Reklama
Reklama

Tramwaj do Wilanowa będzie dłuższy. Za projekt zapłaci deweloper, ale za budowę miasto

Miasto podpisało umowę, która pozwoli prywatnej spółce przygotować projekt wydłużenia torów w Miasteczku Wilanów. Inwestor wykona dokumentację i uzyska pozwolenia, a magistrat przekaże mu decyzję środowiskową.
Tramwaj do Wilanowa będzie dłuższy. Za projekt zapłaci deweloper, ale za budowę miasto

Autor: Tramwaje Warszawskie / mat. pras.

W Miasteczku Wilanów, przy skrzyżowaniu ulic Uprawnej i alei Rzeczypospolitej, powstaje kolejna inwestycja komercyjna – wielofunkcyjny kompleks Wilanów Park. Zgodnie z podpisaną umową to właśnie jego inwestor, Morelia Investments, ma przygotować pełną dokumentację budowlaną i wykonawczą dotyczącą nowego, półkilometrowego odcinka trasy tramwajowej. Miasto przekazało spółce decyzję środowiskową dotyczącą wcześniejszego etapu prac, a Tramwaje Warszawskie udostępniły projekt już zrealizowanego fragmentu torów.

Władze miasta od października 2024 roku podkreślają znaczenie linii do Wilanowa, z której – według danych spółki – miało skorzystać 20 mln pasażerów, w tym 8,4 mln wsiadających na nowym odcinku. Dokumenty planistyczne przewidują możliwość dalszej rozbudowy trasy, jednak decyzje o realizacji zależą od finansowania i priorytetów inwestycyjnych.

Kiedy powstanie nowy przystanek?

Inwestor zapowiada, że tramwaj ma obsługiwać zarówno przyszłych mieszkańców, jak i klientów jego obiektu. Władze dzielnicy i przedstawiciele Nhood Services Poland – który zbuduje galerię handlową – akcentują znaczenie transportu publicznego dla okolicznej społeczności.

- Dziś trudno sobie wyobrazić naszą dzielnicę bez tramwajów, a komunikacja szynowa jest atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego. Dzięki współpracy z prywatnym inwestorem będzie mógł powstać kolejny odcinek al. Rzeczypospolitej – mówi Ludwik Rakowski, burmistrz Wilanowa. 

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski dodał: „Model, w którym inwestor komercyjnej nieruchomości partycypuje w rozwoju infrastruktury transportowej, z której będą korzystać klienci, jest właściwy”. W komunikacie zabrakło jednak podsumowania kosztów przewidywanych po stronie miasta. Wiadomo, że to m.st. Warszawa zbuduje linię, za dokumentację której zapłaci deweloper. To i tak zmiana na plus względem innych inwestycji w transport publiczny. Do tej pory najbardziej znanym przykładem partycypacji była budowa stacji PKP Warszawa Zacisze-Wilno, którą sfinansował deweloper.

Morelia Investments ma wykonać projekt budowlany i wykonawczy, a także zdobyć wszystkie decyzje administracyjne niezbędne do rozpoczęcia prac. Spółka przygotuje również projekt zmian w układzie drogowym oraz – w ramach osobnej umowy z dzielnicą – zbuduje zachodnią jezdnię alei Rzeczypospolitej.

Źródło: Tramwaje Warszawskie.

Według założeń dokumentacja tramwajowa miałaby zostać przekazana Tramwajom Warszawskim w ostatnim kwartale 2028 roku. Samo rozpoczęcie budowy będzie zależało od decyzji władz miasta i zabezpieczenia finansowania, co w praktyce oznacza, że perspektywa realizacji pozostaje nieokreślona.

Planowany odcinek ma liczyć około 500 metrów i kończyć się terminalem wyposażonym w rozjazdy, tor postojowy i przystanek tramwajowy. Układ ma umożliwić ewentualne przedłużenie torów dalej na południe, jednak nie wskazano żadnych ram czasowych ani planów finansowania takiej rozbudowy.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama
Reklama