Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego, w przyszłym roku po stolicy zacznie kursować kolejne sto autobusów hybrydowych. Umowa o wartości 1,1 mld zł, podpisana z firmą Relobus, obejmuje obsługę stołecznych linii pojazdami o długości 9 i 18 metrów.
Nowoczesne pojazdy w warszawskich barwach
Flota Warszawskiego Transportu Publicznego powiększa się w szybkim tempie. Miejskie Zakłady Autobusowe zawarły w ostatnim czasie kilka umów na dostawy pojazdów elektrycznych, dzięki czemu w 2026 roku na warszawskie ulice wyjedzie blisko 200 nowych autobusów. ZTM analizuje także oferty w przetargu na 120 przegubowców, które mają dołączyć do floty w 2026 roku.
Zgodnie z podpisanymi kontraktami z Relobusem (to część koncernu Arriva, który należy do Deutsche Bahn), od października 2026 roku pasażerów będą wozić 50 dziewięciometrowych autobusów hybrydowych, a od grudnia – kolejne 50 osiemnastometrowych przegubowców.
– Zbliżamy się do momentu, gdy większość warszawskiej floty będą stanowiły pojazdy niskoemisyjne lub zeroemisyjne. To inwestycja w czystsze powietrze, komfort i bezpieczeństwo pasażerów – podkreślają przedstawiciele ZTM w komunikacie prasowym.
Nowe autobusy hybrydowe Relobusa będą utrzymane w standardzie warszawskim, w barwach WTP. Zostaną wyposażone w:
- klimatyzację,
- system informacji pasażerskiej
- udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.
Dodatkowo pojazdy otrzymają zaawansowane systemy bezpieczeństwa: ostrzeganie o kolizji z pieszym lub rowerzystą, kontrolę martwego pola, detekcję senności kierowcy oraz blokadę uruchomienia pojazdu przez osoby pod wpływem alkoholu. Każdy autobus będzie miał automatyczny system gaszenia pożaru komory silnika i układu ogrzewania. Zastosowany układ start-stop pozwoli wyłączać silnik podczas postoju na przystanku, co ograniczy emisję spalin i hałasu.
Przewoźnik zobowiązał się do zatrudnienia kierowców, dyspozytorów i pracowników nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę.
Długoterminowy kontrakt dla Relobusa
Usługi w ramach umowy rozpoczną się 26 października (dla autobusów dziewięciometrowych) i 1 grudnia (dla osiemnastometrowych) 2026 roku. Oba kontrakty obowiązywać będą przez 10 lat. Każdy z nich zakłada wykonanie do 4,2 miliona wozokilometrów rocznie. Wartość umów wynosi odpowiednio 539 mln zł i 601 mln zł brutto.
Warszawa konsekwentnie inwestuje w ekologiczne rozwiązania transportowe, zwiększając liczbę autobusów hybrydowych i elektrycznych. Jak zapewnia ZTM, kolejne autobusy hybrydowe to krok w stronę bardziej zrównoważonego, nowoczesnego miasta.
Napisz komentarz
Komentarze