zapowiadanych inwestycjach stolica będzie miała ponad 400 zeroemisyjnych pojazdów, co stanowi blisko 30 proc. całej floty MZA.
Napisz komentarz
Komentarze