Tramwaj na Gocław — nowa, 3,6-kilometrowa trasa na Pradze-Południe — ma obsłużyć ok. 60 tys. mieszkańców osiedla pozbawionego dotąd szynowego transportu publicznego. Spółka Tramwaje Warszawskie zawarła umowę z firmą Databout na opracowanie projektów wykonawczych, korektę i aktualizację posiadanej dokumentacji oraz przygotowanie materiałów do uzyskania decyzji administracyjnych. Wartość kontraktu to nieco ponad 9 mln zł brutto.
Harmonogram i decyzje
Są gotowe projekty budowlane, zatwierdzona stała organizacja ruchu i ważna decyzja środowiskowa. W 2026 r. miasto zakłada uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Następnie zostaną złożone wnioski o pozwolenia umożliwiające rozpoczęcie robót. Jeżeli decyzje uda się uzyskać w 2027 r., w tym samym roku - po zabezpieczeniu finansowania - możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę.
– W Warszawie konsekwentnie budujemy nowe odcinki linii tramwajowych, tak by w przyszłości mieszkańcy większości dzielnic mogli skorzystać z cichego, bezpiecznego i wygodnego środka transportu. Gocław to olbrzymie osiedle, które z centrum i innymi dzielnicami skomunikowane jest tylko autobusami. Alternatywny transport szynowy, w tym przypadku miejski tramwaj, na pewno ułatwi codzienne życie mieszkańców, dojazdy do szkół i pracy. Także zaplanowana kolejna linia metra poprawi połączenia komunikacyjne Pragi Południe z innymi częściami miasta – mówi prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

Przebieg i kluczowe obiekty
Nowa linia odejdzie od istniejącej trasy w al. Waszyngtona, w rejonie Kanału Wystawowego. Dalej poprowadzi wzdłuż kanału, wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i rezerwą tzw. Trasy Tysiąclecia. Następnie pojedzie ul. gen. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
Przewidziano sześć zespołów przystankowych (14 nowych platform), most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe nad kanałem oraz wiadukt nad obniżoną do poziomu -1 al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska).
Zieleń i integracja z metrem
Projekt zakłada nasadzenia co najmniej 320 drzew, blisko 7000 krzewów ozdobnych (ok. 2000 m kw.) oraz 6660 szt. bylin (ok. 1060 m kw.). Około 2,6 km torowiska będzie zielone. Przygotowania są koordynowane z przebudową linii w al. Waszyngtona (od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna) oraz z budową linii metra M3 Stadion Narodowy – Gocław. Punkt styku metra i tramwaju znajdzie się na skrzyżowaniu ul. gen. Fieldorfa „Nila” i ul. gen. Bora-Komorowskiego (stacja E06 Gocław). Całość ma skrócić i uporządkować codzienne dojazdy, które dziś opierają się na autobusach — to sedno projektu „tramwaj na Gocław”.
Napisz komentarz
Komentarze