ReklamaBanner

Dworzec Warszawa Gdańska pośród wieżowców. Wraca potężny projekt „zamrożony” przed laty

Po latach „zamrożenia” spółka Xcity wraca do działania. To inwestycyjne ramię PKP. Spółka zarządza atrakcyjnymi gruntami przy dworcach i właśnie dostała zgodę na ich zabudowę. Na pierwszy ogień - Warszawa Gdańska. Tam kolejarze dogadali się z belgijskim deweloperem już w 2014 roku, ale po zmianie władzy projekt schowano. Teraz - jak słyszymy - wszystko jest na dobrej drodze, by postawić wieżowiec i wyremontować sam dworzec.
Dworzec Warszawa Gdańska pośród wieżowców. Wraca potężny projekt „zamrożony” przed laty
Obecny projekt (po lewej) vs. projekt z 2016 roku.

Autor: mat. pras.

Futurystyczny dworzec wypełniony zielenią oraz osiem wieżowców otaczających stację PKP Warszawa Gdańska – takie plany snuli kolejarze, razem z prywatnym deweloperem Ghelamco, pod koniec 2014 roku. Wstępne projekty wypłynęły dwa lata później. Belgijski deweloper chciał zacząć od rozbudowy dworca i w tym samym czasie postawić biurowiec przy ul. Słomińskiego. Całość miała być gotowa w… 2017 roku na rok przed ówczesnym terminem rozkopania linii średnicowej.  

Pomysł na taką zabudowę zaczął być kwestionowany po zmianie władzy w 2015 roku. W kolejnych latach „zamrożono” działanie spółki Xcity Investment, która od strony PKP odpowiadała za tworzenie projektów z deweloperami. Wtedy upadł nie tylko pomysł na Warszawę Gdańską, ale także na Centralna Park (wieżowiec vis a vis Dworca Centralnego) czy biurowe otoczenie Warszawy Głównej.

Projekt budynku z 2016 roku / Sud Architekci, mat. pras. 

Kolej znów chce budować wieżowce 

- Chcę, żeby kolej – w części związanej z PKP S.A. – miała biznesowe podejście i zarabiała na projektach deweloperskich. Grunty w centrach miast można przeznaczyć pod zabudowę – mówił w rozmowie z nami Piotr Malepszak, wiceminister odpowiedzialny za kolej. Wtedy jako przykład takich „zamrożonych” inwestycji podawaliśmy właśnie Warszawę Gdańską.

Okazuje się, że jest światełko w tunelu. W piątek 27 września deweloper Ghelamco wypuścił komunikat na temat wznowienia współpracy z kolejarzami. Czytamy w nim, że podpisano aneks do umowy inwestycyjnej. Oznacza to, że projekty biurowców wracają na deski kreślarskie.

Jak udało nam się dowiedzieć, najszybciej może powstać biurowiec od strony ul. Słomińskiego. Spółka ma już prawomocne pozwolenie na budowę. Pierwotną koncepcję przygotowała pracownia Sud Architekci. Wtedy zaproponowali, że biurowiec będzie częścią dworca kolejowego. Łączna powierzchnia obiektu wyniosła 157,8 tys. mkw. Teraz podano, że budynki komercyjne zajmą ok. 100 tys. mkw., a dworzec ok. 1,9 tys. Wszystko powstawać ma w pięciu etapach. Ostatnim z nich będzie budowa nowego dworca kolejowego. Na razie firma nie ujawnia kiedy rozpocznie się pierwszy etap prac. 

- Projekt deweloperski Warszawa Gdańska, który jest w centrum naszych ostatnich działań, to strategiczna inwestycja dla spółki Xcity. Budowa nowoczesnego kompleksu biurowo-usługowego wraz z nowym dworcem kolejowym nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby rynku, ale również przyczyni się do rozwoju tej części miasta. Dzięki połączeniu doskonałej lokalizacji, nowoczesnej architektury i rozbudowanej infrastruktury, nasz projekt stanie się nowym centrum biznesowym Warszawy – powiedział Ireneusz Gliszczyński, prezes zarządu Xcity Investment.

W komunikacie czytamy, że Xcity wniesie grunt, a większość środków na budowę zapewnia Ghelamco. 

- Bardzo się cieszymy na wznowienie współpracy z PKP, ponieważ widzimy w dworcu Warszawa Gdańska ogromny potencjał na stworzenie wartościowej przestrzeni, która połączy potrzeby mieszkańców Warszawy, biznesu i pasażerów nowoczesnej polskiej kolei – mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.