Reklama

Koniec przejść podziemnych na Młynowie. Rusza wielka przebudowa

Rozpoczęła się przebudowa skrzyżowania ulic Wolskiej i Młynarskiej z aleją „Solidarności”. Podstawowym celem jest zastąpienie podziemnych przejść dla pieszych naziemnymi. W międzyczasie powstaje tam także nowy skwer. Miasto na tę inwestycję nie wyda ani złotówki.
Przejście podziemne na Młynowie
Przejście podziemne na Młynowie

Autor: Maciej Gillert

Źródło: Raport Warszawski

Mieszkańcy spacerujący w okolicach Wolskiej, Młynarskiej i „Solidarności”, chcący przejść na drugą stronę ulicy, napotkają schody. Jedyną możliwością pokonania skrzyżowania są bowiem przejścia podziemne, będące trudną przeszkodą np. dla osób z wózkiem czy bagażem. Na pewno nie upiększają także krajobrazu.

- Jak widać – ani tu ładnie, ani funkcjonalnie. W najbliższych miesiącach ma się to zmienić. Jesteśmy konsekwentni w swoich działaniach, bo sukcesywnie likwidujemy przejścia podziemne i kładki na rzecz przejść nadziemnych. Tak będzie również w tym miejscu – powiedział podczas konferencji prasowej Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Wola żegna relikt PRL-u

Okolice skrzyżowania, które zmienią swoje oblicze, są swoistym reliktem ubiegłej epoki. Miejsce to trwa w praktycznie niezmienionej formie od jego ostatniego remontu kilkanaście lat temu, jeszcze za czasów PRL-u. Przejścia podziemne są nieprzyjemne, ciemne i brudne. Na zmianie powinni skorzystać piesi, kierowcy będą musieli za to przepuścić ich na pasach.

To także bardzo gęsto zabudowany obszar Warszawy, który wciąż bardzo dynamicznie się rozwija. Na przystankach, zgrupowanych pod wspólną nazwą „Zajezdnia Wola”, zatrzymuje się obecnie aż 7 linii tramwajowych. Spaceruje tamtędy więc bardzo dużo osób.

- To bardzo ważny dzień dla Woli, przede wszystkim dla mieszkańców tej części dzielnicy, czyli Młynowa. To właśnie od mieszkańców otrzymywaliśmy sygnały, że pobliska infrastruktura drogowa jest niedostosowana dla osób starszych i z niepełnosprawnościam - mówił Mariusz Budziszewski, radny Warszawy z Woli,

Przejście podziemne na rogu Młynarskiej i Wolskiej. Fot. Maciej Gillert / Raport Warszawski

Co się zmieni na Młynowie? Nowe przejścia, zieleń i przejazdy rowerowe

Na skrzyżowaniu pomiędzy zajezdnią tramwajową Wola a dawnym PeDeTem znikną wszystkie przejścia podziemne. W zamian za nie dookoła całego skrzyżowania powstaną naziemne przejścia dla pieszych. Remontu doczekają się też chodniki, a w miejscu niepotrzebnie zabetonowanych przestrzeni pojawi się zieleń. Wraz z przejściami zostaną wyznaczone przejazdy dla rowerów, które mają stanowić zalążek docelowej ścieżki w ciągu Wolska - al. „Solidarności”.

- Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w proces rewitalizacji tego skrzyżowania i likwidacji brzydkiego, niebezpiecznego przejścia podziemnego. To trudny infrastrukturalnie projekt, bo wymagający zapewnienia komfortu wszystkim użytkownikom: kierowcom, tramwajarzom, rowerzystom i oczywiście pieszym, również z niepełnosprawnościami - mówił Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola.

Wizualizacja nowego wyglądu skrzyżowania. Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Miasto nie wyda ani grosza. Ponad 10 mln zł od prywatnego inwestora

Remont skrzyżowania ma kosztować ponad 10 mln złotych. Miasto poinformowało, że koszt prac w całości pokryje prywatny inwestor - firma Skanska Polska.

- Miasto nie wyda na ten cel ani złotówki. W dodatku Grupa Skanska zdecydowała się na tę przebudowę jeszcze przed rozpoczęciem swojej inwestycji. Dzięki temu bardzo szybko, bo już za niespełna rok, zapomnimy o tym koszmarze architektonicznym – poinformował Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM-u.

- Dużo budujemy na Woli i we wszystkich naszych projektach kładziemy duży nacisk nie tylko na funkcjonalne wnętrza, ale też na atrakcyjną przestrzeń zewnętrzną. Ważna jest dla nas również infrastruktura dostosowana do potrzeb mieszkańców oraz zieleń, bo zależy nam na tym, żeby miejsca te były otwarte i przyjazne dla wszystkich. Dlatego cieszę się, że możemy być częścią tej pozytywnej transformacji przestrzeni – zarówno przy przebudowie przejść naziemnych oraz w powstającym Skwerze Gwary Warszawskiej – mówił Rafał Stoparczyk, dyrektor projektu w Grupie Skanska.

Firma Skanska poinformowała, że postara się skończyć remont jeszcze w tym roku. Według ustaleń z miastem, wykonawca ma na przeprowadzenie tej inwestycji rok.

Po sąsiedzku powstaje skwer Gwary Warszawskiej

Tuż obok skrzyżowania kończy się budowa skweru Gwary Warszawskiej. Powstaje tam strefa parkowa z alejkami, gdzie pojawi się dużo nowej zieleni – 15 drzew oraz blisko 26 tys. krzewów, krzewinek, bylin i roślin cebulowych. Mieszkańcy zyskają także polanę piknikową, na której latem będzie można zorganizować kino plenerowe. Dzieci i młodzieży będą mogły skorzystać z placu zabaw z linarium i ścianką do wspinaczki oraz z zestawów do parkouru i kalisteniki. Dla seniorów powstaje siłownia plenerowa.

- Pracujemy nad tym, by nowy Skwer Gwary Warszawskiej stał się bardziej zielony i stał się miejscem sąsiedzkich spotkań, sportu i wydarzeń kulturalnych. Bardzo ważny jest dla nas kontekst miejsca, jego charakter i historia, które staramy się szanować i podkreślać. Przed wojną były tu karuzele Lunaparku Wenecja, a po wojnie działały dom handlowy PDT, bar Wenecja, czy kino W-Z – powiedziała Monika Gołębiewska-Kozakiewicz – dyrektorka Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama