Wielkie święto polskiej kultury, XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, rozegra się w scenerii, która bardziej przypomina plac budowy niż reprezentacyjny salon miasta. Filharmonia Narodowa, epicentrum tego muzycznego święta, tkwi w samym sercu gigantycznej inwestycji „Nowe Centrum Warszawy”, które sukcesywnie przebudowywane jest od przeszło roku.
Gorączkowe przygotowania u progu konkursu
Miasto uspokaja, że na czas konkursu prace w rejonie ulic Złota i Zgoda zostaną wstrzymane. Potwierdza to Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich: Prace będą chwilowo wstrzymane w rejonie ulic Złota/Zgoda, ze względu na konkurs w Filharmonii i koordynację z inwestycją tramwajową. To chwilowe zawieszenie broni w trwającej od wielu miesięcy wojnie z remontowym chaosem Nowego Centrum Warszawy.
Zarządcy Filharmonii zdają się wdzięczni za tę krótką pauzę. - Tak, widzimy, że już jest tutaj porządkowany teren wokół Filharmonii i widać, że służby miejskie przygotowują ulice, aby dobrze wyglądały na Konkurs – przyznaje Martyna Ćwiek z Filharmonii Narodowej. W jej słowach słychać oddech ulgi, ale i nutę niepewności. Ostatnie godziny przed inauguracją 2 października to gorączkowy montaż i dopinanie ostatnich szczegółów na chybcika.
Czy aura wielkiego światowego wydarzenia zdoła przysłonić tymczasowy charakter otoczenia?

Cały świat gra Chopina
Na scenie, pomimo budowlanej zawieruchy, rozegra się spektakl na najwyższym światowym poziomie. Przez trzy tygodnie (2-23 października) o Złoty Medal i 60 tysięcy euro walczyć będzie 85 pianistów z całego globu. Statystyki nie kłamią: to Azjaci nadadzą rytm tej edycji. Wśród uczestników królują reprezentanci Chin (aż 17), Japonii (11) i Korei Południowej (7). To oni przywiozą ze sobą tysiące fanów i skupią na sobie oczy globalnej krytyki.
Polskę reprezentuje gromadka ośmiorga pianistów, wśród nich Piotr Alexewicz, Michał Basista czy Zuzanna Sejbuk. Ich zadanie to nie tylko zmierzenie się z genialną, ale wymagającą muzyką, ale także przebicie się przez azjatycką dominację pod okiem jury pod przewodnictwem Garricka Ohlssona.
Od czwartku 2 października, gdy o 20:00 rozbrzmi koncert inauguracyjny, Filharmonia zamieni się w pole bitwy o artystyczną doskonałość. Kolejne etapy (3-7.10, 9-12.10, 14-16.10) to muzyczna selekcja. Finał (18-20.10) to już starcie tytanów. Kulminacją będzie gala laureatów 21 października. A w tle, 17 października, uroczyste Requiem Mozarta w 176. rocznicę śmierci Chopina – chwila zadumy w samym sercu artystycznego wiru.
Czy delikatne nokturny i potężne polonezy Chopina zdołają zagłuszyć dźwięk miasta w remoncie? Odpowiedź poznamy już niebawem.

Napisz komentarz
Komentarze