Reklama

Kolejne autobusy hybrydowe dla Warszawy. Kontrakt wart ponad miliard złotych

W przyszłym roku na stołeczne ulice wyjedzie sto nowych autobusów hybrydowych. Umowa z firmą Relobus (należącej do Deutsche Bahn) warta 1,1 mld zł, zapewni obsługę linii autobusami dziewięcio- i osiemnastometrowymi.
Kolejne autobusy hybrydowe dla Warszawy. Kontrakt wart ponad miliard złotych
Nowe autobusy, które będą jeździć po Warszawie.

Autor: mat. pras. / UM Warszawa

Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego, w przyszłym roku po stolicy zacznie kursować kolejne sto autobusów hybrydowych. Umowa o wartości 1,1 mld zł, podpisana z firmą Relobus, obejmuje obsługę stołecznych linii pojazdami o długości 9 i 18 metrów.

Nowoczesne pojazdy w warszawskich barwach

Flota Warszawskiego Transportu Publicznego powiększa się w szybkim tempie. Miejskie Zakłady Autobusowe zawarły w ostatnim czasie kilka umów na dostawy pojazdów elektrycznych, dzięki czemu w 2026 roku na warszawskie ulice wyjedzie blisko 200 nowych autobusów. ZTM analizuje także oferty w przetargu na 120 przegubowców, które mają dołączyć do floty w 2026 roku.

Zgodnie z podpisanymi kontraktami z Relobusem (to część koncernu Arriva, który należy do Deutsche Bahn), od października 2026 roku pasażerów będą wozić 50 dziewięciometrowych autobusów hybrydowych, a od grudnia – kolejne 50 osiemnastometrowych przegubowców.

– Zbliżamy się do momentu, gdy większość warszawskiej floty będą stanowiły pojazdy niskoemisyjne lub zeroemisyjne. To inwestycja w czystsze powietrze, komfort i bezpieczeństwo pasażerów – podkreślają przedstawiciele ZTM w komunikacie prasowym.

Nowe autobusy hybrydowe Relobusa będą utrzymane w standardzie warszawskim, w barwach WTP. Zostaną wyposażone w: 

  • klimatyzację,
  • system informacji pasażerskiej
  • udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. 

Dodatkowo pojazdy otrzymają zaawansowane systemy bezpieczeństwa: ostrzeganie o kolizji z pieszym lub rowerzystą, kontrolę martwego pola, detekcję senności kierowcy oraz blokadę uruchomienia pojazdu przez osoby pod wpływem alkoholu. Każdy autobus będzie miał automatyczny system gaszenia pożaru komory silnika i układu ogrzewania. Zastosowany układ start-stop pozwoli wyłączać silnik podczas postoju na przystanku, co ograniczy emisję spalin i hałasu.

Przewoźnik zobowiązał się do zatrudnienia kierowców, dyspozytorów i pracowników nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę.

Długoterminowy kontrakt dla Relobusa

Usługi w ramach umowy rozpoczną się 26 października (dla autobusów dziewięciometrowych) i 1 grudnia (dla osiemnastometrowych) 2026 roku. Oba kontrakty obowiązywać będą przez 10 lat. Każdy z nich zakłada wykonanie do 4,2 miliona wozokilometrów rocznie. Wartość umów wynosi odpowiednio 539 mln zł i 601 mln zł brutto.

Warszawa konsekwentnie inwestuje w ekologiczne rozwiązania transportowe, zwiększając liczbę autobusów hybrydowych i elektrycznych. Jak zapewnia ZTM, kolejne autobusy hybrydowe to krok w stronę bardziej zrównoważonego, nowoczesnego miasta.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama
Reklama